dort Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Pga stabilitetesproblemer ønsker jeg å reinnstallere windows. Det jeg lurer på er hvordan jeg enklest og raskest kan gjennomføre dette, samtidig som jeg får bevart mest mulig av mine eksisterende data. Kan man for eksempel partisjonere disken før reinnstallasjon slik at jeg slipper formatere hele disken. Eller kan man komme seg unna formatering i det hele tatt. Hva med all programmvare, må alt innstallerest på ny? Håper noen kan gi en liten quicguide til temaet. Tror mange vil ha glede av det. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Man bør ha mer enn en partisjon, nettopp fordi man da slipper å slette alt ved formatering. Det er forskjellige alternativer til reinstallering. 1: Repair install, det beholder alt og sletter ingenting. Nyttig for å rette opp i problemer. 2: Full install uten formatering, sletter ikke data. Programmer må installeres på nytt. 3: Formatering og installasjon. Sletter alt, alle programmer må installeres på nytt. Repair install vil antagelig ikke hjelpe deg, hvis problemet er at det er installert mye 'dritt' som gjør det ustabilt. Lenke til kommentar
dort Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Man bør ha mer enn en partisjon, nettopp fordi man da slipper å slette alt ved formatering. Det er forskjellige alternativer til reinstallering. 1: Repair install, det beholder alt og sletter ingenting. Nyttig for å rette opp i problemer. 2: Full install uten formatering, sletter ikke data. Programmer må installeres på nytt. 3: Formatering og installasjon. Sletter alt, alle programmer må installeres på nytt. Repair install vil antagelig ikke hjelpe deg, hvis problemet er at det er installert mye 'dritt' som gjør det ustabilt. 7456665[/snapback] Kan man partisjonere etter man har innstallert windows ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Tja, hvis man har allokert hele disken til en partisjon kan man ikke gjøre noe uten tredjeparts program, slike som f.eks Partition Magic. Disse kan forandre størrelsen på partisjoner uten å slette data, man ken dermed frigjøre plass til nye partisjoner. Windows i seg selv kan bare slette og opprette partisjoner, det medfører jo at data på disse blir borte. Det enkleste er å velge størrelsen på partisjon når man installerer første gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå