Bjorneviken Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei, lurer på kvifor det eigentleg er dårlegare og redigere med hdd kamera en mini-DV? Eg lurer på om det er noe sant i det eg seie angående HDD kamera. Er det litt tidleg og kjøpe HDD kamera til en 4000-5000kr på grunn av lite utvikling eller er det bare noko eg har fått for meg?? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Poenget er at det er færre redigeringsprogram som har direkte støtte for filene frå HDD-kamera enn frå DV-kamera. Vil tru dette gradvis vert betre – Adobe Premiere Elements 2.0 (er no i versjon 3.0) skal til dømes ha støtta filene frå JVC sine HDD kamera – men Windows Moviemaker, som er alt nokon har, støtter korkje MPEG2 eller MPEG4 direkte. HDD-kamera bruker stort sett anten MPEG2 eller ein form for MPEG4 til komprimeringa av videoen. Litt avhengig av program og kamera kan du dermed i verste fall kome i den situasjonen at du må konvertere filene før du kan redigere dei. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 MiniDV kameraer komprimerer vel også videoen mye mindre enn et HDD kamera så i teorien vil du har mer å hente ut fra miniDV enn DVD/HDD kameraer. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 HDD kameraer bruker i teorien en mye mer effektiv algoritme for komprimering enn MiniDV så i teorien kan man ha høyere kvalitet enn MiniDV med betydelig mindre filstørrelser. De HDD kameraene jeg har sett så langt har ikke hatt optimal kvalitet på komprimeringen, så MiniDV er nok det fremdeles det lureste hvis man vil ha best mulig kvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå