Magnus Holm Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har en vag følelse av at det ikke er spesielt mange som leser dette forumet (eller har problemer med Ruby), så jeg lurer på hvor mange dere er? Og hvorfor syns dere Ruby er bra? Er det bare på grunn av Rails eller liker dere andre ting? Jeg syns Ruby er genialt med tanke på at alt er en klasse! Og at man kan utvide klassene. For eksempel har ikke Array en shuffle-metode for å "randominsere" Array'et, men man kan enkelt lage det selv: class Array def shuffle return self.sort_by { rand } end def shuffle! self = suffle end end Så vidt jeg vet kan man ikke gjøre dette i noen andre språk (man kan dog lage en funksjon som tar et Array som parameter, men Ruby's løsningen er bedre) Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg liker Ruby fordi det har en god helhetsfølelse over seg. Jeg vet hvor jeg har alt. I Python må jeg spørre meg om det heter x.length eller len(x) eller module.length(x), i Ruby heter det alltid x.length. I tillegg er jo metaprogrammering artig så lenge det ikke går over styr. Og, i motsetning til Smalltalk (som Ruby jo har mye til felles med), har syntaksen noen snarveier og slikt slik at en del ting blir enklere. Det er rett og slett artig å programmere i Ruby. Det gjelder forøvrig mange andre språk også. class Array def shuffle! self = suffle end end Dette funker ikke. Feilmeldingen fra Ruby sier det best: Can't change the value of self Dette, derimot, funker: class Array def shuffle() sort_by { rand }; end def shuffle! replace shuffle end end x = [*0..10] puts x.inspect x.shuffle! puts x.inspect Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg har begynt litt smått med Ruby og Rails, og det jeg har prøvd liker jeg veldig godt. Enkel syntaks, og objektorientert. Veldig kult. Har riktignok bare C++ jeg kan sammenlikne med, men.. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Me sjøl: Helt enig med deg. Ruby er enkelt å huske og morsomt å lære/programmere Har egentlig aldri brukt den Array#shuffle! min, jeg bare tenkte meg hvordan det kunne vært (Shame on me). Men Array#suffle har jeg brukt EDIT: Hva bruker dere Ruby til? Endret 8. desember 2006 av Judofyr Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Et prosjekt jeg har sett nærmere på i det siste er Rubinius. Har ikke kommet opp med noe kode ennå, men vi får se. Det har helt klart potensiale, og hovedutvikleren fikk nylig 1000$ for å arbeide på det, for ikke å snakke om at Ruby-i-Ruby á la Smalltalk er sinnsykt tøft. Ellers bruker jeg Ruby til eksperimentering og diverse programmer jeg trenger. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 21. desember 2006 Del Skrevet 21. desember 2006 Det siste halvåret har jeg brukt rundt halvparten av arbeidstiden min på å reimplementere og utvide en PHP-webapplikasjon i Ruby (+Rails). Dette er en "everything and the kitchen sink" applikasjon som brukes til alle tenkelige interne oppgaver. Det mest overaskende for min del er hvor godt Ruby egner seg som bindeledd for alt mellom himmel og jord. Her er noen av systemene som Ruby knytter sammen: - MySQL (skulle helst ha benyttet PostgreSQL, men må foreløpig ta hensys til noen PHP-baserte systemer) - Oracle (lesetilgang for å generere statistikk og grafer) - LDAP (for autentisering og brukerinformasjon) - SNMP (for å omstarte diverse hardware) - SSH (brukes i flere situasjoner) - SMTP (sende ut mail om diverse..) - ImageMagick (generere grafer) - PHP (gamle applikasjoner som er på vei ut og ikke blir portet over) - RSH (sender beskjeder til Windows-servere) Og endel annet som er litt for vrient å forklare på et par linjer. Dette kan man selvfølgelig få til med alle andre språk, men med Ruby har det vært en gledelig smertefri opplevelse. Så ikke bare er Ruby genialt i seg selv, det egner seg også godt når man må kommunisere med "mindre perfekte" systemer. Dette i motsetning til Lisp som også er meget elegant, men (i min meget begrensede erfaring) får problemer med en gang det tvinges til å snakke med fenomenet kjent som "resten av verden". Jeg syns Ruby er genialt med tanke på at alt er en klasse Jeg ville heller sagt at "i Ruby er alt et objekt". Og ja, det føles så naturlig at tanken på å gå tilbake til et språk hvor dette ikke er tilfellet oppleses som galskap! Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 21. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2006 blacktower: Ja.. Liten feil der. Alt er et objekt Klarer Ruby å kjøre/knytte PHP-kode? Det visste jeg ikke... Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 24. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2006 Ruby er kjapt! Nå lagde jeg et Fibonacci-script og Benchmark'et det. Det tok 0,7 sek å generere alle Fib-tallene(0..10 ** 10000) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå