melbamix Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Bestilte kortet i emne fra komplett.no Når jeg skal innstalere drivere fra asus.com sin side sier driverne at jeg ikke har noe asus kort i maskina og da heller ikke får lov til å innstalere drivere. Da er det jo noe feil. Hørt om at komplett.no har solgt Nvidia Ref kort som asus ti4600 bulk kort. Noen her som har opplevd det? Men det jeg egentlig trenger er noen tips/linker til prog som kan lese av GPU'en og minnehastighet. GPU og minnehastighet. Da vil jeg jo finne ut nøyaktig Hva det er jeg faktisk har fått siden jeg regner med produsenten er å finne i registeret til GPU'en.. Alle innspill mottas med takk. Mvh Melbamix Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Jeg regner med at du har kjøpt et ASUS Geforce 4 Ti4600 OEM kort. Disse er klokket litt lavere enn et vanlig Ti4600 kort og det er produsert av ASUS men det er ikke merket med ASUS og biosen identifiserer ikke kortet som et ASUS kort. Dette er helt i tråd med OEM standarder (unntatt nedklokkingen). Hva skal du forresten med ASUS sine Detonator drivere?? Nvidia sine referansedrivere er bedre! Skal du lese av/overklokke GPU/ram så er det enkleste å legge inn coolbits, da kommer det opp en ny flik i driverinnstillingene som viser deg hva kortet er klokket til (du kan også endre de der). Du kan også bruke programmer som f.eks Rivatuner til å lese av hastigheter og endre de. Det er feil at Komplett har solgt Nvidia ref.kort som ASUS bulk, de har solgt ASUS OEM kort i bulk. De er identiske i utseende med ref.kortene. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Jaha, men hvordan ser jeg da forskjell på Nvidia ref. kort og ASUS OEM hvis de er nesten identisk? Er jo litt merkelig at driverne til asus ikke gjenkjenner grafikkortet da. Og De stripene i bios og oppstart av windows XP går jo ikke bort. Det er noe feil noplass. Er jo helt klart. Bytta skjermkort og da ble jeg kvitt de irriterende og skjemmende stripene. Melba Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Striper på skjermen er et klassisk eksempel på at skjermkortet er defekt så det har ingenting med hvem som har lagd det å gjøre. Det er veldig enkelt å skille de to. Ref. kort er skjermkort som blir produsert i et begrenset opplag for Nvidia av (hmm, husker ikke i farta hvem som lager de for Nvidia pr. idag). De er ikke for videresalg. De blir levert til andre produsenter slik at de kan se hvordan Nvidia mener kortene skal bygges. OEM kortet til ASUS ser selvsagt likt ut da det er den absolutt billigste måten å bygge et kort på. Såvidt jeg husker står modellbetegnelsen fra ASUS påtrykt OEM kortene (jeg antar den er V8460 et eller annet). Men som jeg sa i den andre posten, veldig mange OEM produkter er IKKE merket med produsent. Det er HELE poenget med OEM produkter. Komplett er en OEM produsent siden de bruker andres produkter til å bygge egne produkter under sitt eget merke. Hjemme har jeg en 17" skjerm som det ikke står produsent på selv om det er en Sony skjerm. Men det står INGENSTEDER på skjermen. Det eneste som står er modellbetegnelsen. Hadde jeg ikke fått vite det når jeg kjøpte den så hadde jeg måttet søkt på modellbetegnelsen på nettet for å finne produsenten. Den er som du forhåpentligvis gjetter, et OEM produkt. Det er også en kjent sak (har vært diskutert flere ganger på dette forumet) at disse kortene er klokket på 290/600. Men det betyr ikke at du har fått et dårligere produkt. Det er kun underklokket fra fabrikk. Det sitter riktig GPU (merket med ultra eller Ti4600) og det sitter 2.8ns minne på kortet. Men det ser ut som Komplett har "glemt" å nevne det på sidene sine IGJEN. Det er dårlig (hvis de de da ikke har fått tak i en oem/bulk versjon som er riktig klokket nå da). Jeg ser det står 300/650 på den bulk versjonen som er listet der idag. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Jeg ser det står 300/650 på den bulk versjonen som er listet der idag. Det sto IKKE der når jeg bestilte... :/ Da sto det 290/600 eller noe. huska jeg merka meg at det var "litt" dårligere enn de andre kortene med det var så lite. Men nå er jo alle kortene like specs. Snodig. Får prøve nvidias ref drivere og se, men likevel, nyt kort, stripene forsvinner jo ikke uansett. Melba Lenke til kommentar
Ash Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 11:02, skrev melbamix:Det sto IKKE der når jeg bestilte... :/ Da sto det 290/600 eller noe. huska jeg merka meg at det var "litt" dårligere enn de andre kortene med det var så lite. Men nå er jo alle kortene like specs. Snodig. Får prøve nvidias ref drivere og se, men likevel, nyt kort, stripene forsvinner jo ikke uansett. Melba Ja striper høres ikke sunt ut. Du er ikke den første som har sett striper med et GF4 kort og du er nok helt sikkert ikke den siste. Jeg har mine egen lille teori om hvorfor de kortene er klokket litt lavere: Mange OEM byggere lager pcer som har små kasser og dårlig lufting. Ved å klokke ned kortet litt så får man et nesten like raskt kort som er kjøligere og vil overleve lenger i en dårlig ventilert kasse (også slipper man kræsjing pga overoppheting). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå