Anders Moen Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Som sagt så fant jeg en kontakt form i PHP på en tutorial nettside. Men jeg vet ikke om den funker som den skal, eller trenger jeg MySQL? (Hvor får jeg det i så fall?) Her er siden med formen: <html> <head> <title>Form in PHP</title> </head> <body> <? $to = "[email protected]"; $subject = "PHP Is Great"; $body = "PHP is one of the best scripting languages around"; $headers = "From: [email protected]\n"; mail($to,$subject,$body,$headers); echo "Mail sent to $to"; ?> <? function checkOK($field) { if (eregi("\r",$field) || eregi("\n",$field)){ die("Invalid Input!"); } } $name=$_POST['name']; checkOK($name); $email=$_POST['email']; checkOK($email); $comments=$_POST['comments']; checkOK($comments); $to="[email protected]"; $message="$name just filled in your comments form. They said:\n$comments\n\nTheir e-mail address was: $email"; if(mail($to,"Comments From Your Site",$message,"From: $email\n")) { echo "Thanks for your comments."; } else { echo "There was a problem sending the mail. Please check that you filled in the form correctly."; } ?> <form action="form2.php" method="post"> Your Name: <input type="text" name="name"> <br> E-mail: <input type="text" name="email"> <br><br> Comments <br> <textarea name="comments"></textarea> <br><br> <input type="submit" value="Submit"> </form> </body> </html> Er det noe feil her? Skal PHP koden over <html>? Jeg er helt ny med PHP, og trenger nok en del hjelp. Ingen som vet om en annen kontakt form som funker? Og som sagt, trenger jeg MySQL for PHP og hvor får jeg det? Anders Lenke til kommentar
CruellaDeVille Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Du trenger ikke mysql for å få dette skriptet til å funke. Kjører denne på en server lokalt hos deg eller hos en host? Filen som mangler (form2.php) bør vi kanskje se for å se hvor det går galt? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 PHP <html> <head> <title>Form in PHP</title> </head> <body> <? if (isset($_POST['submit'])) { function checkOK($field){ if (eregi("\r",$field) || eregi("\n",$field)) die("Invalid Input!"); } $name=$_POST['name']; checkOK($name); $email=$_POST['email']; checkOK($email); $comments=$_POST['comments']; checkOK($comments); $to = "[email protected]"; $subject = "PHP Is Great"; $body = "Denne meldigen er sendt fra: <strong>$navn</strong><br />$email<br /><br />$comments"; $headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n"; $headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n"; $headers = "From: [email protected]\r\n"; mail($to,$subject,$body,$headers); echo "Mail sent to $to"; } else { ?> <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> Your Name: <input type="text" name="name"> <br> E-mail: <input type="text" name="email"> <br><br> Comments <br> <textarea name="comments"></textarea> <br><br> <input type="submit" name="submit" value="Submit"> </form> <?php } ?> </body> </html> Du hadde jo to forskjellige mailscript der.. menmen, jeg fikset det, så nå burde det virke PHP er standard på 99% av webservere, så det skal ikke være et problem. Du trenger ikke mysql for å bruke dette scriptet. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 PHP <html> <head> <title>Form in PHP</title> </head> <body> <? if (isset($_POST['submit'])) { function checkOK($field){ if (eregi("\r",$field) || eregi("\n",$field)) die("Invalid Input!"); } $name=$_POST['name']; checkOK($name); $email=$_POST['email']; checkOK($email); $comments=$_POST['comments']; checkOK($comments); $to = "[email protected]"; $subject = "PHP Is Great"; $body = "Denne meldigen er sendt fra: <strong>$navn</strong><br />$email<br /><br />$comments"; $headers = 'MIME-Version: 1.0' . "\r\n"; $headers .= 'Content-type: text/html; charset=iso-8859-1' . "\r\n"; $headers = "From: [email protected]\r\n"; mail($to,$subject,$body,$headers); echo "Mail sent to $to"; } else { ?> <form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post"> Your Name: <input type="text" name="name"> <br> E-mail: <input type="text" name="email"> <br><br> Comments <br> <textarea name="comments"></textarea> <br><br> <input type="submit" name="submit" value="Submit"> </form> <?php } ?> </body> </html> Du hadde jo to forskjellige mailscript der.. menmen, jeg fikset det, så nå burde det virke PHP er standard på 99% av webservere, så det skal ikke være et problem. Du trenger ikke mysql for å bruke dette scriptet. 7456457[/snapback] Hmm. Prøvde det nye skriptet ditt nå, men da kom jeg bare på en "Siden kan ikke vises" side. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 uhm.. Hvorfor blir alle "ene escaped i quoten din? Og det kan jo ikke komme en "Siden kan ikke vises"-side med mindre du har skrevet inn feil adresse. Eller mener du det kommer en "Siden kan ikke vises"-side når du trykker på Submit? For da betyr det at du ikke har PHP på PCen din. Last ned XAMPP. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 uhm.. Hvorfor blir alle "ene escaped i quoten din?Og det kan jo ikke komme en "Siden kan ikke vises"-side med mindre du har skrevet inn feil adresse. Eller mener du det kommer en "Siden kan ikke vises"-side når du trykker på Submit? For da betyr det at du ikke har PHP på PCen din. Last ned XAMPP. 7456556[/snapback] Ok, har lastet ned XAMPP 2 eller 3 ganger før, og jeg skjønner ingenting av det. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Vennligst ikke quote forrige post hele tiden. Det gjør alt mye vanskeligere å lese. XAMPP er en server pakke. Den inneholder FTP, HTTP, PHP og MySql. Installer programmet, åpne kontrollpanelet, trykk på Start Apache (eller noe sånt) Så går du inn i mappen der du installerte XAMPP, vanligvis C:\XAMPP\XAMPP\ og går inn i mappen \htdocs\ der sletter du alt, og lager en ny mappe. \sidenmin\ så kan du legge alle filene du har laget i: C:\XAMPP\XAMPP\htdocs\sidenmin\index.html Feks Edit; / er ikke det samme som \ selv om det er like lett å skrive Endret 8. desember 2006 av Stale2k Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Haha okay. Men hvis jeg har lyst til å bruke det på en av hjemmesidene mine som ligger på freewebs? La det inn i den xampp mappa under htdocs også lagde jeg en ny folder kalt "mysite" og der la jeg den form.php, men fikk fortsatt bare Siden kan ikke vises melding. URL'en den prøvde å gå inn på når jeg trykka submit: C:\Programfiler\xampp\htdocs\mysite\< Jeg kopierte bare den du ga til meg vet du. Men du har vel ingen andre kontakt forms i PHP som jeg kunne kopiert fra deg hvis jeg ikke får dette til å fungere. Endret 8. desember 2006 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Jonhoo Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Du maa gaa inn paa: http://127.0.0.1/mysite/form2.php Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 det scriptet som jeg la ut, virker perfekt hos meg. Så noen andre burde ikke virke bedre. En annen sak er det at det ikke går an å sende mail fra XAMPP med mindre du setter opp en epost server. Og det er gjerne litt vanskelig. Men scripet skal virke fordet, det bare kommer opp en feilmeldign om at mail() ikke virker. Men det gjør den altså når du legger den opp på freewebs. Du må også huske å ha filendelsen .php Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) det scriptet som jeg la ut, virker perfekt hos meg. Så noen andre burde ikke virke bedre. En annen sak er det at det ikke går an å sende mail fra XAMPP med mindre du setter opp en epost server. Og det er gjerne litt vanskelig. Men scripet skal virke fordet, det bare kommer opp en feilmeldign om at mail() ikke virker. Men det gjør den altså når du legger den opp på freewebs. Du må også huske å ha filendelsen .php 7461226[/snapback] Aha, ok. Da skal jeg prøve å laste den opp for å sjekke. Jeg har filendelsen .php hvis du ikke trodde det. Men jeg laster opp for å prøve Edit: Lasta det opp, men da prøver den fortsatt å gå til <?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?> Endret 9. desember 2006 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 prøv å endre <?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?> med navnet på php filen. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Ok, gjorde det, men da var selvfølgelig freewebs nedde når jeg skulle sjekke hvordan det ble, så jeg har ikke fått gjort det enda. Sier ifra om det går etterpå. Edit: tror ikke freewebs lar meg bruke PHP, for hele koden står der hvis jeg går inn på sida. Og jeg har spurt freewebs folkan før om det går an, men de sier bare at man må kjøpe en premium account. Da er det egentlig like så greit å kjøpe eget webhotell som sikkert blir billigere, haha. Endret 9. desember 2006 av Andy-Pandy Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 http://start.no har gratis PHP hosting. Koster 10kr for å få FTP, men det er uten reklame. Her er mange andre (engelsk) http://freewebspace.net/ Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Ok, et problem. Hva gjør jeg på det FTP? Har det "SmartFTP Client" programmet, men jeg skjønner ingenting av det. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 SmartFTP bruker jeg også. Det er best xD Helt øverst i programmet, ser du Adress, Login og Password. I Adress skriver du inn ftp.start.no (eller noe sånt, det er ikke sikkert freewebs engang HAR ftp) Lgin skriver du brukernavnet, og i Password skriver du inn.. ja.. passordet. Men som sagt, tror ikke freewebs har PHP. Skaff deg en litt bedre host Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Ok, driver å leter på den gratissida du ga, også trykker jeg på en hvor det står "Free host" eller noe sånt, også skal de ha meg til å kjøpe domene så koster detplutselig penger... Ikke bra Men takk for den, skal teste nå. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 http://www.4uhost.info/ for eksempel. Tror ikke den trenger domene. Man får subdomene.4uhost.info Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Takk. Det ser greit ut, fortsatt et problem. Hva gjør jeg når jeg trykker på en av de gratis serverne? Jeg kommer bare inn på forumet deres Kan det ha noe med at de jobbet der når jeg var der eller noe sånt? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Du må spørre i forumet om du får hosting under Request. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå