Gå til innhold

Overklokking av AMD Athlon 64 X2

Anbefalte innlegg

Hei!

Gikk for et par mnd. siden til innkjøp av ny PC. Valget falt til slutt på denne konfigurasjonen(mm.):

Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4600+ (2.4Ghz) @2.52Ghz (Temp, Idle: 32-34, LOAD: ca. 40)

Hovedkort: Asus M2N32-SLI Deluxe (Wireless)

Minne: Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2 1024MB CL4 (2x512) - 4-4-4-12

Skjermkort: XFX Nvidia GeFoce 7600 GT

CPU kjøler: Mine Cooler

Skjerm: Dell 2007WFP

Selvfølgelig var tanken om overklokking tilstede da jeg bestemte meg for oppsettet, men har ikke veldig lang erfaring med dette.

HK mitt skal etter sigende være veldig overklokkingsvennlig og jeg har prøvd ut noen konfigurasjoner i BIOS. Men for tiden står det meste på AUTO og jeg har valgt en egen AI-BOOSTER profil som allerede ligger inne. Her kan man velge mellom 2% - 10% overclock. Kjører for tiden på 5% da jeg opplevde PC'en som usabil ved 10%. Dette kan selvfølgelig ha noe med at CPU kjernen ikke får nok spenning.

Etter hva jeg har lest på andre forum og nettsteder virker det ikke som noen umulighet å klokke CPU'en til 2.8Ghz.

(Mitt mål :))

Lurte derfor på om ikke denne tråden kunne være en mulighet for folk med lignende oppsett å komme med sine resultater og evtuelt anbefalnger.

På forhånd takk :D

MVH MarWell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig kjapp test.

Ville først slått av overklokkingsprogrammer i windows! viktig!

Deretter restarter du og går inn i bios!

Sett minne timings opp ett hakk på hver av de. Sett gjerne en "divider" for minnet ned ett hakk også, f.eks til 166 istedet for 200 som er normalt.

Sett ned HT multi til 3 eller 2 (5 max er det vel hos deg også)

Sett CPU multi til 11 og fsb til 255.

Test med F.eks 1.6 V til cpu og lagre settings i bios og avslutt/restart.

11x255 er hos meg 2805 mhz. Og jeg har 939 socket. ddr 1 minne.

Forøvrig er det nok titalls om ikke hundrevis av lignende innlegg som har nok nøyaktig samme spørsmål som deg, med minimale avvik i maskinvaren din også. =)

NB: Formålet er her KUN og ALENE og teste cpu'en din. Innstillinger her gitt vil ikke nødvendigvis være optimale for ditt system.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding:)

Prøvde ut det oppsettet du gav meg, men kunne desverre ikke justere Vcore på CPU'en til mer enn 1,56V - eller 1,58V.. Det hele endte ihvertfall med at jeg satte denne på hhv. 1,50V først og 1,53V etterpå. Desverre så endte begge klokkingne til at maskinen frøs i oppstarten av windows.

Noen tanker om hvorfor?

Sokkelen min er AM2, vet ikke om dette skulle utgjøre noen stor spenningsforskjell i forhold til 939. CPU'en for AM2 eller 939 burde da kjøre på samme Vcore?!

CPU oppsettet mitt er nå tilbake der jeg var. 5% overklokking (dvs. @2,52Ghz) med ASUS sin egen profil. Vcore og alle de andre instillingene i BIOS er på AUTO. Leser av Vcore i windows til å være 1,39V.

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding:)

Prøvde ut det oppsettet du gav meg, men kunne desverre ikke justere Vcore på CPU'en til mer enn 1,56V - eller 1,58V.. Det hele endte ihvertfall med at jeg satte denne på hhv. 1,50V først og 1,53V etterpå. Desverre så endte begge klokkingne til at maskinen frøs i oppstarten av windows.

Noen tanker om hvorfor?

Sokkelen min er AM2, vet ikke om dette skulle utgjøre noen stor spenningsforskjell i forhold til 939. CPU'en for AM2 eller 939 burde da kjøre på samme Vcore?!

CPU oppsettet mitt er nå tilbake der jeg var. 5% overklokking (dvs. @2,52Ghz) med ASUS sin egen profil. Vcore og alle de andre instillingene i BIOS er på AUTO. Leser av Vcore i windows til å være 1,39V.

7460840[/snapback]

Prøv 1,58 v og 250,hvis det går kan du jo prøve med 255 igjen.

Lenke til kommentar
Har du mulighet til å låse agp/PCIe/PCI hastigheten? Når du klokker FSB øker også hastighetene på disse.

Mulig du bør bruke manuelle innstillinger for minne. Husk også HT multiplier, og slå av Qool & Quiet.

7461009[/snapback]

Yes! Da ser det ut til at jeg kjører stabilt på 2,81Ghz på begge kjernene.

FSB: 255,0

Vcore: 1,5625V ( 1,6 vises i wondows, but who cares)

CPU MUL: 11x

Trikset var tydligvis å disable AMD Cool'n Quiet ;) og kjøre mer spenning på kjernen. Temperaturene ligger på IDLE; 33 - 38 grader, LOAD; 45 - 52 grader. Kan nok kanskje gi på litt mer også(?) siden temperaturene er ganske stabile.

Jeg så også at jeg hadde muligheten til å låse PCIe hastighetene mine, men var ikke sikker på hva disse burde være på. De står nå på auto.

Neste nivå er vel å prøve å få litt mer ut av RAM'en. Gikk inn på de manuelle instillingene i BIOS og ble mildt sagt overveldet over hvilke muligheter man hadde:).

BIOS'en viste at Current Timing var: 800MHz-5-5-5-18-2T (rammen er i følge fabrikanten spesifisert til 4-4-4-12). I BIOS har jeg disse menyvalgene; Tcl, Trcd, Trp, Tras, 1T/2T memory timing, AI clock skew + en laaaang liste i Advanced mem settings. Er det noen anbefalinger for hva jeg burde eller kunne prøve for å få mer ytelse her? I så fall, hva bør jeg sette de ulike instillingene til?

SisofSandra gir meg disse resultatene:

CPU Aritmetic : Dhrystone ALU 20331 MIPS og Whetstone ALU 17176 MFLOPS

Mem Bandwith: Int ALU 8415 MB/s og Float FPU 8386 MB/s

Mem Latenzy: Latezy random 85ns og Speedfactor 78,3.

Er disse resultatene bra? Andre som har bedre med lignende systemer eller tror det kan være mer og hente?

MVH MarWell

Lenke til kommentar

Pussige greier, jeg kjører nå min 2.4ghz x2 939 på 2.7Ghz, og jeg har CoolNQuiet aktivert!

Det er jo ganske kjekt da når maskinen er idle går volten til cpu ned til 1.35.

Forøvrig kunne jeg tenkt meg å sette opp RightMark cpu utility.

Det burde være laget en guide for, for det er såpass genialt program, i teorien ihvertfall.

Anbefaler å sjekke cpu stabilitet i dualcore maskiner med Orthos. Finner man her:

http://sp2004.fre3.com/beta/beta2.htm

Lenke til kommentar

Cool'nQuiet fra AMD har alltid vært litt uforutsigbart program, og det vil det nok alltid være tror jeg...

Men til rammen! Det skal sies at AMD har alltid fått mer for raskere ram timings enn Intel, men jeg er litt usikker på område av dual-core.

Tcl, Trcd, Trp, Tras: hvis du tar disse tallene for deg så er det jo mindre de er jo raskere er ram timingene dine. Raskere er nødvendigvis ikke bedre, men når du klokker så er det generelt det. Start med det siste: TRas. Dette tallet skal være 1/2 eller 1/3 av TRcd og TRp. De to sistnevnte skal være likt (ergo, begge skal være det samme tallet). Det første i rekken, TCl, skal være likt eller lavere enn TRcd og TRp.

De nøyaktige tallene varierer fra maskin til maskin (selv med samme oppsett). Det er derfor opp til deg å finne de optimale tallene for ditt oppsett. Du burde kanskje lese litt mer om RAM timings og det som står ovenfor er bare en liten innledning. Lister bare noen websider som kan gi deg bra info:

Hardware Secrets

Toms Hardware

Lenke til kommentar

Nå er jeg oppe i 2820mhz, og enda med coolNQuiet aktivert.

Men så har jeg Epox hovedkort da. Pushe til 2.9 eller 3ghz ?

Det du sier der om RAM/minne er jo vel og greit, men det hjelper ikke å øke timings og hastighet på minne som ikke klarer f.eks ddr500, med ddr400 brikker.

For å si det på en enkel måte, skal du overklokke ett amd system en god del, så ØK timings opp 1 hakk ifra det du har som standard. Og hold minnet på standard frekvens. Dvs. at du må sette en divider for minnet.

Deretter er det bare å pøse på med klokk av cpu. Minne kan du tenke på etter cpu er stabilt. Eller ta minnet først. Forsåvidt er det liten vits i å overklokke per i dag. Det er egentlig ett etterheng ifra tiden hvor man hadde mye tregere pc'r enn i dag. At du merker forskjell på ting med 2ghz dualcore eller 2.5ghz er jo greit. Men det er i realiteten minimal forskjell.

Eneste jeg ser for meg som OC virkelig har noe for seg er om man trenger mer ytelse til ting som å rendre 3d grafikk, i mange timer, Arkivere/Lage filmer, encode de, osv. Altså ting som tar tid. Og overklokke for at man skal spare inn en 10% av tiden. Helt kurant det, men sånn ellers.. Så mener jeg det har egentlig lite for seg. Jaja, det er jo GØY da så klart =)

Lenke til kommentar

Det sies at det er ikke mye effektiv ytelse å hente fra 2.75 til 3ghz. En kan jo selvsagt kjøre en test for å se hvor mye mer ytelse en får, men i daglig bruk vil en nok ikke merke noen forskjell.

Edit: Sjekk tester av minne. En CAS 2 brikke på 200Mhz kan i mange tilfeller være raskere enn en 250Mhz CAS 3 brikke

Endret av Torro
Lenke til kommentar

Korrekt som amiganostalgia sier å øke RAM hastigheten, men så kommer det også an på minnet. Noen minne-moduler er veldig aggresive, andre ikke. Når det kommer til DDR2 er jo de ikke så veldig aggresive (noe som har med technologien å gjøre). Og dual-core er ikke direkte opptimaliser for raske RAM timings. Har du problemer med minnet så har du egentlig bare to valg: enten øker du spenningen eller så slakker du opp RAM timingene.

Det er igjen korrekt som amiganostalgia sier at overklokking ikke lenger er nødvendig. Du vil ikke ha noe problem å spille de nyeste spille på de nyeste PCene. Du vil heller ikke ha noe problem med å drive 3D rendering og modulering med de nyeste PCene.

Overklokking tilhører fortiden, men overklokking er ikke dermed irrelevant. Hele familien min kjører på Intel sin 478 sokket (faset ut). Har mange venner som kjører på 754 fra AMD (faset ut). Til og med hvert borti en socket-A fra AMD. Mitt poeng er at overklokking tilhører fortiden og fortidens technologi. Det som gjør det relevant i dag er de som klarer å kjøre en socket-A maskin på lik linje med en 939 eller en 755.

I min tid hadde jeg en P4 Northwood 2.8GHz og et ASUS P4S800 med et nVidia GeForce5200 og value RAM fra Corsair. Dette oppsettet kom opp til 3.6GHz og 3DMark03 klarte nesten 1000 poeng (ikke det at 1k er noe bra i 3Dmark03, men standard fikk jeg bare 600). Nå har hovedkortet gått opp i røyk, skjermkortet har ikke en kjøler lenger og min value RAM tikker avgårde i min Shuttle maskin sammen med totalt utdatert IBM RAM. CPUen har fått fysiske skader, men sitter også i min Shuttle. Håper at dette viser at overklokking gjør gårsdagens technologi like bra som dagens (sett bort fra all programmering som er gått med til nyere CPU og GPU'er).

huff, det ble vell langt...

Endret av Jolt
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

regner med at dette er en konkuranse om å gjøre å overklokke 4600++ 2,4ghz så mye som mulig?? :w00t:

jeg har altid syntes denne cpu'en har vært vrien å få overklokka skikkelig men i kveld så ble jeg positvt overasket..

tideligere når jeg har overklokket den så har resultatene vært 2,7ghz og stabil på 2,6ghz,

men i kveld fikk jeg den helt opp til 3Ghz! og stabil på 2,92 (2928,94mhz)! veldig fornøyd med det.. her er screenshot!! ;)

tidligere når jeg har prøvd å få høye resultater fra denne cpu'en så har jeg satt multiplayeren så lavt som mulig for å få så høy fsb som mulig uten at den streiker.. men etter å ha eksprimintert litt på 12x multiplayer i dag så ser det ut som at cpu'en (hvertfall i mitt system) trives best på 12x multiplayer..

nå har jeg den på 244 x 12.

kjøleren jeg bruker er ''verstingvifta'' til zalamon..

-------------------------------------------------------------------------------------------------

hk: a8n-sli deluxe

minne: twinmos 3gb (dual-channel)

cpu: AMD Athlon 64 X2 4600++ 2,4@2,9

gpu: 6600gt 128 x2 (sli)

psu: Nortq 400w

om 10 dager:

hk: a8n32-sli deluxe

minne: twinmos 3gb (dual-channel)

cpu: AMD Athlon 64 X2 4600++ 2,4@3,0

gpu: 8800gtx x2 (sli!!)

psu: Tagan 900W TurboJet

:D

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Bare en liten kommentar til innlegget over her.... du kommer aldri til å få utnyttet skjermkortene fullt ut med den prosessoren, ikke når den klokkes til 3GHz engang.

Selv ikke en "blodklokket" core2duo greier det. Derfor er det vel litt overkill med 2 8800gtx i et am2 system :D

Men sett på en annen siden blir det garantert morsomt likevell :thumbup:

Lenke til kommentar
..du kommer aldri til å få utnyttet skjermkortene fullt ut med den prosessoren, ikke når den klokkes til 3GHz engang.

Selv ikke en "blodklokket" core2duo greier det. Derfor er det vel litt overkill med 2 8800gtx i et am2 system :D

7670826[/snapback]

:yes: ja sant nokk, men uansett så er sli med 2 bedere enn ett... :whistle: + at jeg er fan av sli så jeg måå ha det :w00t:

Endret av antilope118
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...