Gå til innhold

Turtallmåler på vifte

Rubino85

Anbefalte innlegg

jeg har en silent twin vifte på min prossesor og lurer på om jeg kan koble sammen de to gule ledningene på begge viftene.. da vil hk oppfatte farten som den doble og jeg vil ha en mulighet til å sjekke at de går rundt.. Er dette mulig??

Pr dags dato vil ikke hk oppfatte at dem går rundt fordi de går så sent rundt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Ikke sikkert at jeg har rett her, men desverre tror jeg ikke dette vil fungere slik som du sier. Dersom man kobler en ledning med en frekvens på, til en annen ledning (med nesten samme frekvens) så vil man ikke få den dobble frekvensen som resultat. Hadde det våre så lett, hadde frekvens-multiplikatorer våre mye lettere å lage! :smile: (Derimot vil du kunne få se interferens i aksjon om du gjör dette. Amplituden på de to signalene vil vektor-adderes på hverandre, og forsterke eller dempe resultat-signalet. Frekvensen tror jeg vil forbli uendret.)

Ennda verre er, avhengig av hvordan tachometeret er laget i viften, så kan man skade den ved å koble den til noe annet enn det den var designet for å kobles mot. I dette tifellet tror jeg derimot risken for skade er lav.

Om ingen andre kan gi bedre svar, så er jeg ganske sikker på at Microplex kan hjelpe deg...

Lenke til kommentar

Tja. At maskina oppfatter bare halve turtallet på Silent Twin. Leste på et dansk forum om en som hadde fått opp en hastighet på ca. 375000 RPM. på Biosen med Silent Twin Og MSI HK. Litt mere enn det halve det da kanskje :smile: Men summa summarum som det heter, kanskje fabrikanten bør gjøre et forsøk på og få orden på alt rotet med Silent Twin. På mitt HK.(KT4 Ultra) fant ikke Biosen noe vifte i det hele tatt. Tok med vifta til Komplett her i Trondheim og folka der prøvde med samme resultat på et MSI kort. Fikk dem til og prøve på ett annet HK.(husker ikke hvilket) og da kom det opp et turtall på 8400. Like spinnvilt det og.

KT 4 Ultra. Amd XP 2100+

Gainward Ti 4200 650 XP Golden Sample

2*256 Mb Twin Mos PC 3200

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: oddivato på 2002-11-19 22:49 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: oddivato på 2002-11-19 22:51 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...