Gå til innhold

Nikon D80 auto-fokus?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettop fått et Nikon D80 og har tatt en del bilder i "Auto" modus. Standard innstilling av auto-fokus er "AF-Area Mode: Auto-area AF". Når jeg fokuserer så lyser det opp noen punkter i søkeren som viser hvor auto-fokus områdene er. Generelt så synes jeg det virker litt uberegnelig hvor auto-fokus er og resultatet har blitt noen bilder der hovedmotivet ikke er i fokus.

Det er også forklart i brukermanualen hvordan en manuelt kan endre fokus-området ved å bruke "multi selector", men dette har jeg ikke helt skjønt hvordan en bruker.

1) Kan noen forklare hvordan dette skal virke?

Jeg har nå endret "AF-Area Mode" til "Single Area" og vil se om det gir et mer forutsigbart resultat.

2) Hva er deres erfaringer med dette? Hva fungerer best?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du velger "single Area" får du fokuset der du vil 99,9% av gangene.

Men husk at du må stille hvilket av punketene det skal gjelde. På D50 gjøres det med "piltastene" i "standby" modus.

Jeg bruker Single Area hele tiden. Da har jeg full kontroll over hvor fokus ligger/skal ligge.

Håper dette hjalp.

Marius Olsen

PS. Gratulerer med kjøp av kamera! :w00t:

Lenke til kommentar

Grattis med nytt kamera.

For å enkelt endre fokusområde:

I custom setting menyen velger du 02 - AF-area mode. Sett denne til single eller dynamic. Gå så til 18 i custom setting menyen (AE-L/AF-L) og velg focus area selection.

Da kan du holde inn AE-L/AF-L knappen med tommelen mens du velger fokuspunkt med pekefingerhjulet.

Selv bruker jeg fokuspunkt midt i søkeren 99% av tiden. Men det er jo kjekt å kunne velge.

Lenke til kommentar

Er det noen måte å få lagret at D80 alltid skal sette "AF-Area Mode" til "Single Area" når jeg vrir hjulet over til Auto (grønn)? Det virker som om den alltid setter "AF-Area Mode" til "Auto-area AF" når jeg vrir hjulet over til Auto.

Lenke til kommentar

Poenget med grønn auto er at kameraet skal velge instillingene selv. Bruk mode P (automatisk lukker og blender) hvis du vil gjøre en del instillinger selv.

Du burde så fort som mulig lære deg hva blenderen gjør sånn at du kan ta bilder på A (blenderprioritet). Når det gjelder autofokus så kommer man langt på de fleste motiver med et senterpunkt. Først fokuserer du på det du vil ha i fokus ved å peke kameraet mot motivet og trykk knappen halvveis ned, så komponerer du bildet og trykker knappen helt ned. På motiver i bevegelse så kan det være at man må bruke mer avanserte instillinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...