Gå til innhold

Har jeg det som jeg trenger for å ta billlappen?

Mikr89

Anbefalte innlegg

Hei.

Er litt forvirra her,jeg har tatt mopedførerkort(ikke førerbevis),i 2005.

Og lure på om jeg da bare kan begynne på teorikurs for bil?

Er litt usikker på det traffikale grunnkurset om jeg har det eller ikke, siden jeg har mopedførerkortet eller må jeg ta det utenom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tatt hatt mørkekjøring og førstehjelpskurs?

De som har hatt traffikalt grunnkurs må vel ha hatt det, mens de som er født i 89' som begynte i år 2004 med lappen slapp TGK. Disse må da ta mørkekjøring og førstehjelpskurs før man får billappen.

Så, kommer litt ann på om du har traffikalt grunnkurs eller ikke?

Lenke til kommentar

Når du har mopedførerkort kan du både øvelseskjøre privat og på trafikkskole. Du må bare huske å alltid ha førerkortet med deg i bilen, dette må vises dersom du blir stoppet. Det samme gjelder for dem som har mopedførerbevis. Disse må i tillegg ha med gyldig legitimasjon når de øvelseskjører.

Så du kan altså starte på en trafikkskole så fort du måtte ønske. Det er riktig som det ble nevnt her at du må ha mørkekjøring og førstehjelp også. (dersom du ikke har trafikalt grunnkurs fra før) Men du trenger ikke disse kursene for å øvelseskjøre - men må gjennomføre disse før du tar oppkjøring.

Lenke til kommentar

Utdrag fra vegvesen.no

Har du allerede førerkort i en klasse (bortsett fra M 145) eller mopedførerbevis , kan du øvingskjøre i en annen klasse uten trafikalt grunnkurs. Men har du mopedførerbevis, førerkort M 146 (tohjuls moped), S (snøscooter) etter T (traktor) må du likevel ta mørkekjøring og førstehjelp før du kan gå opp til førerprøven! Har du M 145 må ta du fullt trafikalt grunnkurs før øvingskjøring.

http://www.vegvesen.no/forerkort/opplaring/trinn1.stm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...