Gå til innhold

Zodiac Norge = Elendig Service!


µT.

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Motorola RAZR i august. Etter 1 mnd. så hadde jeg ikke dekning, og mistenkte antennen å være defekt. Jeg sendte da inn mobilen til Zodiac Norge. Det tok dem 1 mnd å "fikse" telefonen. Etter ca. 2 uker, så skjer det f*** meg igjen. Denne gangen fristet det lite å sende den inn på nytt, i og med at de er så treg. Så jeg sendte den direkt til dem, og ikke gjennom Elkjøp. Jeg ringte Zodiac sist torsdag, og spurte om statusen på mobilen, og da sa personen i telefonen at den var ferdig, og den skulle sendes fredag. Dagen etter altså. Nå har det gått en uke, så jeg ringte dem nå. Men neida. Jeg fant da ut at de ikke har begynt på mobilen engang! Tragisk! rett og slett tragisk! Tar jeg ikke feil, så får jeg sikkert mobilen min igjen om 2uker. Altså etter jul.

 

Dette er uaksetabelt! Nå har jeg gått rundt og ventet på mobilen, mens den ligger der enda! Siste gang jeg leverer den inn der!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zodiac mangler noen rutiner akkurat der ja..

Men et tips hvis noe liknende skjer igjen: Ring inn og si at samme feil som den ble sendt inn for har skjedd kort tid etter reperasjon. Da skal den sendes inn igjen, men merkes da med "Reklamasjon på service" f.eks. og vil da bli prioritert hvis du legger med tidligere servicerapport.

Lenke til kommentar
Zodiac mangler noen rutiner akkurat der ja..

Men et tips hvis noe liknende skjer igjen: Ring inn og si at samme feil som den ble sendt inn for har skjedd kort tid etter reperasjon. Da skal den sendes inn igjen, men merkes da med "Reklamasjon på service" f.eks. og vil da bli prioritert hvis du legger med tidligere servicerapport.

7457363[/snapback]

 

Aha..:p Takk for tipset;)

Lenke til kommentar

Altså - skjer samme feil igjen når du nå får den tilbake, så har du krav på heving av kjøp. Dette bør du gjøre via elkjøp, og husk en meget viktig ting, når du får igjen telefonen fra zodiac - ta vare på servicekvitteringen og alle papirer du får.

 

Elkjøp har nemlig ikke tilgang på papirene normalt sett, og det er ikke deres ansvar å få tak i de for deg.

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier at forhandler har 2 avhjelpsforsøk for samme mangel. Og også at dersom mangelen ikke rettes i samsvar med kundes rettigheter (som å ikke klare å fikse det på 2 forsøk feks), så kan kunde heve kjøpet dersom mangelen er vesentlig, altså penga igjen.

 

Trådstarter her har opplevd samme feil for annen gang nå, dermed kan han heve dersom feilen viser seg igjen, da mangelen hans er helt klart vesentlig.

 

Når det gjelder butikken - så har ikke de samme rettighetene overfor produsent som det kunde har ovenfor forhandler - så hva butikken får gjort og ikke gjort er egentlig irrellevant (dessverre :/).

 

Kunde vil ha krav på heving - mens forhandler kanskje får samme brukte telefonen reparert i retur fra verksted, og må selge som bvare. Kunde trenger ikke forholde seg til andre enn selger.

 

KILDE:

 

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

Dersom kunde velger å benytte seg av springende regress er det vel ikke handler som pr. definisjon utfører avhjelpsforsøket - og ett evt. hevingskrav må da rettes mot produsent?

 

Logisk sett må det jo være en viss sammenheng i at dersom sluttbruker velger å rette sitt krav mot "tidligere salgsledd" (som det heter i loven) så må ett evt. hevingskrav også rettes mot tidligere salgsledd?

 

Dersom ikke vil jo dette være ett problem for enkelte aktører i markedet - da handler selv ikke har noen form for kontroll over avhjelpen??

 

Vil gjerne se "jussen" bak påstanden din Alastor, evt. henvisning til domsavsigelse / FTU sak som undergraver påstanden. Nettopp fordi dette er ganske "kritisk" for både sluttbruker og handler.

Lenke til kommentar
Da er vi enige.

 

Ønsker forøvrig trådstarter (og evt. Elkjøp) lykke til med å ta opp kampen mot motorola...

7479743[/snapback]

 

Takk Takk :) Snakket med Zodiac nå på mandag. Og da skulle de sende tilbake dagen etter. Jeg har fortsatt ikke fått mobilen. Kan være Posten sin feil, men jeg er temmelig lei nå. Har brukt mobilen ca. 1mnd til sammen etter at jeg fikk den. :no:

 

Men men.. Får se om jeg får den imorgen!

Lenke til kommentar
Da er vi enige.

 

Ønsker forøvrig trådstarter (og evt. Elkjøp) lykke til med å ta opp kampen mot motorola...

7479743[/snapback]

 

Takk Takk :) Snakket med Zodiac nå på mandag. Og da skulle de sende tilbake dagen etter. Jeg har fortsatt ikke fått mobilen. Kan være Posten sin feil, men jeg er temmelig lei nå. Har brukt mobilen ca. 1mnd til sammen etter at jeg fikk den. :no:

 

Men men.. Får se om jeg får den imorgen!

7511068[/snapback]

 

Det er jo ganske mye post for øyeblikket grunnet mye gaver som blir sendt, så ikke umulig det er derfor det tar tid før du får telefonen din i hende.

Lenke til kommentar
Da er vi enige.

 

Ønsker forøvrig trådstarter (og evt. Elkjøp) lykke til med å ta opp kampen mot motorola...

7479743[/snapback]

 

Takk Takk :) Snakket med Zodiac nå på mandag. Og da skulle de sende tilbake dagen etter. Jeg har fortsatt ikke fått mobilen. Kan være Posten sin feil, men jeg er temmelig lei nå. Har brukt mobilen ca. 1mnd til sammen etter at jeg fikk den. :no:

 

Men men.. Får se om jeg får den imorgen!

7511068[/snapback]

 

Det er jo ganske mye post for øyeblikket grunnet mye gaver som blir sendt, så ikke umulig det er derfor det tar tid før du får telefonen din i hende.

7511179[/snapback]

 

Jepp! Får håpe det! (men det er nok det som er grunnen ja)

Lenke til kommentar

Ok.. Oppdatering:

 

Jeg tenkte jeg fikk telefonen min tilbake idag. Etter en tom postkasse, tenkte jeg at jeg skulle ringe Zodiac for å få en bekreftelse på at den er sendt.

 

Lite visste jeg at jeg skulle få ukens sjokk, og klikkebye, etter at jeg hørte at de holder FORTSATT på med telefonen, og den ikke er sendt! Etter å ha hørt det, så fikk hun en "liten" preken fra meg. Og unnskyldingen for at de sa at den var på vei sist uke? (den dummeste og) "Nei da må vi ha tatt feil mellom din og en annen telefon." sa personen. Dette var da det dummeste jeg har hørt, i og med at de spør om IMEI nummeret hver gang man skal sjekke statusen på den innleverte telefonen. Etter at jeg sa det, så hadde hun tydeligvis lite å si... :wow:

 

Dette er herved det mest useriøse firmaet jeg noen gang har vært borti. :sick:

Lenke til kommentar
Ok.. Oppdatering:

 

Jeg tenkte jeg fikk telefonen min tilbake idag. Etter en tom postkasse, tenkte jeg at jeg skulle ringe Zodiac for å få en bekreftelse på at den er sendt.

 

Lite visste jeg at jeg skulle få ukens sjokk, og klikkebye, etter at jeg hørte at de holder FORTSATT på med telefonen, og den ikke er sendt! Etter å ha hørt det, så fikk hun en "liten" preken fra meg. Og unnskyldingen for at de sa at den var på vei sist uke? (den dummeste og) "Nei da må vi ha tatt feil mellom din og en annen telefon." sa personen. Dette var da det dummeste jeg har hørt, i og med at de spør om IMEI nummeret hver gang man skal sjekke statusen på den innleverte telefonen. Etter at jeg sa det, så hadde hun tydeligvis lite å si... :wow:

 

Dette er herved det mest useriøse firmaet jeg noen gang har vært borti. :sick:

7528720[/snapback]

 

hmm, det høres ikke bra ut. har selv sendt inn min Motorola KRZR for tre uker siden, og har fortsatt ikke fått den tilbake. Ringte og spurte om hva som tok så lang tid, det viste ikke kundebehandler. Fikk en sms et par tre dager siden der det sto:"På grunn av lang leveringstid på enkelte deler vil denne ordren bli noe forsinketVi beklager dette", dette er en uke siden, ringte igår, ingen viste noen ting der borte. tar sin tid tror jeg...

Lenke til kommentar

Det er lov å sette fram hevingskrav ved urimelig lang tid på service - feks over en måned, med mindre forsinkelser verkstedet ikke har kontroll over skjer.

 

Slike forsinkelser kan være delevent - MEN da gjerne kun et par dager ekstra. Jeg hadde framsatt et hevingskrav til nokia customer care dersom du nå har ventet mer enn dette feks (du kan ikke kreve heving mot elkjøp siden du selv har levert direkte til verksted).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...