Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 9000 turbo 16ventiler


eab

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå fått svar på noen av spørsmålene etter at jeg prata med han fyren som skulle kjøre fra meg.

 

175hk originalt, men muligens litt mer med nye kammer. Kjedli med 175-200 hk når man ikke klarer å kjøre fra en bil som veier 200kg mer og har ~40 hester mindre :D

 

Bakhjulstrekk og myke piggfridekk på tørr asfalt = kjapp start :devil:

Lenke til kommentar

http://www.900aero.com/

 

Her finner du specs og noen powergraphs på motoren under "Tech/Engine Data". 90016/Turbo16 og 9000 bruker den samme tolitreren (b202), men LTT/LPT-utgavene er det kun 900 som bruker. Når det gjelder specs på kassa, så står det ingenting om 9000 der.

 

Edit:

175hk originalt, men muligens litt mer med nye kammer.

Tror heller jeg ville kjøpt trimchip eller byttet turbo om jeg hadde en slik motor, alt etter hvilken turbo som sitter på fra før. Har hørt at motoren i seg selv skal være god for minst 250 hester i original tilstand hvis man bytter turbo.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Men når du tok han i lyskrysset på Holtermannsveien/Professor Brochs gate og Holtermannsveien/Strindveien så reagerte han jo ikke i det hele tatt. Du var jo nesten 2 billengder foran han, før han startet.

 

Og etter det jeg kunne høre så ga han ikke akkurat full gass.

Jeg skulle ha flise begge dere med Avensisen....

Lenke til kommentar

otis: ifølge han selv så prøvde han alt han klarte. Dessuten skjedde det samme to dager tidligere, saab'en klarte ikke å holde følge fra null og utover.

 

Og når han ruller ned vinduet og spør om ditt og datt, og om jeg vil kjøre omkapp så er det jo hans egen feil at han ikke følger med på lysa. Prøvde forresten bilen etterpå, den gikk greit men var jo håpløst i de to første gira, spinner med en gang det kommer trykk

 

Synd du ikke kjørte fra oss da, må jo sette oss småunger litt på plass en gang i blant. D4D i avensisen?

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Javel, da tror jeg på deg da. Din bil satte seg ogdt ned i ræva da du ga på. Spann nesten ikke i det hele tatt. Bare bittelitt.

 

Joda, de er nok D4D, men dog bare 150 hk ikke 177hk. Men den drar ganske bra, men litt vanskelig å ta 0-100, lettere når den har fart. Oppover bakker er gøy!

Lenke til kommentar

Stemmer, det er først når de er i bevegelse at de virkelig flytter på seg. Savner tiden da jeg kjørte 9000 Turbo, trengte sjeldent gire ned for å ta forbikjøringer med den, slik jeg må nå. 9000 Aero er forøvrig kjent for å kunne akse fra Ferrari Testarossa fra 80 til 120 km/t.

 

Edit: Når begge er i 5. giret, vel å merke.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Aner ikke hva utvekslingen er på de individuelle girene på 9000 turbo, men sluttutvekslingen på disse bilene er kjent for å være ganske lav på 86-92 modeller. Fra 92 og utover ble den økt. Utifra volum og motoreffekt antar jeg at det er snakk om en 86-92 modell. 1. og 2. gir går ikke så veldig høyt på disse, men de øvrige girene varer litt lengre. 5. gir går opp til 220/230 km/t.

 

Edit: Forøvrig er SAABene kjent for å være giret for å "levere varene" i de høyere girene.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...