thinkdifferent Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Heisann! Jeg og noen kompiser holder på å lage en liten parodifilm av noen lærere på skolen våres. Dermed skal vi spille at IKT-Ansvarlig kaster en CRT skjerm ut av vinduet fra ca. 8 meters høyde. Derfor lurer vi på: - Hvor mye knuses av skjermen? og - Kommer det til å knuse glasset? Hvis ja: - Hvor langt spruter det? Noen som har testet dette? Vennlig hilsen Truls B. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Ja, skjermen vil knuse. Hvis ikke er dere gørr-heldige. I bilderøret er det vakum. når skjermen da knuser så vil den implodere. M.a.o. glassbiter vil spre seg over et veldig stort område. Skal dere filme ville jeg gjort det bak en glassvegg eller noe. tror ikke faren er så veldig stor, men det er kjipt hvis noen får en splint i øyet. Men det er gøy å knuse bilderør. Bråker no jæ... Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 I bilderøret er det vakum. når skjermen da knuser så vil den implodere. M.a.o. glassbiter vil spre seg over et veldig stort område. Skal dere filme ville jeg gjort det bak en glassvegg eller noe. tror ikke faren er så veldig stor, men det er kjipt hvis noen får en splint i øyet. 7455919[/snapback] jeg har ikke testet dette men jeg lurer på hva som er logikken i argumentasjonen om at når bilderører imploderer vil det føre til at glasset spres over et stort område? Lenke til kommentar
brazir Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Fordi det er glassbiter så vil de komme motsatt vei når vakumet forsvinner. f.eks en ubåt av stålkonstruksjon vil jo være sugd sammen ved implodering. Den vil derimot ikke oppføre seg på samme måte når vakuumet er borte. Lenke til kommentar
Atypic Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Det er rett og slett ikke lurt. Det er vakum på innsida av røret, og som fortalt, vil det implodere. Glasset vil altså bli trukket mot midten av røret, og siden det nå har seg slik at glasset knuses på dette tidspunktet så vil jo glassbitene fortsette i sin retning. Det blir rett og slett en haglstorm av glass, spredt for alle veier. Det har blitt prøvd, for å si det slik. Lenke til kommentar
magnulf Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 sist jeg knuste en skjerm så bare datt bitene fint ned på bakken så så utrolig stort vakum kan det jo ikke være? Lenke til kommentar
NoWiSee Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Så lenge det filmes fra en sikker avstand eller bak sikkerhetsglass så er det ikke noe problem. Husk å beskytte øyne med vernebriller. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har knust et par skjermer, for morroskyld i min tid, og det har aldri skjedd noe ekstremt eksplosivt eller implosivt, alt datt bare i sammen. Vernebriller skulle vel holde og at dere står såpass langt unna at dere ikke får skjermen i hodet skulle vel være nok. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Et fall på 8 meter burde gjøre sitt til at glasset kan spre seg godt, uavhengig av eksplosjon/implosjon. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 sist jeg knuste en skjerm så bare datt bitene fint ned på bakken så så utrolig stort vakum kan det jo ikke være? 7456124[/snapback] vel, nå tror jeg ikke vakuum er en størrelse men en tilstand. enten så er det vakuum eller så er det ikke. men jeg ble litt fascinert av begrunnelsene her. jeg syns vel at logikken er litt i retning av ludvig holberg her. jeg ser for meg at driten knuses, men ikke at det skjer noe spesielt mer. og iallefall ikke noen hagleskur av glass. wikipediahar mer om implosjon Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Vel, omtrent dette : http://video.google.com/videoplay?docid=-1...troying+monitor Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Ikke for å være den kjipe "mammaen" her, men husk å rydd godt opp etter dere. En ting dere også burde tenke på at inni en CRT-skjerm er det materialer som regnes som miljøgifter, og er derfor man skal levere ødelagte skjermer på miljøstasjoner. Mulig dette bør taes hensyn til får man gjennomfører "stuntet"? Lenke til kommentar
BrukerSlettet Skrevet 13. desember 2006 Del Skrevet 13. desember 2006 Ifølge den filmen ser ikke det ut som at implosjon teorien er så veldig akruell. Spørs vel litt hvordan den lander. Tror det vil holde med solbriller og et noen par meter unna landingen. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå