Nuffern Skrevet 18. november 2002 Del Skrevet 18. november 2002 Poster innlegget i denne gruppen fordi jeg tror det kan ha noe med hardwaren min å gjøre. Maskinen min kræsjer *hver* gang jeg kjører CPU Multi-Media Benchmark-testen i SiSoftware Sandra. Noen som vet hva dette problemet skyldes? Har bygd meg en ny maskin, og den er ekstremt ustabil. Hva sier denne testen om maskina? Har testet med to forskjellige skjermkort (ATI 8500le og Geforce 2MX), samt to forskjellige ram-brikker. Ellers kan dere lese den gamle tråden min her. _________________ [ Denne Melding var redigert av: Nuffern på 2002-11-19 00:32 ] Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Finnes det ikke én person på hardware.no som har kompetanse nok til å svare på dette spørsmålet, eller er alt dere kan svare "bytt PSU!" og "kjøp Intel!"? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Nuffern skrev (2002-11-19 19:34):alt dere kan svare "bytt PSU!" og "kjøp Intel!"? Er jo ikke lett å få hjelp om du er så uhøflig?? Fikk ikke lyst til å hjelpe deg eg med den holdningen til guttene og jentene som er her inne? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Ikke jeg heller kjetil.... Oxo jeg som vet en MEGET sannsynlig løsning da (seriøst faktisk) Kjipt det! Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 den cpu-kjøleren du har, er den koblet til hk eller direkte til psu? videre, har du testet å ta ut alle komponentene ut av kabinettet og kjøre kun psu hk cpu ram 1hdd? ( hvor ingen strømkabler er koblet i serie) min pc reboota etter ca 5 min HVER gang, det var trolig min enermax kabinettvifte som var koblet i serie med 2 HDD + en løs ledning i kabinettet (enermaxen gikk til h****** etter 2 uker forresten-med slik kobling) Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 skjerp dere a folkens.... vær mot andre som du vil at de skal være mot deg... gjelder dere også så dere som vet det, svar og ikke vær så kjipe fordi gutten er litt desperat og ber om svar, er redd for maskina si vettu Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Nå er det faktisk sånn at svært ofte når man har et problem, og man prøver å få hjelp her så er det sjeldent man får et (godt) svar. Du får nitti svar som går på å bytte psu eller annet tull. Blir provosert.. er det virkelig så få mennesker med skikkelig kompetanse her? Syns hw blir mer og mer et fjortisforum.. Ok, var ikke dette vi egentlig skulle snakke om.. men ble som sagt litt provosert. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 enig med Nuffern, mange skriver "bytt psu og bytt til intel" bare for å ha noe å skrive virker det som har selv 200W og trenger IKKE kraftigere strømforsyning Chieftec Dragon Micro-ATX Tower Sort Kabinett m/200W DS-01B P4 / AMD Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Torsteinen skrev (2002-11-19 19:51):skjerp dere a folkens.... vær mot andre som du vil at de skal være mot deg... gjelder dere også så dere som vet det, svar og ikke vær så kjipe fordi gutten er litt desperat og ber om svar, er redd for maskina si vettu Skal "vi" skjerpe oss?? Ja vel, Hva med han som trenger hjelp. Eg liker å prøve å hjelpe folk med data problemer. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Nuffern, kommentarer til mine innlegg i tråden? har du testet det jeg beskriver? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: heraldo skrev (2002-11-19 19:54):enig med Nuffern, mange skriver "bytt psu og bytt til intel" bare for å ha noe å skrive virker det som har selv 200W og trenger IKKE kraftigere strømforsyningChieftec Dragon Micro-ATX Tower Sort Kabinett m/200W DS-01B P4 / AMD Faktisk har eg fikset mangen pc'er med å prøve andre større psu'er. Så det er ikke dermed sakt at du "må" pytte til større psu. Har mye hardware liggende eg som eg bruker på såkalte problem pc'er. Lenke til kommentar
aron Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Du skriver ikke hvaslags HD du har i spekken. Sjekk at hardisken går i riktig modus, at fex ikke kjører ata (UDMA) 133 på en ata 66 disk. Derimot går det greit med en ata 133 disk i ata 66 modus. Om dette er feil blir systemet ustabilt. For å teste kan du plugge disken i en kontakt som ikke er UDMA. (Da må du sansynlig vis slå av UDMA på disken med programvare fra produsenten.) [ Denne Melding var redigert av: aron på 2002-11-19 23:27 ] Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 19. november 2002 Forfatter Del Skrevet 19. november 2002 Takker for alle svar så langt! Litt diskusjon har aldri skadet noen. Når det gjelder innlegget ditt heraldo, så skal jeg prøve det du sier imorgen (resultat kommer her). Fra før av har jeg tatt ut alt av tilleggskort osv. CPU-vifta er koblet til hk, og jeg har to enermax-vifter som også får strøm fra hk. Disse var tidligere koblet rett til psu, og hadde også da de samme problemene som nå. Mener å huske at alt som får strøm fra psu får dette gjennom egne kabler som ikke er delte. Skal som sagt sjekke nærmere imorgen og komme tilbake med et svar. Noen som forresten hadde et klokt svar på testen som kræsjet i Sandra? Tror egentlig det er hk som er defekt/ustabilt, men tør ikke gå ned til Komplett med det enda. De kommer bare til å bruke to timer på å sjekke det ut, for så å finne ut at det er iorden - og jeg må betale de 800kr for to timers testing. Lite hjelper det at jeg sier at jeg har prøvd det med to psu-er, to minnebrikker, to harddiskeer og to skjermkort. Så lenge det fungerer med deres utstyr betyr det at det er iorden, og de blåser lang marsj i om det ikke fungerer på min hardware (sto bak en i køen som hadde samme problemet en gang). Ufattelig irriterende at de ikke vil bytte hardware som ikke er defekt, men inkompatibelt.. burde gå ut på det samme! Jaja, er bare litt grinete fordi jeg begynte å bygge maskina 08.10.02 og nå er det 19.11.02, og den fungerer fortsatt ikke. Får lyst til å begynne å grine.. jaja.. det er vel en risiko man tar ved å bygge selv.. :sad: Lenke til kommentar
aron Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Har ikke hatt problemer med å returnere inkompatbel maskinvare til Komplett. Fikk noe ukomatibel ram og penger tilbake uten diskusjon. Samme gjelder DOR produkter, penger tibake uten diskusjon. Men det er postordre i Sandefjord da. og ikke en en Frenchise sjappe på hjørnet.. :smile: Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Quote: Den 2002-11-19 23:33, skrev Nuffern: CPU-vifta er koblet til hk, og jeg har to enermax-vifter som også får strøm fra hk. Disse var tidligere koblet rett til psu, og hadde også da de samme problemene som nå. hos meg (se signatur for hk spec) kan jeg ha kun en enermax tilkoblet hk (bruker den til cpu). Kobler jeg på en til vil ikke maskinen boote engang.... Lenke til kommentar
mandela Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 det er jo også verdt å teste å kjøre uten kabinettvifter hvis du ikke allerede har gjort det da :sad: Lenke til kommentar
Erra Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 Jeg hadde samme problem engang med et MSI hovedkort og et MSI Geoforce 2MX skjermkort.. Testet ikke Multimedia saken i Sisoft som du, men i 3DMark 2001...krasja hver gang under testing i 3DMark samt at det ofte krasjet i 3D spill... Jeg prøvde å bytte ut alt som var, men ingenting nyttet...til slutt kunne jeg konkludere med at det var HK det var noe galt med.. Fikk høre fra butikken når jeg sendte inn HK at det faktisk var noe galt med AGP porten på HK. Siden du har testa 2 skjermkort og samme skjer kan det muligens tyde på at du kan ha samme problem.. Men, det kan jo seff også være RAM,CPU eller noe annet som har en defekt. Det eneste som er litt synd er at jeg vet ikke om noen måte å teste en AGP port på..eneste du kan gjøre er å skifte ut komponenter og bruke eliminasjonsmetoden. Edit: Angående RAM, ser du har prøvd 2 forskjellige brikker...men om brikkene var av samme fabrikant kan det likevel være RAM'en som skaper ustabilitet. Noen HK kan være kresne på RAM'en..jeg hadde et annet MSI kort som absolutt ike ville ha Samsung brikker, selv om brikkene funka fint på et annet HK. [ Denne Melding var redigert av: Erra på 2002-11-20 00:17 ] Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 19. november 2002 Del Skrevet 19. november 2002 hmm... kjeft på meg så mye du vil, men prøv en stækere psu, bare lån en å prøv... har selv 550w'ere i mine maskiner og i filservern så trenger jeg mer.. (leiter etter 2x400 eller 3x500w (redunant) til filserver, noen som veit om noe?) god strøm er nøkkelen til stabil hardware. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 20. november 2002 Forfatter Del Skrevet 20. november 2002 Maskina er fortsatt like ustabil.. vurderer å gå ned til Komplett med hk. Når det gjelder strømmen har jeg gjort følgende: Harddisk = egen strømforsyning CD-R + floppy = deler strømforsyning 2 stk Enermax 80m = deler strømforsyning Ellers kan jeg si at jeg har byttet ut 20GB IBM disken jeg hadde med en Barracuda IV 80GB. Den gamle rambrikka (Samsung 512MB PC2700) er byttet ut med Twinmos 256MB PC2700, og ATI-skermkortet er byttet ut med Geforce 2MX. Fikk endelig pakket ut 3Dmark2001se (maskina reboota forrige gangen jeg prøvde), og den kjørte fint 400 tester uten problemer. Sandra skrur derimot fortsatt maskina av på den samme testen hver gang! Har litt på følelsen at det er hk som er skyld i problemene.. evt. chipsett eller cpu. CPUen ser helt fin ut, og skal vel egentlig ikke by på problemer. CPU-temperaturen ligger på 58 grader idle (PCprobe). Skal ikke ha noe å si fordi det er en mer nøyaktig måling på A7V8X-kortet. Skulle allikevel gjerne hatt et svar på hva CPU Multi-Media Benchmark forteller ved å kræsje.. Takker forøvring heraldo for engasementet han viser :smile: Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. november 2002 Forfatter Del Skrevet 28. november 2002 La inn bios ver 1010, og alt fungerer som det skal! Har ihvertfall ikke kræsjet ennå. Takker alle som har hjulpet meg med gode råd og tips! Setter stor pris på det! Les også denne tråden. PS. For dere som lurer, så oppdaterte jeg til ny bios hver gang det kom en ut - men det var først med 1010 at det hjalp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå