Gå til innhold

Hjelpe til med program tips i GPL tråd?


A!1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mistenker at Gimp er et eksempel på lite demokratisk programmeringsmiljø, jeg mistenker videre at det er noen høye herrer som er fastlåst på utseende til programmet. Programmet hadde vært mye mer populært dersom utseende ikke hadde stinket så mye! bare se på alle de andre grafikkprogrammene som er listet i tråden. Alle har anstendig utseende. Se f.eks på krita, som dessverre er kun for Linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Krita.

 

Ellers hadde det vært knall om Amarok og K3b hadde blitt multiplattform, for det er killer apps og det finnes ingen slike programmer som er multiplatform såvidt jeg vet. Brenneprogram og et godt musikkavspillingsprogram

Lenke til kommentar
Jeg mistenker at Gimp er et eksempel på lite demokratisk programmeringsmiljø, jeg mistenker videre at det er noen høye herrer som er fastlåst på utseende til programmet. Programmet hadde vært mye mer populært dersom utseende ikke hadde stinket så mye! bare se på alle de andre grafikkprogrammene som er listet i tråden. Alle har anstendig utseende. Se f.eks på krita, som dessverre er kun for Linux

Er ikke alle som har som mål å være en klon av Photoshop. GIMP har etter min mening en veldig god UI, den er enkel og dynamisk.

 

Krita er et ok program, men jeg liker ikke UI'en, alt for låst og prøver alt for mye å ligne på Photoshop. Krita har også alt for mange mangler for at den kan vurderes som et seriøst verktøy enda.

Lenke til kommentar

nå er det ikke bare photoshop som har den type gui, men de fleste andre grafikkprogrammer. at det er mange som "hater" gui til gimp er ingen nyhet, uvilligheten til å forandre det er også ingen nyhet.

 

en annen ting jeg synes er lite logisk i gimp er funksjonsplasseringen i context menus, man kan bla seg ihjel for å finne rette funksjoner

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg liker GUI'n til GIMP, jeg :) Men så kjører jeg linux med multiple desktops og diger skjermoppløsning, som er mer eller mindre et krav for å kjøre programmet på en anstendig måte...

 

Kansje man kunne lagt inn et menyvalg for å bytte gui-modell? Burde ikke være sååå mange linjer med kode... Kansje man kunne "skinna" det til å få den GUI'n man ønsket? Mye som burde være mulig med bla. GLADE.

Lenke til kommentar
Nå er jo GIMP faktisk GPL, så det er fullt mulig for hvem som helst å opprette et prosjekt for å tilby en photoshop aktig GUI til gimp.

7453875[/snapback]

potensialet er der, realiteten er en annen. for å fatte meg kort:

1. det kreves veldig høy kompetanse innen programmering for å kunne forandre noe selv om kildekoden er tilgjengelig for innsyn, ikke nok med det, man må sette seg inn i enorme mengder kode (gimp er ikke et lite program) for å forstå hvordan ting fungerer i programmet for å i det hele tatt kunne begynne å tenke på å forandre på noe.

2. de som bruker programmet kan stort sett ikke programmere, kun komme med tilbakemeldinger dersom det finnes kanaler for dette. hackerene kan da velge å bruke eller ikke bruke tilbakemeldingene i videre utvikling

3. hacker > teknologi < bruker

eksempel: http://64.233.183.104/search?q=cache:hitfF...lient=firefox-a

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Tja, jeg skal ikke påstå at det ikke er et stort arbeid eller at det kreves en del kompetanse for å skrive et nytt GUI, men det er jo det som er så flott med måten GPL programvare utvikles...

 

Man kan bare opprette et prosjekt på en side som sourceforge.net, berlios eller lignende og begynne å utvikle prosjektet. Dersom det er flere som deler samme interesse så vil forhåpentligvis flere melde seg på og bidra etterhvert.

 

Og dette ser ut til å være noe som ganske mange er interessert i...

Lenke til kommentar
Firefox er vel MPL

7455082[/snapback]

Det stemmer. Jeg tok feil der. Men forskjellene er ikke store, MPL er opprettet mest for å beskytte Mozilla sitt merkenavn, men innskrenker ikke hva du kan gjøre med koden ytterligere iforhold til GPL. - Bare hvilken lisens du skal bruke på derivert arbeid.

 

Edit:

orjanr: Takk for tipset om GIMPshop. Det skal tas med.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Er ikke notepad++ et rent windowsprogram?

 

Da er vel f.eks. Notepad2 et like godt alternativ. Men dessverre er det også kun Win32.

http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html

 

Vet at begge disse er windowsports av scintilla

 

Edit: Kanskje å porte GUIen til en av disse til wxWidgets kan være et flott juleprosjekt for noen? ;) Da skal jeg garrantert ta den med i tråden.

 

Det er kun GUI til disse to som er forskjellig fra SciTE, så jeg skal vurdere å ta med SciTE som finnes på alle tre plattformene.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

En til jeg kom over for en god stund siden som er fin for folk men f.eks laptop for skole/arbeid og en Stasjonær

 

http://synergy2.sourceforge.net/

 

Gjør at en kan kontrollere Keyboard og mus over nettverket, for å gjøre diverse saker og ting på en laptop eller annen stasjonær PC på siden av. Så og si som deler av en KVM over LAN :)

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...