harrir Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 halla. Lager et lite script som skal lagre en tekst som blir skrevet inn i en form. Har en input til hva navnet på fila teksta skal bli lagret som og en input/textarea til selve innholdet. Problemet er at jeg vil ha filanavnet, altså det som scriptet lagrer fila som skal være det du skriver inn, men jeg får ikke til å navngi fila med den variablen. Ta en titt på scriptet å se selv. <?php if($_POST['submit']) { if(!$_POST['innlegg']) { echo "Du må skrive inn noe!"; exit; } else { echo "something"; } } $text = $_POST['innlegg']; $title = $_POST['title']; $open = fopen('../tittle.txt', 'w+'); if (!$open) { echo "Det skjedde en feil i åpningen av filen!"; exit; } fwrite($open, $text); fclose($open); ?> <p>Innlegget er blitt lagt til.</p> <a href="load.htm">OK</a> Vill altså at $title skal bli navnet på fila som blir lagret i fopen, men vet ikke hvorda jeg skal gjør det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) nå skjønte ikke jeg heelt problemet ditt, men.. <?php if($_POST['submit']) { if(!$_POST['innlegg']) { echo "Du må skrive inn noe!"; exit; } else { echo "something"; } } $text = $_POST['innlegg']; $title = $_POST['title']; $open = fopen("../{$title}", 'w+'); if (!$open) { echo "Det skjedde en feil i åpningen av filen!"; exit; } fwrite($open, $text); fclose($open); ?> <p>Innlegget er blitt lagt til.</p> <a href="load.htm">OK</a> Endret 8. desember 2006 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Er det ikke bedre å heller ha id på hva som blir lagt til, enn 100 .txt filer? Da kan du bruke explode() til å separere id'en og hva som er teksten. Lenke til kommentar
harrir Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) mariyo: det jeg skulle fram til var de to klamme tegnene: {}. Fikk bare masse feil når jeg prøvde andre ting. det var ikke noe verre. Stale2k: jo det er det sikkert. jeg har veldig lite peil. jeg lager bare et lite skript for å gjøre det lettere å legge til innlegg på Blosxom bloggen min. Gjør det som et skole prosjekt. Men er jo åpen for andre ideer, du må forklare det litt mer for jeg fatta ikke hva du mente. Er ganske fersk i php. edit: mariyo: eh...det ble vist ikke fikset alikevel.. Endret 8. desember 2006 av harrir Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 hvis du skriver til filen Du legger til en nyhet 24.12.06 med innholdet Jul! Så skriver du til filen: $fil = file(nyheter.txt); $dato = date(d, m, y); $nyhet = $_POST['nyhet']; //Fra form'et $id = date(c); //Bruke ISO 8601 date (hvis du har PHP5) fordi den kan bare forekomme en gang som id. Defor er den unik. //Så lager vi string'en som skal inn i nyheter.txt $innhold = $id . '||||' . $dato . '||||' . $nyhet . '||||'; fwrite($fil, $innhold); Så kan du hente alt ut igjen ved hjelp av explode() ID er den første $element[0] Dato $element[1] og nyheten er den siste [2] $fil = file(nyheter.txt); foreach($fil as $linje) { $element = explode('||||', $linje); echo 'Dato: ' . $element[1] . '<br />'; echo $element[2]; } //Lukke foreach loopen Lenke til kommentar
harrir Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 okai. skjønte det...tror jeg. Gjør det som jeg gjør det fordi Blosxom bruker .txt filer(eller .hvasomhelts , kan defineres). Så lager et skript som gjør det mulig å lett laste opp et ferdig skrevet innlegg eller skrive inn en online. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå