Gå til innhold

OS ved ny PC og tillegg program, Dell/Acer

mbergseth

Anbefalte innlegg

Skal skift ut Laptoppen som eg har, men er usikker på kva eg skal ha.

Har sett ein del på Dell og Acer maskiner, men lurer på følgende om dei maskinene er i noen form for fast låst mot kun operativ system/grunn programmer som følger med maskinen frå produsentane. Og om dei bruker spesieller hardware for kun sine maskiner.?

Har hørt dette frå andre, lurer kun på om det stemmer eller om ein har full frihet som om ein skulle kjøpt ein maskin uten operativ system.

Endret av mbergseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøper du Dell eller Acer får du vel mest sannsynligvis med Windows, vet ikke om Dell selger med Linux lengre(de prøvde dette i en periode). Ellers kan du velge nei til lisensbetingelsene fra MS når du starter opp første gang og få refundert Windows lisensen.

7453078[/snapback]

Går dette an? Hmm, det skal jeg ihvertfall huske neste gang jeg kjøper PC! :)

Lenke til kommentar
men hardware har jeg hørt noe om, spes med dell..

7453021[/snapback]

Så skal ein seinare oppgradere maskinen med, for eksempel meir ram, må ein kjøpe det direkte ifrå Dell til "blod pris"? er det slik på Acer og?

Bare til å formatere begge partisjonene som sikkert kommer med.en for os og den andre som er bakup av os-et.. ;)

7453021[/snapback]

Så maskinen blir levert med ein partisjon som har backup av slik maskinen blir levert med OS og eventuelt andre programmer som følger med?

sletter ein det kan ein reinstallerer OS-et og få kun funksjonene som blir levert av for eksempel Windows og ikkje alt andre "pikk pakket" som blir levert av maskin produsenten?

Kjøper du Dell eller Acer får du vel mest sannsynligvis med Windows, vet ikke om Dell selger med Linux lengre(de prøvde dette i en periode). Ellers kan du velge nei til lisensbetingelsene fra MS når du starter opp første gang og få refundert Windows lisensen.

7453078[/snapback]

Det eg tenker på er om maskinen blir levert med ein haug av andre spesielle program som du er fast låst til å ha på maskinen, sjølv om du tar ein reinstallasjon av OS. Har for eksempel sett på acer maskiner at dei har egne oppstarts logoer enn kva eit standar windows OS har. Og at dei følger med programmer som "Acer GridVista" og "Acer Launch Manager" enn kva dette er.

Lenke til kommentar

Dette med hardware fra dell er noe jeg har mindre erfaring med. men vet at her på jobb bestiller vi fra dell hvis det trengs oppgradering av feks. minne, Ja til blodpris,

men de lager nå ikke minnene selv så jeg tror du kan kjøpe mer rimligere på feks.nett.

Den ekstra partisjonen er for recovery som du sier, med os, med installert tillegsprogramvare. Men må si at mye av det i fra dell er brukbart, spesiellt snareveier og oppsett av det trådlåse.osv.

Sletter du denne partisjonen kan du nok spare noen GB..

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar

ok. takk "S_tone_meg"

er de noen med erfaringer med Acer maskiner og? Korleis dei er i forbindelse med ein reinstallasjon med tanke på alt som bruker å følge med maskinen av program vare? ok kva softwaren "Acer GridVista" og "Acer Launch Manager" er for noe?

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring fra Acer, men har en bærbar fra Dell. Kjøpte denne med WinXP Home. Det første jeg gjorde når jeg fikk denne var å formatere den og legge inn WinXP Pro og sette inn en ekstra ram-brikke av billigste merke kjøpt inn i en netbutikk.

Innstaleres ett rent OS på disse maskinene kommer man inn i ett miljø tilsvarende en hvilken som helst "No-Name"-PC. Det eneste man behøver å tenke på er å laste ned korrekte drivere fra leverandøren.

Mener bestemt at tiden hvor PC-leverandørene leverte proprietære løsninger på deler som minne osv...

Lenke til kommentar
Dette med hardware fra dell er noe jeg har mindre erfaring med. men vet at her på jobb bestiller vi fra dell hvis det trengs oppgradering av feks. minne, Ja til blodpris,

men de lager nå ikke minnene selv så jeg tror du kan kjøpe mer rimligere på feks.nett.

Dette er null problem, men det svarer seg å undersøke litt. Enkelte bærbare kan være noe "kresne", dvs det er ikke sikkert det billigste no-name minnet passer. Har selv erfaring med dette. Selv om du ikke kan kjøpe det billigste minnet, så sparer du fort mye penger på å ikke kjøpe fra Dell eller liknende, dette gjelder forøvrig ikke bare på Dell maskiner, men også andre bærbare/ferdige stasjonære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...