TerrorMan Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg kjørte 3dMark 05 og 06 istad, funka fint. Etterpå prøvde jeg å stille opp ytelsen på skjermkortet litt. Trykte "test", og det skulle funke. Prøvde også å clocke opp CPU og Minne med Ai Booster, ved 110%. Og det så ut til å funke fint etter dette. Fikk kjørt første gamingtesten på 3dMark 05 og 06, men litt uti andre gamingtest så restarter maskinen seg. Gradene på skjermkortet, CPU og Minne lå på ca. det samme som standard oppsett. Prøvde da å stille tilbake alt til standard, og prøvde igjen å kjøre 3dMark 05 og 06. Men PC'n restartet seg akkurat på samme sted som tidligere. Prøvde også NFS Carbon, men det klikka etter et minutt ellerno. Det funka kjempefint i går kveld, før clockinga. Har jeg ødelagt noe nå eller hva skjer? Ekke noe rev på clocking osv, så forundrer meg ikke. Utstyr: HK: ASUS P5NSLI CPU: C2D 6400 Minne: Kingston HyperX 2048MB DDR2 PC6000 Kit GFX: Gainward 7950GT 512mb Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Tviler på at du har ødelagt noe. Clear Cmos/reset Bios og se hva som skjer. (Usikker på hvordan, sjekk manual) Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Tviler på at du har ødelagt noe. Clear Cmos/reset Bios og se hva som skjer. (Usikker på hvordan, sjekk manual) 7456113[/snapback] Det hjalp dårlig, hvis jeg gjorde det riktig da. Gikk inn i BIOS og valgte "restore default settings" eller noe sånt. Kanskje ikke det du mente? Har oppdaget at når problemet skjer, så forsvinner bildet, lyden er der fortsatt, så høres det ut som en harddisk slår seg av. Så restarter den. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Var ikke det jeg mente nei! Er en jumper du flytter på! Sjekk manualen. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Var ikke det jeg mente nei! Er en jumper du flytter på! Sjekk manualen. 7456384[/snapback] Ja, da prøvde jeg det også. Vippa ut batteriet, bytta på jumperen i 5-10 sek. Putta i batteriet igjen. Så nå er BIOS resatt. Meeen, til ingen nytte :\ Noe annet forslag? Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Det kan hende at det overopphetes og derfor av sikkerhetsgrunner slår seg av, har du sjekket temperaturen når du klokker? Edit: ser at du skrev at det ligger på det vanlige, men er du helt sikker? Endret 8. desember 2006 av ElderScrollsinisten Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Det kan hende at det overopphetes og derfor av sikkerhetsgrunner slår seg av, har du sjekket temperaturen når du klokker? Edit: ser at du skrev at det ligger på det vanlige, men er du helt sikker? 7456692[/snapback] Virker nesten som det er noe såntno, ja. Men ifølge Ai Booster og BIOS så er CPU'en på 45-46 grader og system på 39-40. Ifølge EXPERTool så er skjermkortet på 41-42 grader. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Ingen andre som har noe forslag? Vil det hjelpe med en formatering? Har til nå prøvd å resette bios, oppdatere den, lagt inn skjermkort drivere på nytt. Dette irriterer meg veldig, ettersom PC'n var ny i går. La inn XP x64 i går kveld, og la inn diverse drivere osv. Spilte spill som funka glatt. Men nå er det bare trøbbel. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Prøvde også å clocke opp CPU og Minne med Ai Booster, ved 110%. 7456088[/snapback] Det var da noe voldsomt. 110% må bety at du klokket til dobbelt av fabrikk-settings. Du satte tilfeldigvis ikke bare maskinen på det meste Ai booter ville gi deg, uten å gå steg for steg med for eks 5 og 5 prosent stigning til du kom til 110? Nå er ikke jeg noen ekspert på Ai Booster, men det virker til meg som at det har samme effekt som all annen overklokking. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Prøvde også å clocke opp CPU og Minne med Ai Booster, ved 110%. 7456088[/snapback] Det var da noe voldsomt. 110% må bety at du klokket til dobbelt av fabrikk-settings. Du satte tilfeldigvis ikke bare maskinen på det meste Ai booter ville gi deg, uten å gå steg for steg med for eks 5 og 5 prosent stigning til du kom til 110? Nå er ikke jeg noen ekspert på Ai Booster, men det virker til meg som at det har samme effekt som all annen overklokking. 7463665[/snapback] Nei nei, 110% som i 10% over vanlig, altså 100%. Jeg er ganske sikker på at det er skjermkortet som fucker. Har akkurat formatert PC'n og lagt inn alt på nytt, men har enda samme problemet. Begynner å bli rimelig forbanna igrunn. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Nå forsvant f**n meg skjermbildet mens jeg satt i Windows også. Med bare Internet Explorer oppe. Dette har den ikke gjort tidligere. Nå måtte jeg restarte manuelt også. Har hendt at jeg må restarte selv et par ganger, men den gjør det som regel automatisk.. KLIKKER! Lenke til kommentar
madammim Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hei. Irriterende når slikt hender på en ny maskin. Tror uansett at det ikke skyldes klokkeforsøket dit. Forutsatt at du ikke overdrev noe veldig på skjermkortet da. Jeg ville ha sjekket temperaturene med http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ Prøv å belast maskinen med Orthos noen minutter samtidig som du leser av temp vha Coretemp. Post resultatet her. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Hei. Irriterende når slikt hender på en ny maskin. Tror uansett at det ikke skyldes klokkeforsøket dit. Forutsatt at du ikke overdrev noe veldig på skjermkortet da. Jeg ville ha sjekket temperaturene med http://www.thecoolest.zerobrains.com/CoreTemp/ Prøv å belast maskinen med Orthos noen minutter samtidig som du leser av temp vha Coretemp. Post resultatet her. 7468664[/snapback] Takker for svar! Kjørte Orthos i litt over 3 minutter, og temperaturene havnet på: Tjunction: 85C Core#0: 57C Core#1: 54C På idle ligger Core#0: 50 Core#1: 47 Prøve å kjøre den litt lenger kanskje, eller? Fikk akkurat høre at det kanskje var strømforsyninga mi som ikke greide å dra skjermkortet. Det står på skjermkort esken under System Requirements: Minimum 400w power supply. Jeg har 450W. Men har 2 disker, en cd rom og ei kabinent vifte også. Vet ikke om dette er i tynneste laget jeg? Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Nå forsvant f**n meg skjermbildet mens jeg satt i Windows også. Med bare Internet Explorer oppe. Dette har den ikke gjort tidligere.Nå måtte jeg restarte manuelt også. Har hendt at jeg må restarte selv et par ganger, men den gjør det som regel automatisk.. KLIKKER! 7466522[/snapback] Før du går helt av skaftet å skraper maskinen er det viktig å prøve forskjellige komponenter. Hvis du tror det er noe gærnt med skjermkortet så bør du finne et annet skjermkort å teste maskinen med det. Kanskje du har en venn du kan låne av. Tar ikke all verdens med tid. Bare sett det, instaler drivere og kjør noen tester. Du vil fort finne ut om det er noe gærnt med hardware da. Selvfølgelig kan du gjøre akkurat det samme med andre komponenter, bare husk å gjør det en av gangen og hold alt annet det samme slik at testing blir mest mulig realistisk. Dette er nok eneste mulighet du har til å fastsette om det er en hardware komponent som er gåen. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Nå forsvant f**n meg skjermbildet mens jeg satt i Windows også. Med bare Internet Explorer oppe. Dette har den ikke gjort tidligere.Nå måtte jeg restarte manuelt også. Har hendt at jeg må restarte selv et par ganger, men den gjør det som regel automatisk.. KLIKKER! 7466522[/snapback] Før du går helt av skaftet å skraper maskinen er det viktig å prøve forskjellige komponenter. Hvis du tror det er noe gærnt med skjermkortet så bør du finne et annet skjermkort å teste maskinen med det. Kanskje du har en venn du kan låne av. Tar ikke all verdens med tid. Bare sett det, instaler drivere og kjør noen tester. Du vil fort finne ut om det er noe gærnt med hardware da. Selvfølgelig kan du gjøre akkurat det samme med andre komponenter, bare husk å gjør det en av gangen og hold alt annet det samme slik at testing blir mest mulig realistisk. Dette er nok eneste mulighet du har til å fastsette om det er en hardware komponent som er gåen. 7468931[/snapback] Ja, det er sant. Får prøve å få tak i et annet skjermkort og teste det. Men hvis det viser seg at det er skjermkortet, som er 5 dager gammelt, som skaper problemet, så har jeg ingen rett til å få nytt fordi jeg clocka det opp bittelitt og tilbake rett etterpå? Mister man ikke garantien ved sånt? Hehe. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Mister man ikke garantien ved sånt? Hehe. 7468999[/snapback] Kommer an på hvor ærlig du er. Sier du at det streika etter 5 dager og du ikke har den fjærneste annelse hvorfor så kanskje du får nytt. Spør de om du klokket det eller ikke kan du bare spille dum. Kommre også litt an på butikken. Noen butikker er veldig vanskelig å ha med å gjøre mens andre er greie å gjør som du ber dem. Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Mister man ikke garantien ved sånt? Hehe. 7468999[/snapback] Kommer an på hvor ærlig du er. Sier du at det streika etter 5 dager og du ikke har den fjærneste annelse hvorfor så kanskje du får nytt. Spør de om du klokket det eller ikke kan du bare spille dum. Kommre også litt an på butikken. Noen butikker er veldig vanskelig å ha med å gjøre mens andre er greie å gjør som du ber dem. 7469081[/snapback] Ja, jeg skjønner. Det er jo fra Norek jeg kjøpte det. Vet ikke åssen det er med reklamasjoner der. Aldri levert tilbake noe der igrunn. Men det går jo an å finne ut av. Men får teste med et annet kort her først. Dette går jo ikke an. Starta maskinen akkurat, gikk inn i bios for å fjerne det fæle Asus bildet i oppstarten, så klikka den faktisk der også. Så nå klikker den ikke lengre bare under press/arbeid, men så og så når som helst. Da tror jeg ikke det kan være strømforsyninga heller. Skjermkortet trekker vel ikke så mye strøm av å sitte i bios eller windows? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Hei. Det er ikke noe unormalt med disse temperaturene, så jeg tror du kan utelukke CPU i alle fall. Vil da som nevnt tidligere ha prøvd å fått testet et annet skjermkort. I første omgang kan du jo sjekke at det (og andre komponenter) sitter helt inne i sine sokler. Sjekk at (eventuell) ekstra 12v tilførsel er montert på skjermkort og hovedkort. Jeg ville videre ha sjekket RAM. Prøv med bare ene brikken i. Bytt hvis det ikke nytter. Gå inn i bios og øk spenning på RAM 0.1-0.2 volt. Sett Ram til å kjøre synkront med FSB (Sett den til 533 eller 1:1 Kjenner ikke ditt HK) Dersom du er usikker på om PSU er bra nok, kan du teste ved å ta ut ene HD (hvis du ikke kjører raid), samt CD/DVD drev. Litt knotete forklart Edit: Jeg ville også prøvd å teste lengre med Orthos, samt prøvd å ta av sidedekselet på kabinettet. Kan jo være at temp inne i kabinettet øker for mye hvis du har lite luftsirkulasjon. Endret 10. desember 2006 av madammim Lenke til kommentar
TerrorMan Skrevet 10. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2006 Hei. Det er ikke noe unormalt med disse temperaturene, så jeg tror du kan utelukke CPU i alle fall. Vil da som nevnt tidligere ha prøvd å fått testet et annet skjermkort. I første omgang kan du jo sjekke at det (og andre komponenter) sitter helt inne i sine sokler. Sjekk at (eventuell) ekstra 12v tilførsel er montert på skjermkort og hovedkort. Jeg ville videre ha sjekket RAM. Prøv med bare ene brikken i. Bytt hvis det ikke nytter. Gå inn i bios og øk spenning på RAM 0.1-0.2 volt. Sett Ram til å kjøre synkront med FSB (Sett den til 533 eller 1:1 Kjenner ikke ditt HK) Dersom du er usikker på om PSU er bra nok, kan du teste ved å ta ut ene HD (hvis du ikke kjører raid), samt CD/DVD drev. Litt knotete forklart Edit: Jeg ville også prøvd å teste lengre med Orthos, samt prøvd å ta av sidedekselet på kabinettet. Kan jo være at temp inne i kabinettet øker for mye hvis du har lite luftsirkulasjon. 7469160[/snapback] Takker for forslag. Men nå har den blitt så vrang at jeg ikke kommer inn i Windows engang. Så det er jo ikke noe positivt tegn. Mister skjermbildet i Bios og i oppstart. Så Orthos får jeg ikke prøvd med det første. Kabinettet er ihvertfall ikke for varmt, for jeg hadde det oppe i hele går. Og den ene siden er av nå uansett. Har prøvd uten cd rom, uten hdd. Har igrunn ingen andre komponenter enn cpu, ram og skjermkort. Ringte en kompis. Skal teste et annet skjermkort etterhvert. Saken er at han lurer på om han sitt er gåent også da. Men får ihvertfall testa mitt i hans nye PC. Innvikla:P Testa med 1 ram brikke også. Men hjalp dårlig. Volten rakk jeg aldri å stille noe på. Jeg har gitt opp jeg nå. Så får bare vente på test med annet skjermkort. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Men nå har den blitt så vrang at jeg ikke kommer inn i Windows engang. Så det er jo ikke noe positivt tegn. Mister skjermbildet i Bios og i oppstart. Har prøvd uten cd rom, uten hdd. Har igrunn ingen andre komponenter enn cpu, ram og skjermkort. 7469552[/snapback] Det at du får bilde, uansett hvor lenge, er bevis nok for at skjermkort får strøm. Det utelokker strømforsyningen i øyeblikket. Hadde du hatt noe feil med PSU så ville du ikke sett noe som helst + at det ville begynt å komme litt røyk og kanskje lokte svidd hvis det var en kortsluttningen i strømforsyningen. Du kan ikke ta meg på ordet for det, men tviler på at det er strømforsyningen. Bemerket at du overså en komponent. Du har et hovedkort som kan være problemet. Det begynner faktisk å ligne litt på det og. Kan være noe feil med north/south bridge til hovedkortet. Dessverre forklarer ikke hovedkortet hvorfor den restarter seg, men tror det er mer sannsynlig at problemet ligger her en noe annet sted. Husk at hovedkortet er det som får alle de andre komponentene til å jobbe sammen får at maskinen skal funke. Ikke undervurder et skadet hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå