Gå til innhold

Hovefestivalen 2007 -tråden


collet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvordan det blir med neste års festival. Får de råd til å booke like mange store artister? De kan ikke ha tjent så mye penger som de håpet på, med tanke på været og alt som følger med det. Ølsalget for eksempel, som er en viktig del av festivaløkonomien, har vel ikke vært så bra i regnet.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan det blir med neste års festival. Får de råd til å booke like mange store artister? De kan ikke ha tjent så mye penger som de håpet på, med tanke på været og alt som følger med det. Ølsalget for eksempel, som er en viktig del av festivaløkonomien, har vel ikke vært så bra i regnet.

8987534[/snapback]

 

Men salg av regntøy og alt annet veier sikkert opp :)

Lenke til kommentar

"Daglig leder Morten Sandberg sa på pressekonferanse lørdag at han regner med Hovefestivalen har omsatt for rundt 45 millioner kroner, hvorav halvparten er fra billettsalget. Ølsalget, derimot, har ikke gått som forventet"

 

Får håpe at neste års artister hvertfall kan måle seg med det som har vært i år. For min del synes jeg at festivalen var utrolig bra, og siden dette også er første år den arrangeres, så er det all mulig rom for evetuelle forbedringer til neste år.... Gleder meg :)

Endret av TimmyTwo
Lenke til kommentar

Da var jeg også hjemme fra Hovefestivalen. Jeg jobbet der, og var borte i ti dager. Og det var litt av noen ti dager!

 

Vel, jeg får vel skrive litt mye, da. Hele eventyret startet på lørdag 23. juni, måtte dra såpass tidlig på grunn av jobbing med scenerigg dagen etter. Da vi kom frem til området var det fortsatt ganske tomt og uferdig der, så vi (jeg og en kompis som dro sammen) satte opp teltet og tok et par øl. Etter dette ble vi invitert inni teltet til noen hardcore tullinger som røyka hasj. Hyggelige folk dog. De hadde sofa inni teltet til og med. Uansett. Snakka med noen hyggelige bergensere og ble litt kjent med dem. Greie folk.

 

Dagen etter, på søndag, var det seff jobbing. Vi rigga opp en del på Hovescenen, bærte høyttalere og lys fra trailere. Miksebordet var enormt, faktisk det største jeg har sett. Ikke så mye annet skjedde på søndag. Traff ei venninne til han jeg dro med, Også mandag da: chill! Ingen jobbing, bare et møte med sjef og fiksing av jobbtider den påfølgende, harde festivaluka.

 

På tirsdag skulle jeg jobbe litt mer. Jeg hadde chill jobb, faktisk gikk jeg og ei annen rundt og delte ut vann og rene sokker til andre hardtarbeidende crew og festivalbesøkende. Etter bading og sosialisering med flere nye bekjente dro vi inn til Arendal for å kjøpe øl, engangsgrill, pølser og tralala. Dessuten spiste vi på Peppes. Vi gikk glipp av Incubus på bekostning av at kjøpet av partytelt tok sin tid, men guri - det var verdt det. Og så var vi på Qeens of The Stone Age som var ganske så greit. Det kuleste var "oohoooo oooohooo, ERECTION!". Og siden det begynte å regne som et helvete, stakk vi ned til campen vår veldig kjapt og drakk mer øl og grilla pølser.

 

Natta til onsdag var ganske blaut, og det var jammen godt vi hadde drikke så vi holdt på humøret. Det kom dessuten flere hyggelige naboer ved oss, og nå var frivillig-campen helt fylt opp. Det ble veldig koz. På onsdag var det mange geniale konserter, som Gojira, Unearth, Chimaira og Lamb of God. Jævlig tøft med moshpit! Skalla veldig kraftig med en fyr da, så jeg besvimte nesten. Men det gikk så bra så! Det var verre på fredag da en av bergenserne ble sparket ned og havnet på sykeshus i Arendal, for så å komme tilbake morgenen etter med hjernerystelse.

 

Uansett. Onsdagen med metall i Amfiet var helt genial, og det ble ikke mindre genialt da teltkompanjongen min flytta til nabodama og sov der av ganske åpenbare grunner. Teltkos ble det jo på meg også, siden hun ene jenta fra Tønsberg hadde våt sovepose og visstnok ville sove hos meg resten av uka på Hove. Rawr. Selvsagt på bekostning av roting i Cubus-butikk, venting ved dusj og annet nødvendig jentestyr, men hva gjør man ikke for å holde varmen om nettene?

 

Hatebreed var vel det eneste som tok av på torsdag. Ikke så rart, siden det nesten bare var hip-hop og den slags fanteri den dagen. Jeg jobbet som vakt på torsdag, og det var gøy. Ikke på grunn av selve jobben med å slippe inn biler ved hovedinngangen, men at vi hadde walkietalkie slik at vi hørte alle problemene og saker. På torsdagen var det forøvrig satt inn en god del politi med narkohunder fordi alle gangsterne kom. Endelig ferdig på jobb den dagen. Gikk til cateringen og spiste suppe, jammi. Ikke så mye mer på torsdag som skjedde egentlig. På campen skjedde deg dog mye.

 

Fredag gledet jeg meg mest til på grunn av Slayer. Og det var jævlig bra, selv om de kunne vært hakket mer entusiastiske. Mastodon var ganske bra de også, men jeg teltkompanjongen la oss på grunn av eh, trøtthet. På lørdag jobbet jeg igjen, og på kvelden stod Billy Talent og My Chemical Romance for tur. Sistnevnte er jeg ganske lite fan av og jeg synes de suger balle bakfram. Men veldig gøy å se alle emokidsa som ventet i flere timer. Billy Talent var litt kult, på grunn av smurfestemmen hans. Jeg fant ut at My Chemical Romance hadde noen kule soloer. Men vokalen ødela. Siden venninna mi jobba i bandmottagelsen, skaffet hun oss backstagepass. Møtte Frank Iero eller hva han heter, gitaristen i My Chemical Romance. Veldig hyggelig fyr. Fikk autograf, men gjett hva vi gjorde: brant den opp foran emokidsa! Det er kanskje den beste følelsen i mitt liv. De gråt.

 

Alt i alt jævlig bra festival. Dro ikke derfra før i går, siden vi jobbet med nedrigg. Pluss en natt i Oslo = hjemme i dag. Sånn hadde i hvertfall jeg det på norges største festival, møtte masse nye folk og hadde det rått. Ble litt sjokka da jeg så i avisene at det visstnok var oversvømmelse og gjørmebad på festivalen, for det merka ikke jeg noe til. Mye reising ble det dog, buss, båt, golfbil, taxi osv.

 

Noen høydepunkter:

- Øl hver dag, ti dager i strekk

- Hatebreed-konserten

- Onsdagen

- Lamb of God-plekter

- Backstage

- Slayer!

- Venninne skaffa plekter av Slayer

- Brant MCR-autograf foran emokidsa så de gråt og whina

- Trenger ikke nevnes

 

Wow, dette ble mye! :D

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Kanskje jeg også burde skrive litt om mine opplevelser.

Jeg bodde ikke ute på Hove, for faren min bor inni Arendal. Takk og lov for det. Jeg er ikke veldig begeistret for å sove i telt, og med det været som var, hadde jeg ikke vært der lenge. Hvis ikke det var kaldt, regnet det. Men folk var tålmodige, og deres gode humør imponerte meg.

Tirsdagen var våt, og kald. Da jeg kom hjem var alt (og jeg mener ALT) jeg hadde på meg vått. For å komme meg til og fra Hove benyttet jeg meg av fergetilbudet og det var veldig greit, men kanskje litt dyrt. På mandagen prøvde jeg å få med meg mest mulig av konsertene. Jeg ble mektig imponert over Incubus, og jeg synes det var den beste konserten gjennom hele uka. Regnet skapte bare enda mer stemning.

Onsdagen var egentlig ikke så imponerende, da var det mest the Killers som jeg gledet meg til. Og det var bra, men det var ekstremt høy lyd. Kunne kjenne hvordan invollene ristet :p På onsdagen kjøpte jeg meg en Hove-genser :) Prisen var litt stiv for en slik genser, men den er myk og varm. Akkurat det jeg trengte i regnet.

Så kom torsdagen. Hip-hop dagen. Var egentlig den beste dagen med tanke på konsertene, etter min mening. Chamillionaire hadde et bra show, selvom jeg ikke liker han så godt som artist. Ludacris var også bra :)

Fredagen var den store metall dagen, og det er ikke det som imponerer meg. Jeg hørte på noe av det, og jeg skal jo innrømme at jeg trodde Slayer var værre enn det, men var likevel ikke noe som gjorde at jeg ble helt i ekstase.

Så var det lørdagen. Siste dag av en uke som gikk ekstremt fort. Men musikken skuffet meg. Selvom jeg ikke hadde hørt om Billy Talent hadde jeg vel forventet mer. Og My Chemical Romance var rett og slett dårlig. Men det var den dagen det var mange folk, inkludert mange av mine venner. De fleste dagene hadde jeg bare gått med et par venner, men denne dagen kom det en del flere kjente, og selvfølgelig ble det gøyere da :) På kvelden ble det drikking og dansing. Endte opp med å kline med en fyr jeg ikke husker hvordan ser ut og jeg vet ikke hva han heter. Men det er vel litt av morroa :) Han var ihvertfall god til å danse.

Det ble litt forvirring på slutten av kvelden da jeg mistet ei av mine venninner. Ho hadde ikke penger eller mobil, og jeg gikk rundt og letet etter henne, mens hun letet etter meg. Men fant henne da de tømte parken.

 

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med min første festivalopplevelse, og skal garantert komme igjen neste år :D

Lenke til kommentar
Siden venninna mi jobba i bandmottagelsen, skaffet hun oss backstagepass. Møtte Frank Iero eller hva han heter, gitaristen i My Chemical Romance. Veldig hyggelig fyr. Fikk autograf, men gjett hva vi gjorde: brant den opp foran emokidsa! Det er kanskje den beste følelsen i mitt liv. De gråt.

 

8989740[/snapback]

 

 

NICE!

 

Sjøl syntes jeg QOTSA var fetest, med killers på en fin andreplass.

Lenke til kommentar
Siden venninna mi jobba i bandmottagelsen, skaffet hun oss backstagepass. Møtte Frank Iero eller hva han heter, gitaristen i My Chemical Romance. Veldig hyggelig fyr. Fikk autograf, men gjett hva vi gjorde: brant den opp foran emokidsa! Det er kanskje den beste følelsen i mitt liv. De gråt.

8989740[/snapback]

 

LOLOLOLOLOLO! Det må være noe av det beste jeg har hørt! Du treffer gitaristen i MCR, prater litt med han, smiler og takker pent for autograf for så å ta med deg autografen ut foran noen EMO-kids og brenne den. Du er ikke redd du tok livet av noen av dem? Jeg mener nå hadde de en MEGET god grunn til å kutte seg selv, slik at deres pulsåre fikk seg en uvanlig hard støkk.

 

-"I wish my lawn was so emo that it cut itself".

Endret av SirOppvask
Lenke til kommentar

Den EMO-kjerringa som ble vist fikk jeg også med meg, haha! Uff og huff!

 

Spørsmål til Snikpellik: Siden du var med på nedrigginga av Hove 2007, fikk du da ett ukespass for 2008? Eller var det en av del av jobben du var satt til å gjøre for å betale tilbake ukespasset 2007? Så det hang plakater rundt omkring at hvis man deltok fikk man ukespass for 2008, men jeg var så sliten at jeg ville bare hjem og neste år blir det mest sannsynlig Roskilde festivalen!

Lenke til kommentar
Spørsmål til Snikpellik: Siden du var med på nedrigginga av Hove 2007, fikk du da ett ukespass for 2008? Eller var det en av del av jobben du var satt til å gjøre for å betale tilbake ukespasset 2007? Så det hang plakater rundt omkring at hvis man deltok fikk man ukespass for 2008, men jeg var så sliten at jeg ville bare hjem og neste år blir det mest sannsynlig Roskilde festivalen!

8991344[/snapback]

Nei, jeg fikk ikke det. Man måtte være med på nedrigg i 24 timer for å få pass til neste år, og det ble uaktuelt da vi måtte dra søndag kveld. Men var med å rigget ned den dagen. Uansett var det ikke noe viktig for meg å få gratis ukespass til neste år siden jeg garantert skal jobbe der også til neste år. Da får vi jo det gratis likevel. :)

Lenke til kommentar

Woohoo, strålende festival, men fy søren så sjuk jeg er nå :p

 

Mine oppturer var da jeg møtte Castillo og Van Leeuwen i Arendal, og plekter fra Josh. Var bare helt uvirkelig og rart :p

 

Også møtte jeg Lamb of god og Hatebreed vokalisten i Arendal :)

 

Når det gjelder konstertene var Hatebreed en stoor overaskelse! Var gøøøør fett! :D Og ikke for å glemme Me first and the gimme gimmes, Queens of the stone age, killers, Billy talent osv. :love:

Lenke til kommentar

Ein heilt konge festival, masse bra band, sugent vær, men det gjev eg faen i, bra område, alt var knall unntatt været, egentleg.

Såg desse banda:

 

Tirsdag:

 

Hangface:

 

Rimelig grei hardrock, ikkje noko anna. Greit show, bra backing-vokal.

 

4/6

 

My Midnight Creeps:

 

Beste konserten på tirsdagen. Forbanna tøff blues/hard rock, komplett med gitarist som er som snytt ut av Blues Brothers, og duckwalk frå gitarist/vokalisten. Herleg setlist.

 

5/6

 

Queens of the Stone Age:

 

Egentleg syns eg musikken var jævlig kjedleg, men dei leverte bra live, i tillegg så var det bra liv i publikum, så det blei bra for det.

 

4/6

 

Onsdag:

 

Dimension F3H:

 

Bra show, grei musikk, ikkje stort anna å seie.

 

4-/6

 

Gojira:

 

Konung! Beste på onsdagen, herleg show, konge musikk, og bra liv i publikum. Ocean Planet!

 

6/6

 

Såg slik halvvegs på Lamb of God, Chimaira og Unearth, men det var kjip hoppemetal, så eg følgte ikkje så veldig godt med.

 

The Killers:

 

Faen, skuffande. Altfor like songar live, men vokalisten var knall å sjå på, og hadde songane ikkje flyte så inn i kvarandre, så hadde den vore betre.

 

3/6

 

Torsdag:

 

She Said Destroy:

 

Mykje betre enn sist eg såg dei. Leverte bra live, songen frå neste skiva var bra, og generelt gydd.

 

4+/6

 

Hatebreed:

 

Herresatan, for ein jævla kjip konsert. Hoppete hardcore, kjett som faen. Jævla einsformig. Kjipaste eg har sett.

 

2/6

 

Neurosis:

 

Utruleg mykje betre enn Hatebreed-konserten ende før. Synd dei hadde lydproblem, men eg syns dei leverte bra til tross for det. Utruleg kult show, med prosjektor på backdrop istadenfor bilete, og lite lysshow, noko som gjorde det utruleg stemningsfullt.

 

6/6

 

Fredag:

 

Cynic:

 

Den beste konserten på heile festivalen. Heilt konge, utruleg knall med ny låt, bra gjennomført gjenomspeling av albumet + Portal-demolåta og den nye, einaste negative var at sologitaren var litt låg. Den beste konserten eg har vore på etter Atheist på HITS.

 

6/6

 

Slayer:

 

Mja, aldri vore den største fanen av bandet, men syns dei leverte ein grei konsert, utan dei store overraskelsane. Kult med Captor of Sin.

 

4/6

 

Konklusjon: Hove rules.

 

PICTARZ!

 

Gojira:

 

Hove048.jpg

 

Hove049.jpg

 

Hove051.jpg

 

She Said Destroy:

 

Hove017.jpg

 

Hove018.jpg

 

Neurosis:

 

Hove021.jpg

 

Hove025.jpg

 

Hove026.jpg

 

Hove029.jpg

 

Hove031.jpg

 

Hove032.jpg

 

Cynic:

 

Hove036.jpg

 

Hove039.jpg

 

Hove044.jpg

 

Hove046.jpg

Lenke til kommentar

Beste konsert: The Killers.

Største wow-opplevelse: Pleasure (den beste konserten som ble spilt i Teltet).

Høyest sing-along-faktor: Kaiser Chiefs

 

Største nedtur: Vanvittig regnvær på tirsdagen, og en del omrokkeringer i programmet mot slutten av uka, spesielt i Teltet.

 

Vil samtidig gi en stor applaus til Ingrid Olava. Alene med et keyboard klarte hun faktisk å fylle amfiscenen nydelig, og fremførte en fantastisk vakker konsert. Hun kunne dog valgt å faktisk spille en Elton John-låt, i stedet for (eller eventuelt i tillegg til) Bob Dylan-låten. Herlig avslutning med låta "Back to Love".

 

Andre konserter verdt å nevne:

Queens of the Stone Age - herlig konsert, i hvert fall siste halvdel.

Susanne Sundfør - Nydelig stemme, men druknet helt blant de kjipe musikerne hun hadde tatt med seg. Kom alene neste gang!

My Chemical Romance - Må bare nevnes. Var en god konsert, med god stemning.

Billy Talent - Spenstig konsert, og artigkar av en vokalist.

Oh No Ono - Dansker med afrohår og morsomme og catchy låter.

1990s - Solid gjennomført konsert. Kunne gjerne vært på en til av de!

 

Edit:

Beste sitat: "Når'u griner på mettalkonsert, da er'u emokidd!" - Tilfeldig fyr ved amfiscenen på lørdagen ...

Endret av OML
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...