El_sol Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hallo Håper noen har erfaring med Pentax optioA20. Så at en bruker (Emma) har nylig anskaffet seg det. Valget står mellom petax a20/cannon 800/fufif 30 og jeg skal til Afrika for 1 md allerede nå på mandag. Dro ut i går for å kjøpe kamera og trodde det skulle være greit siden jeg har lest litt på sidene her på forhånd. Men selgerne gjorde meg i tvil... På en butikk var det en som favoriserte Pentax selv om han ikke hadde det selv, så likte han egenskapene ved det. Jeg syntes det var mye m 10 megapixel da jeg har lest at det kan bli mye støy på bildene, men han sa at på dette kameraet så kunne man velge ant. megapixel? På en annen forretning var det en selger som sa at jeg kunne glemme alt annet fordi fujifilm 30 var det beste på markedet! Håper på raskt svar. Masse reisefeber og masse og gjøre................. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 På en annen forretning var det en selger som sa at jeg kunne glemme alt annet fordi fujifilm 30 var det beste på markedet! Det er nå en liten overdrivelse, selv om det er et meget bra kamera. Jeg synes det gir litt utvaskede bilder, særlig på ISO fra 400 og oppover, men det vil neppe være synlig på utskrift med mindre du skal croppe bildene ganske hardt... Det sliter også mer enn gjennomsnittet med kromatisk aberrasjon, eller fargefeilbrytning om du vil, i hvert fall i de testene jeg har sett. I tillegg bruker det litt dyrere minnebrikker enn andre, og brikker som kan være vanskeligere å få tak i. Det er jo vanligvis et engangsinnkjøp, men ryker brikken når du er på ferie er det kjipt å ikke få tatt de bildene du vil fordi du ikke får tak i ny... Du bør også kikke på Nikon P4, som JapanPhoto selger for 1999,-. Det er ikke like bra på høy-ISO som F30, men har bildestabilisator som bidrar litt. A20 vet jeg ikke så mye om. Enig i at 10MP er litt drøyt, men det er farlig å dømme før en ser resultatene. Valg av megapixel er forøvrig i 99% av tilfellene en nedskalering etter at bilde er tatt, og gir ikke bedre støyegenskaper. Fant en test hos ePHOTOzine, der konklusjonen er at det gjør seg bra til å være 10MP-kamera, men hevder seg (naturlig nok) ikke blant konkurrentene med færre megapixels, men er omtrent like god som Ixus 800IS. Ellers er bildekvaliteten bra, og fine farger i bildene. Makromodusen er ikke den beste, men en nærgrense på 15cm holder egentlig for de fleste. Er det veldig viktig for deg, bør du velge en av de andre... Ellers tror jeg faktisk at jeg skal være freidig nok og si at uansett hvilket av disse kameraene du velger (A20, Ixus 800IS, F30 eller P4) vil du bli godt fornøyd. Kanskje er ett kamera bedre enn et annet, men det avhenger uansett mye av bruksområde. Alt i alt gir disse gode bilder, og det er først når du sammenlikner dem side ved side at du ser forskjellene. Hvis du har vært og prøvd disse kameraene, bør du rett og slett velge det du liker best tror jeg, det som er best å holde og best og fotografere med... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå