Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n lagger så å si bort under visning av film

Anbefalte innlegg

I går måtte jeg bytte ut den gamle pc'n da hovedkortet var rimelig ødelagt (irrelevant). Satt inn 1.5GB ram i tre stk. 512MB moduler, og 6600GT 256MB, samt harddisken. Når jeg boota pc'n gikk alt ok. Ville riktig nok ikke boote windows, men det kom ikke som noe sjokk da det var lagt inn på et helt annet system.

La inn windows på nytt og det første jeg gjorde var å legge inn driverne fra nvidia.com. Så ut til å funke fint. La deretter inn lyd, og da var alle driverne inne.

La inn VLC og kjørte en tilfeldig avi-fil. Det lagget helt sykt, og selve GUI'et lagger mest. (samme gjelder WMP og film i nettleser mm.) Lyden kommer med en gang, men når jeg trykker på X-ikonet så tar det 30 sekunder før noe skjer. Når den tid kommer er alt helt normalt. Responstid på forskjellige oppgaver som åpning og lukking av vinduer er helfint.

Tenkte det kunne være RAM'en, så jeg testa én og én modul, men det hjalp ikke stort. Sitter å tenker på det relativt nye skjermkortet (bare 3 måneder eller noe).

Tenkte også på harddisken, så jeg lagde en ramdisk og overførte filmen dit. Samme greia.

Noen som kan tenke seg til hva det er?

På forhånd takk!

P.S: Det er en P4 2.53GHz med 2700DDR ram

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke det. Er litt usikker på hvilket ATX det er.

Dessuten flasher skjermen til svart noen ganger når den bruker GPU'n mye.

Er det noe program som viser hvor mye av PSU'n du bruker?

Endret av Freik
Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke det. Er litt usikker på hvilket ATX det er.

Dessuten flasher skjermen til svart noen ganger når den bruker GPU'n mye.

Er det noe program som viser hvor mye av PSU'n du bruker?

7459843[/snapback]

ATX er hovedkortets formfaktor det (størrelsen på HK), slik som vanlig ATX, Mini-ATX.

Finn ut hvem som har produsert hovedkortet ditt, dette kan du gjøre ved å laste ned enten Everest, eller PC Wizard.

Lenke til kommentar

Mente selvsagt hovdkort. Gikk litt fort i svingene der. Sjekker nå!

EDIT: Micro Star MS-6585 med SiS 648 chipset

EDIT 2: Er det mulig å sjekke hvor mye av PSU'n som blir brukt (og hvor mange W den gir totalt)?

Endret av Freik
Lenke til kommentar
Mente selvsagt hovdkort. Gikk litt fort i svingene der. Sjekker nå!

EDIT: Micro Star MS-6585 med SiS 648 chipset

EDIT 2: Er det mulig å sjekke hvor mye av PSU'n som blir brukt (og hvor mange W den gir totalt)?

7459914[/snapback]

Jeg kan herved garantere deg at strømforsyningen ikke er for liten til å drive de komponentene du har nevnt her.

Legg heller inn chipset drivere og glem psuen foreløpig. PSU hysteriet på hardware.no forumet MÅ dempes snart...

6600GT krever IKKE 400W psu.

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

Bør vel kanskje nevne at hvis jeg la være å legge inn driverne til skjermkortet så går det an å se film uten lagg. Er bare den vanlige laggen ved å flytte på vinduer (da det ikke er noen optimaliserte drivere for kortet).

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa! Nå funker alt som det skal. Men er enda interessert i det med PSU'n. Vet ikke en gang hvor mange W den som står i gir. Og det står faktisk på embalasjen at 6600GT anbefales en PSU på minimum 400W :)

Igjen takk!

Lenke til kommentar

Det "eneste" som er viktig ved valg av psu, dersom man selvfølgelig ikke har ekstreme skjermkort (og gjerne to av de i SLI) er at de er av kvalitet.

Dette med antall Watt på psuer er så overdrevet at det er skummelt. Jeg spurte et par selvutnevnte eksperter om det gikk an å bygge en server med utgangspunkt i en 350W Fortron powersupply og 8-9 disker.

Fikk til svar at det måtte jeg aldri finne på. Vel, jeg testet allikevel. Du kan jo gjette om det fungerte eller ei. Psuet taklet 24/7 drift av serveren helt til jeg hadde kommet opp i 14 disker. Når jeg satte i disk nr 15 så knelte maskinen. Nå har jeg en 700Watter i serveren, grunnet et temmelig sjukt antall harddisker.

Jeg har også brukt samme 350W FSP psu til en maskin med p4 [email protected], vannkjøling, tv-kort, 2 hdd, 1 dvd brenner og 6600GT skjermkort. Hadde aldri et stabilitetsproblem i løpet av maskinens levetid (dvs, jeg solgte den, og den er fortsatt like stabil hos sin nye eier)

Å regne på hva slags psu man trenger ut i fra hardware er ikke så enkelt. Det er supersjelden at hver eneste komponent i pcen trekker max av hva det teoretisk kan, og dermed klarer man seg som regel godt med "underdimmensjonerte" strømforsyninger.

Det eneste jeg vet av erfaring er at det lønner seg å satse på de velkjente merkene når det kommer til psu. En "super-skonta-edition 600Watter" kan godt være temmelig mye dårligere enn en 350Watter som er bygget skikkelig.

PS: det finnes kalkulatorer for å regne seg frem til sånn ca strømforbruk i en gitt pc, uten at jeg husker link til noen slike nå midt på natta :p

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...