Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det enkleste er å benytte vanlig 2D-grafikk til å tegne, men å bruke en algoritme til å konvertere fra 3D til 2D.

 

Man kan feks bruke følgende metode:

 

int[] konverter(double[] koor3d)

{

int[] koor2d = new int[2];

koor2d[0]=(int)(l*koor3d[0]/koor3d[2]);

koor2d[1]=(int)(l*koor3d[1]/koor3d[2]);

return koor2d;

}

 

metoden mottar koordinatene til et punkt i rommet i form av en array med lengde3 (x,y,z). Her er x = bredde, y = høyde og z = dybde i forhold til skjermen.

Så returneres et punkt i planet i form av en array med lengde 2. Koordinatene som returneres er sier noe om hvor på skjermen punktet skal tegnes.

Variabelen l er lik avstanden fra øyet til skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...