eab Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei Litt nysgjerrig på denne bilen. Den har en 2liters turbomotor ikke sant? Men hvor mye dreiemoment og effekt bor det i en orignalmotor? Og hvilke utvekslinger har den med manuelt gir? Fortrinnsvis i diff og 1. 2. og 3. gir. Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Har nå fått svar på noen av spørsmålene etter at jeg prata med han fyren som skulle kjøre fra meg. 175hk originalt, men muligens litt mer med nye kammer. Kjedli med 175-200 hk når man ikke klarer å kjøre fra en bil som veier 200kg mer og har ~40 hester mindre Bakhjulstrekk og myke piggfridekk på tørr asfalt = kjapp start Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Saab 9000 Turbo 16 Motorvolum: 1985ccm Effekt: 175Hk @5300 rpm Moment: 273.0Nm @3000 rpm 0-100Km/t: 8,3sek Toppfart: 220km/t Scorpio 2,9i Giha Motorvolum: 2933ccm Effekt: 150.0Hk @5700 rpm Moment: 233Nm @3000 rpm 0-100km/t: 9.5sek? Toppfart: 200km/t Tror det det skulle være rimelig rett.. Lenke til kommentar
brune-ha Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 For 1850kr med montering, så får saaben 40hk mer og 69 nm mer. Hvis alt på bilen virker som enn skal. Tror han med saaben må være en "ganske" dårlig sjafør. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) http://www.900aero.com/ Her finner du specs og noen powergraphs på motoren under "Tech/Engine Data". 90016/Turbo16 og 9000 bruker den samme tolitreren (b202), men LTT/LPT-utgavene er det kun 900 som bruker. Når det gjelder specs på kassa, så står det ingenting om 9000 der. Edit: 175hk originalt, men muligens litt mer med nye kammer. Tror heller jeg ville kjøpt trimchip eller byttet turbo om jeg hadde en slik motor, alt etter hvilken turbo som sitter på fra før. Har hørt at motoren i seg selv skal være god for minst 250 hester i original tilstand hvis man bytter turbo. Endret 10. desember 2006 av Exiter Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Tror han med saaben må være en "ganske" dårlig sjafør. 7467486[/snapback] Tja... Fra 120-130 og oppover går nok en slik saab bedre enn min bil. Men med piggdekk og forhjulstrekk har den ikke sjangs fra null og utover Lenke til kommentar
otis Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Men når du tok han i lyskrysset på Holtermannsveien/Professor Brochs gate og Holtermannsveien/Strindveien så reagerte han jo ikke i det hele tatt. Du var jo nesten 2 billengder foran han, før han startet. Og etter det jeg kunne høre så ga han ikke akkurat full gass. Jeg skulle ha flise begge dere med Avensisen.... Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) otis: ifølge han selv så prøvde han alt han klarte. Dessuten skjedde det samme to dager tidligere, saab'en klarte ikke å holde følge fra null og utover. Og når han ruller ned vinduet og spør om ditt og datt, og om jeg vil kjøre omkapp så er det jo hans egen feil at han ikke følger med på lysa. Prøvde forresten bilen etterpå, den gikk greit men var jo håpløst i de to første gira, spinner med en gang det kommer trykk Synd du ikke kjørte fra oss da, må jo sette oss småunger litt på plass en gang i blant. D4D i avensisen? Endret 10. desember 2006 av Erik Braseth Lenke til kommentar
otis Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Javel, da tror jeg på deg da. Din bil satte seg ogdt ned i ræva da du ga på. Spann nesten ikke i det hele tatt. Bare bittelitt. Joda, de er nok D4D, men dog bare 150 hk ikke 177hk. Men den drar ganske bra, men litt vanskelig å ta 0-100, lettere når den har fart. Oppover bakker er gøy! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Det en skal huske, er at Saabs Turbobiler ikke er raske fra stillestående, de er raske i mellomaks. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Stemmer, det er først når de er i bevegelse at de virkelig flytter på seg. Savner tiden da jeg kjørte 9000 Turbo, trengte sjeldent gire ned for å ta forbikjøringer med den, slik jeg må nå. 9000 Aero er forøvrig kjent for å kunne akse fra Ferrari Testarossa fra 80 til 120 km/t. Edit: Når begge er i 5. giret, vel å merke. Endret 11. desember 2006 av Exiter Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Exiter: hva er utvekslingene i ei vanlig 9000 turbo kasse? Jeg kan dra bilen min til 100-110 i 2.gir, men saab'en ville ikke til 100 engang Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Aner ikke hva utvekslingen er på de individuelle girene på 9000 turbo, men sluttutvekslingen på disse bilene er kjent for å være ganske lav på 86-92 modeller. Fra 92 og utover ble den økt. Utifra volum og motoreffekt antar jeg at det er snakk om en 86-92 modell. 1. og 2. gir går ikke så veldig høyt på disse, men de øvrige girene varer litt lengre. 5. gir går opp til 220/230 km/t. Edit: Forøvrig er SAABene kjent for å være giret for å "levere varene" i de høyere girene. Endret 11. desember 2006 av Exiter Lenke til kommentar
eab Skrevet 11. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2006 Numerisk lav eller "lav toppfart"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå