ScorpioN Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Jeg er temmlig fersk på overclocking, har dette systemet og ønsker å vite hva som er realistisk å oppnå av overcloking: Asus p5n32 sli se deluxe c2d e6600 med standardvifte corsair 2gb pc4200 Jeg har prøvd å clocke i AI booster å får kommet opp til 20% overclock (den ligger da på40-50grader)men jeg har lyst til å overstige 3ghz på cpu. Nå har jeg vista installert og Ai Booster ser ikke ut til å fungere og heller ikke clockgen og lignende programmer.. ergo må jeg gjøre det i bios. Mine spørsmål er som følger: - Må jeg clocke minne og cpu samtidig ? (har ikke helt skjønt greia) - Er minnet mitt for dårlig .. isåfall hvor høyt kan jeg klokke det ? - Om jeg ikke lenger kan stille på høyere fsb kan jeg da bare stille på multiplayer? (isåfall hvor finner jeg et sted jeg kan stille på den ?) - Hvor varm kan c2d bli før den blir ustabil ? Endret 2. juli 2007 av ScorpioN Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Du bør helst holde deg under 60 grader på cpu euder load. minnet ditt er nokk ikke i beste laget, jeg har pc2 5400 brikker som stopper meg med denne prosessoren, til overklokking er det helst anbefalt med Pc2 6400. Det går ikke ann å stille på multiplier, hvis du ikke har ett EE eksemplar. Minnet og cpu må klokkes samtidig. Endret 8. desember 2006 av _sindre_ Lenke til kommentar
ScorpioN Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Du bør helst holde deg under 60 grader på cpu euder load. minnet ditt er nokk ikke i beste laget, jeg har pc2 5400 brikker som stopper meg med denne prosessoren, til overklokking er det helst anbefalt med Pc2 6400. Det går ikke ann å stille på multiplier, hvis du ikke har ett EE eksemplar. Minnet og cpu må klokkes samtidig. 7454790[/snapback] Okej takk for svar Jeg har da kjøpt katta i sekken når det gjelder minne for mitt formål. Er jo nesten ingen prisforskjell på 4200 til 6400 snaue 500kr på 2gb. Jeg kan på en annen side si meg fornøyd med at rammen gikk fra 533mhz til 687mhz ? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 tok kan jo klokke minnet å se hvor langt det vil gå, tipper du kan klare 800 mhz med det, noe som er mye mere enn du trenger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Trådstarter skal nok være fornøyd med "auto-klokken" sin. For det første er hk'et ikke godt egnet for overklokking av Core 2 Duo. Tror ikke det er vanlig å komme mye over FSB333 med det hk'et. For det andre er det mildt sagt usannsynlig at DDR(2)-533 vil klare DDR(2)-800 dersom det er "value ram". Det er likevel ikke så farlig sålenge hk'et setter begrensing for hvor langt man klarer å klokke (FSB). Det eneste som er bra med hk'et er at det kan kjøre SLI egentlig (med tanke på bruk sammen med Core 2 Duo). Trur eg.. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Mine spørsmål er som følger:- Må jeg clocke minne og cpu samtidig ? (har ikke helt skjønt greia) - Er minnet mitt for dårlig .. isåfall hvor høyt kan jeg klokke det ? 7453074[/snapback] Det er nok sakt at du må klokke de samtidig, og det stemmer bra det. Men hvis du kan skifte divideren mellom de. Standard er vel 1:1 noen som betyr at du klokker CPU og RAM like mye. Forandrer du den til for eks 1:2 så klokker du CPU dobbelt så mye som RAM og dermed vil nok CPUen din være grunnen til at pcen ikke klarer mer. Nå fikk jeg ikke helt med meg hvor høyt du skulle klokke pcen, men vil våge å si at RAMen vil ikke være et stort problem, og hvis det er det så slakker du bare litt opp på RAM timingene dine. Lykke til! Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Tror ikke du kan sette den til 2:1 for da vil pcen mest sansynelig ikke starte. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Tror ikke du kan sette den til 2:1 for da vil pcen mest sansynelig ikke starte. 7463790[/snapback] Hvorfor det egentlig? Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Cpu kjører dobbelt så for som minnet da, hvist pcen starter i det hele så vil den være veldig treg. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Cpu kjører dobbelt så for som minnet da, hvist pcen starter i det hele så vil den være veldig treg. 7464028[/snapback] Tror nok du misfortår litt der. Ja det er sant at CPU vil kjøre dobbelt så høy frekvens som minne, men det betyr ikke at minne jobber så tregt at den ikke holder følge. Det er FSB det er snakk om her. Altså har du en 4GHz CPU så vil ikke minne dermed opperere på 2GHz med 1:2 divider. Derimot blir det hvis du har FSB av 200MHz så vil minne opperere på 100MHz, noe som er en rimelig forskjell. Dette gir heller ikke riktig innsyn. Det er mye annet som utgjør forskjellen på RAM og CPU. Et annet ord 1:2 er asymmetrisk divider, noe som er et mye bedre uttrykk i og med et det ikke gir noen verdier å forholde seg til. Ikke ta dette med 1:1 og 1:2 divider helt bokstavelig, det illustrerer bare forholdet mellom RAM og CPU. Så hvis du har problemer med å forstå helt dette med divider kall det heller bare for symmetrisk og asymmetrisk divider så kanskje det blir greiere. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Det er FSB det er snakk om her. Altså har du en 4GHz CPU så vil ikke minne dermed opperere på 2GHz med 1:2 divider. 7464407[/snapback] Har du helt kontroll på det du sier nå? Hvis du setter divider'en til 1:2 så vil jo minne kjøre på dobbelt så høy frekvens som FSB... Det du mener er 2:1, men dette er noe de fleste hovedkort ikke støtter (tror jeg). Mitt hovedkort støtter hvertfall ikke dette. Endret 9. desember 2006 av _sindre_ Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Har du helt kontroll på det du sier nå? Hvis du setter divider'en til 1:2 så vil jo minne kjøre på dobbelt så høy frekvens som FSB... Det du mener er 2:1, men dette er noe de fleste hovedkort ikke støtter (tror jeg). Mitt hovedkort støtter hvertfall ikke dette. 7464600[/snapback] Skal ærlig innrømme at jeg kasnkje ikke har all kunnskapen på område og kan godt ta feil på noen steder, men så er jo dette et forum hvor folk kan rette på meg når jeg først gjør en feil. Snakker man om divider kommer alltid CPU først i rekken, altså CPU:RAM. Så når man sier 1:2 betyr ikke det at RAM har dobbel frekvens av CPU, tvert imot har RAM 1/2 frekvens av CPU (se likheten mellom 1:2 og 1/2 så kanskje det hjelper). Når det gjelder støtte for divider så har alle hovedkort hatt det tidligere. Derimot vet jeg ikke om dual-core har støtte for det. Jeg må si at jeg ikke kan så mye om selve hovedkort til dual-core, så kan hende at de ikke har støtte for det. Lenke til kommentar
ScorpioN Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har ikke kommet ett skritt videre med overclockingen min så jeg bumper denne litt. Noen som har klart å clocke høyere med det hovedkortet(p5n32 sli se deluxe) ? Sitter å lurer på om jeg skal bytte minne,hovedkort eller begge deler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå