Gå til innhold

Partisjonering av harddisk(er)

Anbefalte innlegg

Hei!

Når jeg skal gå til innkjøp av PC, lurer jeg veldig på hvordan jeg skal organisere det med harddisker, partisjoner osv. Vil gjerne ha noen forslag til hvor mange harddisker på hvor mange GB jeg skal ha og hvordan jeg skal partisjonere dem.

Hvordan har dere partosjonert disken(e) deres?

Det jeg skal ha på PCen er:

Egen partisjon til windows er jeg ganske sikker på at jeg skal ha. Dette er vel BARE en stor fordel.

Så skal jeg også ha dette på PCen: media som filmer, musikk osv., footage (altså råfilm fra videokamera) Kanskje footaget skal gå inn under partisjonen med media? Og jeg skal selvfølgelig ha installerte apps.

Hvordan ville DERE gjort det? Hvor mange harddisker på hvor mange GB? Og hvordan ville du partisjonert dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pleier å sette av 10GB til Windows og resten til andre ting. Syns også det bare blir rotete med 10 partisjoner på en 200GB-disk.

Men du sier du skal bruke råvideo, da burde du nok ha en stor partisjon til dette alene så du kan defragmentere den for seg selv.

"Installerte apps" går jo under Program Files på windows-partisjonen uansett, så det er vel ingen vits å forandre på.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Hvis man 'skal' dele lønner det seg med tre omtrentlige like store deler (partisjoner) .

Dette henger sammen med at den 1'ste 1/3 delen er raksest (bruk f.eks til OS) , den 2'dre 1/3 delen er nesten like rask (middels på slutten) , og den 3'dje 1/3 delen er tregest .

Dette gjelder uansett toltal størrelse , det er bare å måle med et test program med read/write og se kurven faller i overførings hastighet til slutten av disken.

De gangene jeg deler (bruker mest flere disker og kun en partisjon på hver) er det 1/3=OS , 2/3=Installerte Applikasjoner og working space doks o.l , 3/3=Ren lagrings plass .

Slik ser read/write karakteristikken ut på omtrent alle typer harddisker:

post-35394-1165597248_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

OK, så det dere anbefaler er f.eks.

20 GB ->OS, eller kanskje litt mer da siden jeg sikkert skal ha Vista. Merker at OS-partisjonen også fyller seg opp sakte men sikkert.

Og resten, foreksempel 500 GB til alt anna? Musikk, filmer, råfilm, programmer og alt?

@bitex: Hvis jeg skulle lagt alle de installerte programmene mine i Windows sin "Program files" måtte ihvertfall OS-partisjonen min vært mye mer enn 10 eller 20 GB!

Og, er det ikke mange som flytter "Documents and settings"-mappa til en annen partisjon enn OS-partisjonen?

Men et spm.: Hvis jeg har partisjon A til OS og partisjon B til installerte programmer, også formaterer jeg partisjon A og legger inn OSet på nytt, fungerer fortsatt alle programmene da? Eller legger noen programmer fra seg småfiler i Windows-mappene?

Lenke til kommentar

10-20GB til OS vil du nok angre på i lengden .

Jeg har aldri brukt mindre enn 30GB .

Et NFTS filsystem trives også best med litt 'luft' dvs 20% ledig , og

det blir vanligvis vanskelig på windows OS med 10-20GB .

Hvorfor skal man være nødt til å "flytte" dokuments folderen f.eks .

Alle initielle OS relaterte program installeres fra start under C:\Program Files .

Budskapet er : Ikke vær for gjerrig med Windows sin partisjons størrelse.

Husk også at nedlastinger av filer/ISOer fra internet eller kopiering benytter C:\Documents and Settings\username\local settings\temp

for mellom lagring.

Vi har en 2003 server på jobben hvor en idiot har satt opp win til 10GB

og kun MS programmer ligger på C:\Program Files.

På denne serveren feiler det å laste ned CD ISO grunnet plassmangel for mellom lagringen.

Riktig nok kan dette 'hackes' i registry med temp variabler og slikt , men hvorfor skal man lage ris til egen bak i første omgang.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, så det er ikke noe vits i å ha en partisjon med programmer og en til OS da, for mange programmer vil ikke fungere likevel etter formatering av KUN OS?

Da blir det jo slik da:

F.eks. 200 GB til Windows Vista + installerte programmer og sånt

Og 300 GB til media, filmer, musikk, råfilm og alt slikt

Altså kun 2 partisjoner?

Men med f.eks. 2x 250 GB HD'er vil jeg jo ikke kunne dele opp 200/300! Så hvordan skal jeg gjøre dette?

Blir nok 2x250 eller 2x320 disker på meg.

BTW: Hvilke disker anbefaler dere? Har sett på Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA og Western Digital Caviar SE 320GB.

Lenke til kommentar

Kjøpte en Seagate Barracuda 320GB S-ATA II 16MB Cache igår hos netshop .Ukens tilbud : kun 795,-

Delte den i 100GB/100GB/96GB

Reinstallerte Vista på 100GB partisjonen.

Vil ha nok plass til 'MFT growth" samt luft for å unngå fragmentering/defragmenterings problemer og treghet.

Slik jeg ser det :

En disk er en disk , partisjoner er kun en mulighet til å bestemme i hvilket sektor område på disken du skal lagre til vha stasjons bokstaver. Og holde OS isolert på ett område.

Veldig bra og rask 'ikke støyende' disk .

Hadde Vista på en Raptor 74GB en partisjon tidligere.

Raptor = parkert i skuffen (bråker for mye). :thumbdown:

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Men med f.eks. 2x 250 GB HD'er vil jeg jo ikke kunne dele opp 200/300! Så hvordan skal jeg gjøre dette?

7457030[/snapback]

Personlig har jeg 2 250GB's harddisker som er satt i raid 0, da blir det ca 480 Gb lagringsplass, og denne har jeg delt opp i en osdisk på ca 80 GB og to andre partisjoner på 200 Gb til å lagre diverse andre ting på :thumbup:

Lenke til kommentar

7457030[/snapback]

Personlig har jeg 2 250GB's harddisker som er satt i raid 0, da blir det ca 480 Gb lagringsplass, og denne har jeg delt opp i en osdisk på ca 80 GB og to andre partisjoner på 200 Gb til å lagre diverse andre ting på :thumbup:

7457142[/snapback]

Omtrent slik jeg hadde det en tid tilbake .

Men jeg hadde to 40GB S-ATA II Samsung disker i Raid-0 (80GB) som en partisjon kun for OS . Programmer på egen disk , lagring på 3 og 4 disk.

Lenke til kommentar

Ok, takk for alle svar!

Sikler litt på den seagaten jeg og:P

Men kort sagt, dere ville anbefalt å IKKE ha en egen partisjon til installerte programmer? Sånn at jeg må legge inn alle programmer osv. på nytt når jeg formaterer? Vet ihvertfall at jeg skal ha en egen partisjon til musikk og filmer og sånt, altså media. For det gidder jeg ikke å legge inn alt på nytt igjen etter en formatering. Men synes fortsatt det er veldig vanskelig å partisjonere opp 2x 320GB disker til passe størrelser.

Skal vi se...

DISK 1:

50 GB: VISTA, kun Vista og flytter mine dokumenter med mine mottatte filer osv. til en annen partisjon

Resten: Installerte apps

DISK 2:

Kun én partisjon: Media, musikk, filmer, footage til videoredigering osv.

Har dere noe forslag?

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag, basert på det oppsettet jeg selv har (to disker på 320 GB):

disk 1 - 60 GB partisjon til Windows og applikasjoner (mer enn nok plass, selv når jeg legger inn Vista, hendig med alt på ett sted ved formateringer/ghosting)

100 GB til partisjon med bilder (for "Photoshopping")

resten av disken går til musikk (trenger ikke like mye "performance", ref syar2003s teori om lavere diskhastighet ytterst på disken).

disk 2 - 80 GB til diverse applikasjoner jeg har liggende, lett tilgjengelig for installasjon etter formatteringer.

resten av disken er til filmer.

Alt har jeg backup av på egne disker i en (utdatert) maskin lagret et annet sted (i tilfelle "katastrofe"). Partisjonen for Windows har jeg ikke backup av, den er lett erstattelig. Vurderer å kanskje lage et image som er kjapt å legge inn.

På innkjøpslisten er også en større, tredje disk (som ikke vil bli partisjonert) samt noen eksterne disker, trenger godt med plass til filmer og moro. :)

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Store disker er et dilemma .

På hjemme PC'n har jeg i skrivende øyeblikk:

-40GB Samsung Spinpont , en partisjon XP .

-120GB Maxtor , lagring .En partisjon .

-120GB Seagate , litt lagring + documents fra XP samt

..\Program Files for XP installerte progs. En partisjon.

-320GB Seagate .Tre Partisjoner .1'st = Vista , med program Files på

denne partisjonen. Partisjon 2&3 for øyeblikket ubrukt.

En stor hastighets oppnåelse oppnås med programmer installert på annen disk (ikke partisjon på samme disk)

Eks. XP på Samsung 40GB (kun det)

Installed programs på Seagate 120GB .

Ting jobber da uavhengig av hverandre (obs! hk med uavhengige sata kanaler chipset integrert).

Dilemmaet er Vista Installen som er på en STOOR delt 320GB disk .

Installerte programmer (samme) kan ikke ligge på Seagate 120GB(konflikt med XP's ..\Program Files).

Og vil heller ikke ha Vista ..\Program files på samme disk , lese arm vil skifte mellom OS og APPS på samme disk og redusere ytelse.

Tror jeg ender opp med en tur ut i morra og kjøper en 320GB disk til for å legge en ny kabal. :D

Håper dere skjønte resonnementet. Og bakdelen fordelen med flere små , kontra få store disker.

I tillegg kjører jeg Acronis backup på tvers av disker (legger til rette for plass til dette) .

Samt at jeg har ekstern USB disk for enda en kopi av acronis image fra de ulike viktige partisjonene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Aha, syar2003! Da har jeg et nytt forslag. Jeg tar OSet på den ene disken og de installerte programmene på den andre disken hvis du mener det hjelper for bedre ytelse!

Noe slikt?

DISK1 (320GB)

80 GB - OS + ting som hører til Windows. Servicepacks, drivere og alt sånt. Dette blir sannynligvis en partisjon jeg ikke bruker til daglig. Legger ikke inn apps her, og flytter mine dokumenter til en annen partisjon.

Resten - Media

DISK2 (320GB)

Ojsann, da var det andre disk. Her legger jeg alle programmer som du sa, syar2003.

Hmm, hva men en 150 GB partisjon til installerte apps og resten til footage (råfilm til videoredigering)?

Edit: NEI! Nå vet jeg det! Jeg har en egen partisjon for footage på DISK2!

Endret av sindrejibb
Lenke til kommentar

OS på en disk og hver gang du installerer noe velge custom install og legge inn f.eks change til E:\Program Files for det man installerer er noe jeg har gjort en stund .

OSe't kan da søke og skrive/lese uforstyrret på sin disk mens loading av program foregår uforstyrret på den andre .

Merk dette gjelder ikke for P-ATA i master/slave oppsett.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, akkurat nå har jeg 3 partisjoner: OS, media og programmer. Og det funker jo forsåvidt fint, selv om noen få programmer installerer seg dessverre automatisk på partisjonen til OSet. Men jeg får bare ha en stor OS-partisjon så går det bra. Med 320x2 har jeg nok av plass.

Og da blir det vel så jeg formaterer OS-partisjonen og partisjonen med installerte apps når jeg formaterer da.

Så da har jeg kommet frem til noe sånt:

DISK1 (320GB)

80 GB - OS + ting som hører til Windows. Servicepacks, drivere og alt sånt. Dette blir sannynligvis en partisjon jeg ikke bruker til daglig. Legger ikke inn apps her, og flytter mine dokumenter til en annen partisjon.

Resten - Media

DISK2 (320GB)

100GB - Installerte apps

Resten - Råfilm til videoredigering osv.

Hva synes dere om dette? Synspunkter? Ville dere gjort noe annerledes?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg er ikke uenig i noe av det som er skrevet over.

Min erfaring med 7 datamaskiner i huset, er at disker ryker. Uansett.

Min løsning er en lagringsmaskin med 4x320Gb i RAID 5 (tilgjengelig kapasitet er 3x320Gb) En disk, uansett hvilken kan ryke, og systemet virker fortsatt.

Dette har jeg satt opp med 20Gb til OS og progs. Må jeg installere OS på nytt, så må jeg installere progs på nytt. Partisjon 2 er til lagring, deilig med over 820Gb ledig plass. Lag mapper og kose meg... fortsatt over 300Gb igjen.

Jeg har en stasjonær og en bærbar arbeidsmaskin. Disse tar backup inn på lagringsmaskinen av mine dokumenter. Disse maskinene har kun en partisjon.

Hadde jeg hatt din utfordring, med kun en maskin, ville jeg ideelt hatt tre disker. En liten til OS partisjon og evt annen partisjon til backup, legge unna osv.

Disk 2 til all lagring, med en partisjon

Disk 3 til råfilm med en partisjon

Alternativ to partisjoner hvor backup av disk 2 er på disk 3 og backup av disk 3 er på disk to.

En bedre løsning er en ekstern usb disk til backup, hvor alt som det er katastrofe å miste blir lagret. Typisk er dette bilder, ferdige filmer og evt mailboksen din.

Men, mer sikkerhet koster og det er ikke sikkert dette er best for deg...

Lenke til kommentar

Jeg mista alle 1998 digital bildene av sønnen min når han var 3 år

ferie/og diverse (surt :( )

Så jeg ser alltid etter å ikke ha f.eks eller media/bilder/etc kun på en disk .

Pirat sw + musikk + film kan alltid lastes ned pånytt (ikke viktig)

Grunnen dog til bilde/film fadesen var ikke disk crash , men egen idioti med iom at jeg slettet en partisjon og trodde jeg hadde bildene et annet sted.

Kan jo nevne at kun en simpel CR-R ville ha tatt vare på disse .

Uansett , lag en dedikert partisjon for lagring av viktige data/bilder/videoer/dok etc.

Bruk et image program av noe slag for å pakke denne partisjonen og lagre den på flere disker (evt. eksternt media)

Ting du har på film/DVD/media/CDR/CD (rippet) etc er ikke så viktig , de er allerede lagret et annet sted . Men sjekk det mediet de ligger på fra tid til annen at det er lesbart og i orden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...