Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 hei. jeg har 4 gig ram og en sideveklingsfil på 15 gig (stilte den til 15 gig etter en anbefaling i hjemmepc der du satte alt til å være på samme sted og sånt) hva er vitsen med disse 15 gig i sideveklingsfilen? Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 15gb sideveklingsfilen? saftig...er nokså overkill.. Jeg har alltid ment og trodd at man øker sideveklingsfilen hvis man har lite ram på maskinen og minsker den hvis man har mye ram.. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 15GB er jo helt vilt. Folk har jo gjerne ikke 10% av det en gang. Og med 4GB RAM så er vel behoved for å sette av ekstra plass på disk når du går tom for RAM minimalt vil jeg tro. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Du trenger ikke så mye i det hele tatt. Hva sto det eksakt i HjemmePC? Regner at det sto kanskje 3-4 ganger så stor fil som minne? Det er vel heller en gammeldags og generell regel da du ikke trenger noe særlig i det hele tatt om man har nok minne og programmene ikke spiser om dette hele tiden Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) sto at man burde ha 2,5 ganger det som var anbefalt inne på sida du bytter, gjorde dette sammen med en defragmentering. Edit: kunne ikke finne artikkelen, men hvis noen har hjemme pc nummer 11 2006 så står det der. Endret 8. desember 2006 av Amdmannen Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 15 gig er jo 10 ganger for mye jeg har 2gb RAM, og jeg bruker 0% av min sidevekslingsfil på 6 gig. Skrudde den ned til 1000mb-1000mb på de tre harddiskene. Ett annet alternativ er jo å la windows styre fila etter behov. Mange sier at det er nesten ingenting å vinne på å fikle med sidevekslingsfila, kansje noen få prosent hvis man har lite ram, men det har hvertfall ikke du Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 får ta en ny diskfragmentering og skru den ned igjen Lenke til kommentar
Torro Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 We've found that 512 Megs of swap is more than enough for our 2 and 4 Gig machines. Why even have swap? Here is an example: 1) On a system with zero swap, when apache gets slammed (say you get to the top of digg or slashdot), apache starts consuming lots of memory to handle new inbound requests. When it runs out, the machine grinds to a halt because it can't allocate more and requires a power cycle. (Setting a low max children really only helps if you are happy denying traffic to the people who are trying to see your site...it's best to plan for capacity and put quite a few servers load balanced). 2) On a system with any appreciable swap (IMHO, more than 128 Megs, up to 512 Megs), if you're monitoring the system (watch -n 1 df -h, for example) and all of a sudden it starts using swap, the machine is on the edge of dying. This gives you an early warning that maximum machine performance/throughput is occurring. You can restart apache or shut it down or similar, you can do something to temporarily lower or remove load from that machine. This doesn't give you *much* time, but it gives you some. In our real world experience, at digg and slashdot loads you have about 10-15 seconds to stop apache once it starts swapping. After that, the performance degrades so bad that the machine becomes catatonic, the same as #1, requiring a power reset (obviously because virtual memory on HD is magnitudes slower than RAM, as numerous others have suggested). The key here is that you must realize that some swap is good for allowing unused programs to be swapped out, such as login terminals that just sit there. It's great for detecting problems, but if your heavy app is the one utilizing swap, your machine is about to crash anyway. Lenke til kommentar
tommen_h Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 sto at man burde ha 2,5 ganger det som var anbefalt inne på sida du bytter, gjorde dette sammen med en defragmentering. Edit: kunne ikke finne artikkelen, men hvis noen har hjemme pc nummer 11 2006 så står det der. 7455494[/snapback] 2.5 kan nok stemme på pv'er med lite ram f.eks en pc med 512mb*2.5= 1280 Det skal jo ikke være sant på 4gig.. jo mer ram du har, jo mindre er behovet for sidevekslingsfil. Ps. sett startstørrelse og maksstørrelse på sidevekslingsfila på det samme, for da slipper du å bruke kraft på å krympe og gjøre filen større. Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 sto at man burde ha 2,5 ganger det som var anbefalt inne på sida du bytter, gjorde dette sammen med en defragmentering. Edit: kunne ikke finne artikkelen, men hvis noen har hjemme pc nummer 11 2006 så står det der. 7455494[/snapback] 2.5 kan nok stemme på pv'er med lite ram f.eks en pc med 512mb*2.5= 1280 Det skal jo ikke være sant på 4gig.. jo mer ram du har, jo mindre er behovet for sidevekslingsfil. Ps. sett startstørrelse og maksstørrelse på sidevekslingsfila på det samme, for da slipper du å bruke kraft på å krympe og gjøre filen større. 7455597[/snapback] har allerede det på 15 gig fila Lenke til kommentar
FuBaR Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 15gig swap er galskap. Jeg kjører uten swap på min maskin og det fungerer utmerket. Har 2 gig minne og kjører spill og apl. uten problemer. Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 15gig swap er galskap. Jeg kjører uten swap på min maskin og det fungerer utmerket. Har 2 gig minne og kjører spill og apl. uten problemer. 7455640[/snapback] så ingen swap overhodet? Lenke til kommentar
FuBaR Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 15gig swap er galskap. Jeg kjører uten swap på min maskin og det fungerer utmerket. Har 2 gig minne og kjører spill og apl. uten problemer. 7455640[/snapback] så ingen swap overhodet? 7455643[/snapback] stemmer Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 hva skjer egentlig da når jeg bruker mer enn 4 gig ram på en gang? noe som sikkert aldri skjer men... Lenke til kommentar
FuBaR Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 hva skjer egentlig da når jeg bruker mer enn 4 gig ram på en gang? noe som sikkert aldri skjer men... 7455669[/snapback] Jeg har kjørt uten swap i 3-4år på mine maskiner og har aldri opplevd problemer. Det eneste jeg opplever er at photoshop lurer på om jeg virkelig ikke bruker swap når jeg starter det. Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 ok, da blir det fragmentering på mandag også skrur jeg den av, eller kan den skrus av uten? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 hva skjer egentlig da når jeg bruker mer enn 4 gig ram på en gang? noe som sikkert aldri skjer men... 7455669[/snapback] Enten crasher et eller annet program eller du får en feilmelding om at sidevekslingsfila er for liten. Evt. en enkel "ikke nok minne"-melding. Har sett noen spill som insisterer på å ha sidevekslingsfil selv om det egentlig ikke trengs. Lenke til kommentar
Amdmannen Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 da var den stilt til 0 og alt funker fint, takk for all hjelp og svar Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Ved bruk av video/bilde redigerings program så er det vel best med å ha litt sideveklingfil? selv om man har 1-2gb ram?? Endret 8. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg syns dette virker spennende, mest fordi jeg kan så lite om det hvilke konsekvenser kan det få i et windowsmiljø hvis man setter sidevekslingsfila til null? og da tenker jeg ikke på at programvare sjekker sidevekslingsfila og evt klager hvis den mangler/er for liten etter forhåndsbestemte variabler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå