ve_gard Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg sitter med en eksamensoppgave her der jeg skal argumentere for og imot bruk av en server på hver avdeling fremfor å bare ha en server på hovedavdelingen som alt samles på. (Filserver, AD, Applikasjon og terminalserver) Har eksamen imorgen, så her trenger jeg all hjelp jeg kan få mvh Vegard Lenke til kommentar
Caze Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Fordelen med "avdelingsservere" er at belastningen på nettverksforbindelsen mot en eventuell "hovedserver" blir mindre (mindre trafikk), samt at infrastrukturen er redundant (avhengig av hvordan domenet er bygget) - dvs at flere tjenester vil fremdeles fungere dersom en server blir utgilgjengelig. En annen fordel er at tjenestene kan fordeles på flere servere, og dermed blir ikke serverne så fort "overarbeidet". Fordelen med å ha én sentral hovedserver er at administratjonskostnadene blir mindre og det er lettere å samordne applikasjoner/tjenester. Det finnes mange ulemper ved å samle alle tjenester på kun én server. Hvis denne ene serveren skulle kræsje/gå ned, vil jo ALLE tjenester som f.eks. epost, filserver, printserver osv forsvinne. Derfor blir det gjerne investert i flere servere i et selskap hvor man er avhengig av IT-tjenester. Endret 8. desember 2006 av Caze Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Takker for et fyldig svar:) Lenke til kommentar
Mathan Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg jobber med IKT i en stor virksomhet i Norge og som har aktivitet mange steder. Videre har vi separert nettet i hvorvidt autonom drift er ett poeng. Det minst sensitive, og virksomhetskritiske er koblet mot en sentral server. Typisk administrasjon av ansattes ansettelsesvilkår og anskaffelsesløsninger. I midten, med nesten autonom mulighet, har vi tilgang til avdelingens filer og mail. Veldig små avdelinger, er avhengig av nettverksforbindelse med en større avdelling for at mail skal virke. Mest kristisk er meldinger om hva som skal gjennomføres i sanntid eller tilnærmet sanntid. Dette har fullstendig autonome løsninger med eget dedikert driftspersonell Ett viktig poeng i besvarelsen din er forskjellen mellom fokus mot kostnader eller fokus mot alle tjenester tilgjengelig bestandig. Alle må inngå kompromisser. Der serverne er (geografisk) må det være driftspersonell. Dette er en kostnadsdriver. Jeg kan nevne ett eksempel: Nokia har en redundant løsning på verdensbasis med to servere. En server i Europa og en server i USA. De er synkront oppdatert. Her blir nettverksforbindelsen mindre betydningsfull enn om en gateway i Norge går ned. Oppsummert: alle ønsker alle tjenester tilgjengelig = service availability Ledelsen ønsker så lave kostnader som mulig = lowest possible cost Vurdering om avdelingsserver eller en server må avveise mot disse faktorene. Håper dette var litt til hjelp. Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Er enig i det du får frem der ja! Vært morro å visst navnet på bedriften, men skjønner jo godt hvorfor det ikke nevnes:) mvh Vegard Lenke til kommentar
ve_gard Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Fikk B! Kanke klage mvh Vegard Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Gjetter på at dette var muntlig eksamen i Drift av datasystemer. Hvis jeg har rett, hvor mange poeng fikk du og hvilke spørsmål? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå