Gå til innhold

Hjelpe til med program tips i GPL tråd?


A!1

Anbefalte innlegg

Du får liste meg opp som du vil, jeg bare nevner noen programmer som jeg har vært heldig nok å kommer over, kommer med flere så snart jeg tar en pause fra lesingen, kan også liste dem opp oversiktelig i den andre tråden som de andre bidragsyterene. Jeg syntes bare det virket greit å legge forslagene her i farten som forslag, ettersom jeg ikke hadde tid nok i farten til å lage en oversikt over lisenstype og funksjon :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for det. Greit om folk bruker templaten og poster forslag i tråden ja.

 

Templaten inneholder allerede en link til GPL lisensen, slik at det skal være enklest mulig for de som vil bidra å henvise til lisensen. :) Bare å fylle inn link og navn på linken. Det går som regel raskt å skrive en linje eller to som beskrivelse.

 

Lykke til med lesingen.

Lenke til kommentar

Da har disse programmene blitt lagt til i dag:

 

Sunbird, SeaMonkey, Nvu, Bochs, QEMU, Wings 3D, ScummVM, wengophone, mumble

 

Samt distro tips:

Ubuntu, Fedora, FreeBSD, ReactOS og FreeDOS.

 

Takk for bidragene i dag også.

 

Edit: Da består tråden av totalt 46 forskjellige mer eller mindre essensielle frie programmer i de 14 kategoriene:

- Internet/nettverksprogrammer

- VoIP og IP telefoner

- Fjernstyring av skrivebordet

- Grafiske verktøy

- Multimedieapplikasjoner

- Kontorprogrammer

- Webutvikling

- Programmeringsmiljøer

- Tekstredigering

- Diagnose, benchmarking og overklokking

- Spill og simulatorer

- Pedagogiske verktøy

- Anti-Virus

- Virtualisering

 

- ( Operativsystemer )

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Hvem i *** bruker FreeDos til noe annet en å flashe BIOS etc? Og ReactOS, jeg har aldri engang sett en slik maskin, eller hørt om noen som bruker det... Hvem vil ha en dårlig wintendo 95-klon?

7480737[/snapback]

Greit å liste det slik at folk får vite om det. Som jeg også skriver, ReactOS er ennå i alphastadie og er ikke brukbart ennå. Vent på versjon 0.5 - da skal det visstnok bli brukbart til daglig bruk. Tråden sin hensikt er tross alt å "opplyse" folk om at det finnes alternativer til lukket kostbar proprietær software.

 

FreeDOS kan brukes til mye. Et eksempel er å kjøre den via QEMU og kjøre gamle DOS programmer og spill. Det er dessuten mange eldre maskiner rundt omkring som kanskje ikke klarer å kjøre tyngre operativsystemer enn FreeDOS.

 

Hva med å se ting litt mer postitivt?

 

ReactOS er forresten en WinXP/WinNT "klon" og ikke 95.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Greit nok, det kan FreeDOS brukes til, ReactOS kan kansje med tiden brukes på samme måte.

 

Men jeg tviler på at noen vil ønske å installere det som "OS'et" sitt, da er det bedre alternativer (Linux, BSD, Solaris, Windows, ...)

7482306[/snapback]

Men er det ikke greit å liste det slik at folk får vite om at det er et slikt prosjekt som holder på å nå en brukbar stand?

 

Dersom det er en GPL-entusiastisk Windows fantast som leser tråden og ikke har hørt om ReactOS før, vil kan kanskje tenke: GPL Windows-klone?! Wow! Det må jeg hjelpe til med. ;)

 

Dersom ReactOS når en så brukbar stand at det kan kjøre alle windowsprogrammer, vil trolig også Wine, som ReactOS bidrar tilbake med kode til klare å kjøre nesten like mange programmer. Så ReactOS er en fordel for oss Linux folk også.

 

Edit: Og det er ingenting iveien for å kunne bruke ReactOS på samme måten (QEMU) allerede nå, men det er kanskje ikke så stabilt som ønsket:

kde-reactos_thumb.jpgkde-reactos2_thumb.jpg

kde-reactos3_thumb.jpgkde-reactos4_thumb.jpg

 

Jeg tror jeg så poenget ditt, dersom det var at ReactOS ikke er brukbart i daglig bruk som primær-OS på en maskin, slik at jeg redigerte operativsystemanbefalningene litt, slik at ikke ReactOS og FreeDOS blir nevnt sammen med de brukbare operativsystemene.

 

Dersom du mente at ReactOS ikke er verdt å nevne idet hele tatt, så er jeg ikke enig - og da vil det kreves en god del god kritikk for at jeg skal skifte syn.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Har lagt til en del nye programmer og flyttet anbefalningene inn i bokser. Hva tror dere om å bruke slike bokser? Blir det lettere/vanskeligere å få med seg forslagene?

 

Nye programmer:

X-Chat

KVirc

ChatZilla

 

muCommander

KFM

Atol

FireFTP

 

mencoder

DVD-O-Matic

MediaFrame

CDfs

SnackAMP

 

Cream CRM

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hva med gode gamle Netscape nettleser som nå er gitt ut for flere plattformer, og som består av åpen kilde:

http://browser.netscape.com/ns8/download/archive72x.jsp

 

 

En Vanvittig ok program er "Proximodo" som tar over for The Proxomitron, som hjelper deg å bestemme hva som skal slippe gjennom til nettleseren din, feks. genial til å fjerne reklame. http://proximodo.sourceforge.net/

 

Edit; denne siden har noen eksempler som kan sjekkes(jeg har ikke sett om du har alle med) http://makethemove.net/software.php

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...