Gå til innhold

Ødelagt bios, hva skal jeg gjøre???

SmoPe

Anbefalte innlegg

Jeg skulle flashe biosen til mitt Soyo kv7 dragon plus! hovedkort. Men ett eller annet gikk galt, fikk masse write fail og smarte meg rebootet maskinen uten å legge inn den gamle og da var den rimelig død.

Så spmålet mitt er hva skal jeg gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke om det finnes en nødløsning på hovedkortet ditt. Noen hovedkort har en "nødbios" som gjør at du kan laste inn biosen med å lage en spesiell diskett.

Eller, dersom noen du kjenner har et likt kort, så kan du låne bios brikken fra kortet deres. Denne setter du i din maskin, og booter inn i dos. Når du nå er inne i dos så bytter du biosbrikken med din egen, og flasher denne på nytt.

Lenke til kommentar

Lag en oppstarts diskett og kopier bios filen på oppstarts disketten, erstatt AGP skjermkortet med et pci skjermkort, sett i disketten og start opp pc'en og bios fila vil oppdtatere seg selv.

[ Denne Melding var redigert av: Arch_ på 2002-11-19 09:48 ]

Lenke til kommentar

Funker det virkelig å gjøre det sånn eller tuller du nå. Uansett så prøver jeg, så skal jeg komme med en tilbakemelding på hvordan det gikk. Men jeg får ikke postet den før i morra.

Jeg er litt skeptisk. Høres ut som hokkus pokkus filliokus ordne deg PC *boff* så var den i orden.

Men jeg skal ikke mistro deg, det var bare at jeg ikke hadde hørt om det før, og jeg lurer på hvordan du fant det ut.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 09:40, skrev Arch_:

Lag en oppstarts diskett og kopier bios filen på oppstarts disketten, erstatt AGP skjermkortet med et pci skjermkort, sett i disketten og start opp pc'en og bios fila vil oppdtatere seg selv.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Arch_ på 2002-11-19 09:48 ]</font>

P I S S P R E I K

[ Denne Melding var redigert av: Shrike på 2002-11-19 11:42 ]

Lenke til kommentar

hmm død bios?? det du ikke kan gjøre er å låne en annen biosbrikke da trenger du en fin loddebolt så det er ikke å anbefale,(det er arbeid for spesialister).så var det til dit prob det du kan prøve det er å ta ut biosbatteriet og slå på hovedbryteren da vil biosen resette seg og så kan du legge inn den gamle biosen den ligger på driverplata til hovedkortet ditt:)

dette burde virke lykke til

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-19 12:43, skrev trubadurix:

hmm død bios?? det du ikke kan gjøre er å låne en annen biosbrikke da trenger du en fin loddebolt så det er ikke å anbefale,(det er arbeid for spesialister).

Kremt, det er flere år siden de sluttet å lodde bioschippen til hovedkortet. Det er muligens noen produsenter som enda lodder dem fast til hovekortet, men det er ikke normalen. Det er derfor fullt mulig å "låne" bioschipen fra et likt hovedkort.

Takk

Byggeren

slapps.com

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-11-19 12:58 ]

Lenke til kommentar

det at de ikke lodder dem fast lengre er vel at de fleste hk produsentene har fått inn i skallen at når en flasher feil eller strømmen går osv så skal personene ha mulighet til å fikse det selv eller med LITT hjelp isteden for og sende det inn og vente 6uker på et hovedkort som bare trenger en "reflash" eller noe annet slikt :smile:

Jeg er genial :grin:

[ Denne Melding var redigert av: Eurofighter på 2002-11-19 13:01 ]

Lenke til kommentar

Hei sann

Vil bare si at det med å plukke ut BIOS brikka fra et friskt hovedkort funker helt fint (så fremt det er likt da self). Bare vær forsiktig så man ikke kortslutter no. Har gjort det selv.

Boot opp frisk pc, plukk ut BIOSbrikka og sett inn i syk pc. start opp bytt bios og flash.. Og man er online igjen...

Lenke til kommentar

Ja da var mulighetene blitt litt begrenset. Jeg må da bare henvende meg til dere gode samaritanere og spørre om dere vet om noen som er så snill og låne meg en biosbrikke en dag (hvis jeg ødelegger den erstatter jeg den selvfølgelig) jeg bor i notodden distriktet, men kjører gjennom kongsberg og drammen hver dag.

Dette er kanskje long shot, men jeg er ganske så desperat da :wink: så jeg prøver alt.

Lenke til kommentar

Dette er for MSI kort...mulig det funker på Soyo kortet også. (Jeg har testet det og det funker på mitt MSI kort iallefall)

(Soyo kortet har Award BIOS)

BIOS Recovery Feature

For AMI BIOS

Rename the desired AMI BIOS file to AMIBOOT.ROM and save it on a floppy disk. e.g. Rename A569MS23.ROM to AMIBOOT.ROM

Insert this floppy disk in the floppy drive. Turn On the system and press and hold Ctrl-Home to force update. It will read the AMIBOOT.ROM file and recover the BIOS from the A drive.

When 4 beeps are heard you may remove the floppy disk and restart the computer.

For Award BIOS

Make a bootable floopy disk

Copy the Award flash utility & BIOS file to the said floppy disk

Create an autoexec.bat with "awdfl535 biosfilename" in the content e.g. awdfl535 a619mj21.bin

Boot up system with the said floppy (it will take less than 2 minutes before screen comes out)

Re-flash the BIOS & reboot.

Lenke til kommentar

Vet ikke om Asus korta...men ettersom jeg har forstått er dette uavhengig av type kort...det er type BIOS som spiller noen rolle...

Altså om det er AMI eller AWARD og at disse metodene da vil virke på alle typer HK.

(Det var forresten også greit forklart i linken til Hårek)

Lenke til kommentar

Kan du ikke bare prøve å finne dip-switchen på HKet ditt da. Det er det sikkert tre pinner, og koblingen står over to...Så tar du bare og flytter over koblingen til den midterste og den tredje. Da skal BIOS resettes. Gjorde i hvert fall dette selv på mitt kort etter en misslykket oppdatering. Les manualen, så finner du dippen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...