Gå til innhold

Hvorfor kan ikke flere spill bli som Deus Ex?


Anbefalte innlegg

Metal Gear-serien har ikke blitt melket enda, jeg ble redd da jeg hørte at MGS 2 skulle komme ut, kunne det virkelig bli like bra som MGS 1? Ja, det ble det, jeg har rundet MGS 1 og MGS2 over 10 ganger.

 

Så kom MGS 3, joda tenkte jeg, jeg får vel kjøpe det, å det ble virkelig en fantastisk opplevelse det å. Kall meg fjortis eller fanboy, jeg vet at jeg ikke er det, selvom en person på et forum kaller meg det.

7463739[/snapback]

 

Gameplayet i MGS er jo helt herpa, man kan hverken ta ting fra døde fiender, drepe dem i nærkamp med henda, eller faktisk ha radaren når man mest trenger den: Når det er fiender etter deg! Når alarmen først er over, så er plutselig alt tilbake til det normale :S

 

MGS er muligens ikke helt melka ennå, men husk at Konami lager også dance revolution spill og har forsåvidt lagd Suikoden V som også er helt utmelka.

 

Husker ikke hvilket av MGS spilla det var, men man skulle ivertfall komme opp en heis. Jeg dreit i sniking, så jeg slo to folk og håpet på at de skulle dø etter 10 min med hardbanking, men neida. Så da løp jeg inn i heisen med 20 fiender etter meg, og vips kom jeg til ett annet sted. Her fikk jeg ett våpen, som jeg skjøt alle med til jeg ikke hadde flere kuler igjen. Seff kunne jeg ikke ta ammo fra døde fiender, og fiendene kom i det uendelige så pistolen hjalp meg fint lite.

 

- Det brae med spill som Deus Ex er at man har valget om man skal snike eller leke rambo, og at man har det man trenger til envher spilleform og kan tilpasse seg denne. I MGS fikk jeg ikke akkurat samme følelsen :(

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var MGS 1 du spilte, å du skjønner tydeligvis ingenting av spillet. Du kan drepe fiender med hendene, men du må gå bak dem, du kan ta ting fra døde fiender i MGS 2.

 

Du kan heller ikke ha løpt inn i heisen med 'tyve' fiender etter deg, da heisen ikke fungerer når alarmen har gått.

 

Du kan også velge om du vil spille 'Sam Fisher'-style, eller helt Rambo.

 

Jeg gidder ikke å forklare hvordan radaren fungerer i MGS, da du tydeligvis ikke forsto noe.

 

Hvordan kan du i det heletatt si at MGS er 'herpa' når du ikke har spilt det ordentlig? :roll:

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar
Det var MGS 1 du spilte, å du skjønner tydeligvis ingenting av spillet. Du kan drepe fiender med hendene, men du må gå bak dem, du kan ta ting fra døde fiender i MGS 2.

 

Du kan heller ikke ha løpt inn i heisen med 'tyve' fiender etter deg, da heisen ikke fungerer når alarmen har gått.

 

Du kan også velge om du vil spille 'Sam Fisher'-style, eller helt Rambo.

 

Jeg gidder ikke å forklare hvordan radaren fungerer i MGS, da du tydeligvis ikke forsto noe.

 

Hvordan kan du i det heletatt si at MGS er 'herpa' når du ikke har spilt det ordentlig? :roll:

7464334[/snapback]

 

Jeg gikk bak han, så tok fyren sånn kveletak, og 20 sekunder senere var fienden pigg igjen.

 

Fiendene var så "smarte" at de ikke fant meg i heisen, tullingene stod utafor, så alarmen forsvant.

 

Jeg veit ikke hemmeligheten med radaren, men skiten forsvinner hver gang alarmen går, og det er ikke spesielt logisk det! Splinter Cell var faktisk et genialt spill i forhold....

 

MGS sitter fortsatt i hue mitt: Han dusten dauer så hører du en gammel knark hoste i tysk aksent: Schnake, schnaaaaaaaaaaaake!

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar

Uten at dette skal bli en diskusjon om MGS:

Når du tar kvelertak på dem, du vet at du må trykke på O-knappen flere ganger etterhverandre for å kvele han/knekke nakken hans, ikke sant? Om du bare trykker en gang og holder der så kommer han seg jo fort unna.

 

Forøvrig så skjønner jeg ikke hvor du vil hen med dette Camper_killer. Er tydelig at du går inn for å mislike disse spillene, men hva har det å gjøre med oppfølgere og melking å gjøre egentlig? Du misliker jo originalspill også.

Eller er det sånna t det første MGS-spillet plutselig ble dårlig når det fikk en oppfølger eller to? :hmm:

Lenke til kommentar

mgs er så langt fra melking man kan komme. Hido Kojima har sagt flere ganger at han ville slutte å lage MGS spill, men folke vill ha mer og Hido leverer med glans.

du kan ikke bruke loggik fra andre spill når du snakker om mgs. mgs foregår i sitt eget unnivers med sin egen logik. mgs 3 er forøvrig et av de beste tv-spillene ever og har kanskje det kuleste (og mest realistiske) nerkampsystemet noengang sett i et 3d actionspill. splitnercell er et bra spill men det er fortsatt et mainstream plagiat av mgs.

Lenke til kommentar
Uten at dette skal bli en diskusjon om MGS:

Når du tar kvelertak på dem, du vet at du må trykke på O-knappen flere ganger etterhverandre for å kvele han/knekke nakken hans, ikke sant? Om du bare trykker en gang og holder der så kommer han seg jo fort unna.

 

Deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer ja vettu ;)

Så var det radaren og våpen :p

 

Folk ville også ha Heroes V og Oblivion, men de ble ikke like store suksesser.

 

cyberPanda, hvis du vil ha et kult nærkamp system så er det INGENTING som slår Oni.

 

....Men samma det, Deus Ex grisebanker alle til sammen ;)

Lenke til kommentar

Jeg er så forbasket lett på tråden når det gjelder spill som Deus Ex.. Jeg elsket det. Rettelse: Jeg elsker det. Historien, karaktergalleriet, konflikten en blir så involvert i uansett om en vil eller ei, de tildels hinsides dyktig designede områdene som en nesten aldri blir lei av å utforske..

 

En ting savnet jeg fælt etter å ha rundet DE fler ganger; nemlig å kunne fullføre det uten å drepe noen i det hele tatt. Det er helt umulig, ihvertfall uten å bruke cheats av noe slag, for på forskjellige steder vil triggere utløse bestemte handlinger, og da må en bare følge med.

 

Utover det synes jeg fremdeles Deus Ex er mer eller mindre genialt. Jeg bruker sjelden det uttrykket, delvis fordi det er blitt totalt fjortiss og en klisjé da alle bruker det om alt fra brukte truser til nye felger på den gamle Mazdaen.. men Deus Ex er et NYDELIG stykke spill. Alle som har en moderat interesse av slike spill bør kjøpe det (dessuten koster det nesten ingenting i disse dager).

Lenke til kommentar

Tja, uten å bidra så altfor mye i selve hoveddiskusjonen så vil jeg gjerne få nevne Grand Theft Auto-serien som starta bra og bare ble bedre.

 

Men ja, Deus Ex var noe for seg selv. Jeg syns Elder Scrolls-spillene er ganske fine, de er veldig omfangsrike og man kan gjøre mye forskjellig der, og jeg mener det kan forsvares å sammenlikne dem med Deus Ex.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
For 20 år sia hadde de originale ideer, en spillekonsoll er ingenting uten originale spill og derfor spiller Wii sin originalitet i nyere dager liten rolle hvis ikke spill kan matche den.

 

Hvem bryr seg egentlig om originale spill dersom det ikke brukes nok tid/spill på å gjøre ideen om til noe bra? Hadde man lagd originale spill hele tida for å tilfredsstille tullinger som deg hadde man hatt en haug originale men dårlig utførte spill.

 

Tror du WoW ble en suksess fordi det var et originalt spill, eller fordi det forbedret på gamle ideer?

Lenke til kommentar
Uten at dette skal bli en diskusjon om MGS:

Når du tar kvelertak på dem, du vet at du må trykke på O-knappen flere ganger etterhverandre for å kvele han/knekke nakken hans, ikke sant? Om du bare trykker en gang og holder der så kommer han seg jo fort unna.

 

Deeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer ja vettu ;)

Så var det radaren og våpen :p

 

Folk ville også ha Heroes V og Oblivion, men de ble ikke like store suksesser.

 

cyberPanda, hvis du vil ha et kult nærkamp system så er det INGENTING som slår Oni.

 

....Men samma det, Deus Ex grisebanker alle til sammen ;)

7466012[/snapback]

 

radaren er experimentel fremtidsteknologi og den er veldig sensetiv for forstyrende signaler (som alarmen). alle våpen i MGS har en DNA lås sån at de bare fungerer for personen de er registrert til. alt blir forklart om man bare gidder å høre på hva folk sier i spillet. logisk i den virkelige verden? nei. logisk i MGS verden? ja.

 

jeg har spilt både mgs3 og oni. og all ære til oni, men nerkampen i mgs 3 er faktisk kulere.

Lenke til kommentar
radaren er experimentel fremtidsteknologi og den er veldig sensetiv for forstyrende signaler (som alarmen). alle våpen i MGS har en DNA lås sån at de bare fungerer for personen de er registrert til. alt blir forklart om man bare gidder å høre på hva folk sier i spillet. logisk i den virkelige verden? nei. logisk i MGS verden? ja.

 

Man skal gå lenge for å finne et like dustete opplegg som det der cyberpanda....

Det eneste teitere opplegget jeg kommer på må være Mega Man X3.

 

Tror du WoW ble en suksess fordi det var et originalt spill, eller fordi det forbedret på gamle ideer?

 

WoW er et dritt spill, så case closed angående det. Hvis målgruppen er 6 millioner småunger med fritids, så skal det ikke mye til for å tilfredsstille dem. GTA 1, GTA 2 og Vice City var best, de andre tok ikke helt av. For all del, enern og toern tok kaka.

 

jeg har spilt både mgs3 og oni. og all ære til oni, men nerkampen i mgs 3 er faktisk kulere.

 

Javel CyberPanda, da har du ikke prøvd artilleriet: Nightmare Creatures.

DER har du fett nærkamp system der.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
å du skjønner tydeligvis ingenting av spillet. Du kan drepe fiender med hendene, men du må gå bak dem, du kan ta ting fra døde fiender i MGS 2.

7464334[/snapback]

 

Stor grad av frihet og stor grad av virkelighetsnærhet. Hurra! Man må jo gå bak dem for å drepe dem :-)

 

Deus Ex er, var, og vil alltid være en høydare :-) Jeg er spent på Bioshock som kommer neste år. System Shock 2 var også ganske kult.

 

Jeg kan vel strekke meg til å være litt enig med de som hater oppfølgere. Siste spill i Deus Ex-rekken var vel heller ikke akkurat så veldig bra.

 

Litt off topic så synes jeg Spellforce-spillene klarer litt av det samme. De bringer inn noe nytt (synes jeg) i RTS/RPG-verden.

Lenke til kommentar
Okay, prøv å gå foran en person å drep ham, han står med både med kniv og AK.

7469620[/snapback]

 

Og alikevel vel er det mulig å komme nærme nok til å slå han i tryne....

 

Hvis "snake" er like god som han burde være, så er det bare å ta i ett strupe eller nesebein slag(opp i hjernen) så dauer han.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Okay, prøv å gå foran en person å drep ham, han står med både med kniv og AK.

7469620[/snapback]

 

Og alikevel vel er det mulig å komme nærme nok til å slå han i tryne....

 

Hvis "snake" er like god som han burde være, så er det bare å ta i ett strupe eller nesebein slag(opp i hjernen) så dauer han.

7471365[/snapback]

 

det er lissom meningen å drepe så få som mulig i mgs da. det er et snikespill

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125
WoW er et dritt spill, så case closed angående det. Hvis målgruppen er 6 millioner småunger med fritids, så skal det ikke mye til for å tilfredsstille dem.

7469332[/snapback]

 

De 6 millionene som spiller wow er en sterkere indikator enn meningen til ett bittert forumtroll. Jeg spiller ikke wow, men det skal ikke mye til for å innse at spillet må ha gjort noe riktig i forhold til sine forgjengere.

Lenke til kommentar

For å svare på spørsmålet til trådstarter: Fordi en godt planlagt og skrevet historie, dype og troverdige karakterer, trykkende stemning og en totalt gjennomført illusjon av frihet, kompliserte flertrådede storylines osv ikke kommer godt frem på hverken screenshots eller baksiden av esken.

 

Om Hr. Penge skal investere pengene sine i et spill ønsker han maksimalt for pengene. Han forteller derfor utviklerne at grafikk, gjerne en gimick (noe som på overflaten er litt annerledes enn i andre spill og som kan skrytes opp i skyene som "det neste trinnet for fps-spill", men som slett ikke trenger å være spennende i mer enn 5 minutter(fordi dette er tiden mange anmeldere tilsynelatende bruker på hvert spill), og noen damer med store pupper skal være hovedelementene i spillet, fordi han vet at det er dette som selger spill. (Og det er viktig å være klar over at målet er å selge spillet, ikke lage det så godt som mulig, eller å få noen til å spille det lengst mulig eller lignende).

 

Uansett utgjør ikke "voksne, seriøse" gamere enn stor nok kundegruppe til å tas spesiellt hensyn til. Dermed står vi igjen med noen mindre spill fra relativt uavhengige ambisiøse utviklere, generisk møl, eller spill laget av virkelige entusiaster, som av en eller annen grunn også har midler til å virkeliggjøre visjonene sine. Virker ikke som om Warren Spector har disse midlene for tida, dog, og Troika gikk konkurs for fler år siden.

 

Nåvel. Selv om jeg er enig i at Deus Ex muligens er det beste spillet som er laget, ser jeg kvaliteten i massive kommersielle suksesser som HalfLife(2) også... Disse har, i stedet for å forsøke å komme med nye ideer(nåvel, HL1 var full av dem, HL2 var det mer gimmicks, kanskje), perfeksjonert en formel som virker: enorme mengder "content", fenomenalt scriptede sekvenser på rekke og rad som leder spilleren gjennom interessante utfordringer. Det er ikke, synes jeg, like moro som en god historie (og kom igjen, HL har slett ingen god historie, vi har hørt den maaange ganger før, selv om den her er langt bedre fortalt), men det er moro. Det virkelig ødeleggende, tror jeg er at spillere (generellt, ikke alle) faktisk _ønsker_ enkle spill de kan sette seg inn i øyeblikkelig, og mestre fra første øyekast. Det gjør at Bethesda dummer ned TES:IV betraktelig fra TES:III, som igjen var langt mindre ambisiøst enn TES:II. Det gjør at DE:II mangler alle elementene som gjorde forgjengeren så spennende (i tillegg til å ha en, om vi sammenligner, fullstendig uinteressant historie), det gjør kort sagt at vi må gå til små utviklere for å få spill med mer dybde enn det som kan beskrives på omslaget.

 

Hva kan vi gjøre med det? Så vidt jeg kan se, ingenting. Muligens bortsett fra å passe på å kjøpe spill fra de mindre utviklerne, gjerne på bekostning av de store. Om noen piratkopierer EA-utviklede spill: værsågodselv om jeg ikke helt skjønner hvorfor de vil kaste bort tida si), om noen jeg kjenner hadde piratkopiert Bloodlines hadde jeg sagt ifra kraftig. (nåvel, forseint nå).

 

Det kan hende vi, etterhvert som grafikken nærmer seg fotorealisme, vil få se mainstream spill som fokuserer på noe annet (siden det da blir vanskelig å gjøre den "bedre", men så lenge utviklerne kan gi ut et spill nøyaktig likt et som kom ut et halvår i forveien, men "med ny og fantastisk grafikk", og selge på det, vil de fortsette å gjøre det.

 

PS:

Jeg kjenner svært mange, alle sammen mellom 20 og 40 som setter voldsom pris på FF-serien. I alle fall det syvende. Flere av disse spillene (i alle fall opp til dette) er fenomenale, og det er litt trist at en lukker øynene for det på bakgrunn av uvesentlige ting som stiliserte våpen og karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...