Gå til innhold

Dekker MacBook mine behov?


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg sitter her med en Windows stasjonær maskin, og lurer meg på om jeg skal bytte til Mac. Flere å flere bytter i disse dager, og jeg har en del spørsmål angående dette.

Bruker aller mest datamaskinen jeg har nå til videoredigering.

Maskinen min nå har:

- 3,2 ghz Intel Pentium prosessor

- 256 mb PCI-Express grafikkort

- 1024 mb RAM

- 160 GB S-ATA 2 HDD

 

Mitt spørsmål er da, vil en Mac dekke mine behov tror dere? Ettersom det er videoredigering tror jeg ja.

Bruker nå Video Vegas, men jeg har hørt at Mac's programvare er langt bedre, og at Vegas kjører å rendrer minst like fort i Windows på Mac'en som på min egentlige datamaskin.

Som sagt, det er stortsett video det går i, men også en del hjemmesider o.l .. Er da Mac en maskin for meg? Og en ting til.

Kjøper jeg en Apple MacBook med samme maskinvaren som i en MacBook Pro koster den mye mindre. Hvorfor? Bedre hovedkort eller noe?

Og tilslutt; hva er den enkleste måten å få tak i en MacBook som dekker over maskinen jeg nevnte ovenfor til en rimelig penge? Hørt noe med at Apples ram kan byttes, og at de medfølgende er svært overpriset.

Og helt tilslutt, bør jeg vente på Leopard?

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

MacBook Pro har myyyyyye bedre skjermkort enn MacBook, samt at den har høyere prosessorhastighet. Skjermen er også mye større...

 

Macen vil absolutt dekke dine behov. Spesielt om du går for en MacBook Pro. Med FinalCut Studio er du reddet.

 

Også mener jeg at det er vanlig ATA-disk i MacBooken, mens det er S-ATA i Pro-versjonen...

Lenke til kommentar

Okei, da legger jeg vanlig MacBook bort fra tankene. MacBook Pro er å fokusere på her altså.

En annen ting jeg lurer på er om det vil fungere å spille aldri så lite på den? Jeg spiller nemlig aldri på denne, men på farten hadde det gjerne vært litt koselig. Snakker ikke om hax0r 3k fps lol omfg spill med super duper grafikk, men GTA Vice City står høyt på ønskelisten.

Har sett at Battlefield 2 også fungerer bra? Noen som har prøvd?

 

Er det lett å få tak i trials o.l til Mac? Og med foreksempel Photoshop som finnes til Mac, kan jeg bruke den registreringskoden jeg har nå, eller kreves en ny til OSX?

Lenke til kommentar

Om du legger inn bootcamp vil maskinen funke som en bærbar PC med tilsvarende specs, og du vil kunne spille alle spill veldig greit.. Har selv prøvd både Battlefield 2 og Oblivion på min brors MacBook Pro (førstegenerasjon med Core Duo (1)), og det funker greit.

 

Vice City er et kongespill som vil funke helt utmerket på en MacBook Pro.

 

Alle Adobe-programmene ligger i trialutgaver på adobe.no i både Mac og PC-utgave...

 

Veit ikke om OSX-versjonen og Windows-versjonen krever forskjellige seriekoder, men jeg tror ikke i utgangspunktet at det gjør det...

Lenke til kommentar

Og for å ta de andre spørsmåla dine:

 

- Billigste sted å kjøpe MacBook Pro er på Apples egen AppleStore, og om du får utdanningsrabatt er det det beste.

- RAM kan kjøpes overalt. Bruker standard RAM. Handle RAM hos komplett.no, feks.

- Leopard kommer enten i januar eller i juli, så om du vil vente er helt opp til deg. Koster endel å oppgradere, da, men Tiger er så bra at det klarer du deg helt fint med ganske lenge ;)

Lenke til kommentar

Du kan få utdanningsrabatt om du får skolen til å ordne deg et skolebevis, og dette må du ta kopi av og sende inn til Apple for å få utdanningsrabat.. Du må bruke AppleStore for Education, må skjønne.

 

RAM er utrolig lett å skifte. det er en egen RAM-luke under maskinen - bare skru ut en eller to skruer, mener jeg, så har du full tilgang til RAM-plassene...

 

Hvis du vil ha 2 gig RAM, kjøper du 2x 1gb brikker på komplett, da maskinen liker å ha rammen parvis.

 

Da kan du kjøpe to slike:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=318078

f.eks.

Lenke til kommentar
Bare å titte på IBM og LG det...

Uansett er MacBook mer gjenomført.. Det kan du ikke si noe på. Hva med magnetisk kontakt så som gjør at Macen ikke faller i gulvet om du snubler i ledningen?

Tusen takk for alle svar Fidel_Castro! Det jeg mente med hvilke ram jeg bør kjøpe er hvor mye bør jeg kjøpe med Macen når jeg kjøper den fra Apple? Går jo ikke ann å få helt uten.. Noen andre ting som lønner seg å skifte selv? Det er flott noen har peiling her! Og forresten, er det Video-In på maskinen?

Lenke til kommentar
Bare å titte på IBM og LG det...

Uansett er MacBook mer gjenomført.. Det kan du ikke si noe på. Hva med magnetisk kontakt så som gjør at Macen ikke faller i gulvet om du snubler i ledningen?

Tusen takk for alle svar Fidel_Castro! Det jeg mente med hvilke ram jeg bør kjøpe er hvor mye bør jeg kjøpe med Macen når jeg kjøper den fra Apple? Går jo ikke ann å få helt uten.. Noen andre ting som lønner seg å skifte selv? Det er flott noen har peiling her! Og forresten, er det Video-In på maskinen?

7462435[/snapback]

Vel, da kjøper du ganske enkelt så lite som overhodet mulig. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...