Gå til innhold

Vannkjøling til chipsett

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus (se signatur) hk, og har overklokket noe. Uansett, er passiv kjøling på dete hk, og det blir fort varmt. Noen ganger oppe i 70 grader. Har montert på medfølgende chipsett vifte for xtra kjøing, men hjelper lite. (Montert på den ene kjøleribba)

321030.jpg

Som dere ser er både NB, SB og voltkontrolleren i samme heatpipe løsning.

Det jeg lurer på. Kan jeg skru av hele driten og montere vannkjøling på SB og NB, og i såfall, hva gjør jeg med kjøling for voltkontrollerne? (Der ribbene sitter)

Endret av Kula82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På mitt P5W DH har jeg bare klippet over varmerøret og satt på viften på MOSFETene før jeg monterte vannkjøling på NB. Det jeg da opplevde var at MOSFETribben ikke var spesielt varm lenger. I og med at du har 2 ribber, vil derimot varmerøret miste sin funksjon ved kutt, så dermed bør du ha 2 vifter. Det du KAN gjøre, er å mekke til en 120mm som blåser mot ribbene hvis det skulle bli for varmt.

Lenke til kommentar
På mitt P5W DH har jeg bare klippet over varmerøret og satt på viften på MOSFETene før jeg monterte vannkjøling på NB. Det jeg da opplevde var at MOSFETribben ikke var spesielt varm lenger. I og med at du har 2 ribber, vil derimot varmerøret miste sin funksjon ved kutt, så dermed bør du ha 2 vifter. Det du KAN gjøre, er å mekke til en 120mm som blåser mot ribbene hvis det skulle bli for varmt.

7453137[/snapback]

Så det du sier er at jeg kan klippe av varmerøret ved NB, og deretter fjerne det son sitter på NB og SB, og så sette på vannkjøling på NB og SB...? Og fortsatt har ribbene på mosfeten med evt. vifte på siden av kabinettet...? Høres greit ut, men som Rebel-Rider sier, blir jo veldig mye slanger og rot da. Går det ikek an å montere vannkjøing direkte på f.eks SB sånn som den er nå med sånn kjøle klister/lim?

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt med. Du sier at du vil kjøle NB og SB. Det finnes kjøleblokk til SB også, vil jeg tro - MED skrue-/push-pin-fester. Det jeg tenkte på var å beholde ribbene til spenningsregulatorne rundt prosessoren som de er, men å amputere NB og SB fra sammensetningen. NB og SB får da en blokk hver. Det er et minimum av slanger og rot i forhold til det du beskriver. Det finnes også vannblokker for spenningsregulatorene, men da får du 2 blokker til i systemet med det ekstra rotet av slanger dette medfører i TILLEGG. Det kommer veldig an på hvordan du legger opp slanger og hvor tykke de er.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Nå er jeg ikke helt med. Du sier at du vil kjøle NB og SB. Det finnes kjøleblokk til SB også, vil jeg tro - MED skrue-/push-pin-fester. Det jeg tenkte på var å beholde ribbene til spenningsregulatorne rundt prosessoren som de er, men å amputere NB og SB fra sammensetningen. NB og SB får da en blokk hver. Det er et minimum av slanger og rot i forhold til det du beskriver. Det finnes også vannblokker for spenningsregulatorene, men da får du 2 blokker til i systemet med det ekstra rotet av slanger dette medfører i TILLEGG.  Det kommer veldig an på hvordan du legger opp slanger og hvor tykke de er.

7453269[/snapback]

Bare skrev på en litt klundrete måte :) Men er med på det du sier... Har sett litt på Corsair Nautilus 500, har fått mye skryt i forhold til pris. Hvis jeg kjøper denne, er det noen blokker du kan anbefale som passer? Og kanskje montere på bZerk i døra, hvis den er dugenes da..? For å kjøle mosfeten altså.. i tillegg kanskje kjøpe termisk lim får å rense og legge på nytt lag på ribbene.

Endret av Kula82
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt lim for å feste de blokkene. De fleste kjøleblokker for NB/SB har fester som passer i monteringshullene på hovedkortet. Hovedkortet du har utelukker dessverre en del vannblokker fordi de vil komme i konflikt med skjermkort(ene). Du trenger da lavprofil vannblokker med nipler på siden (noe lignende denne)

I forhold til vifte, ville jeg personlig prøvd å få til en festeordning for en vanlig 120mm som ligger rett over ribbene. Jeg vil tro at avstanden fra døren vil gi en lavere ytelse enn om man har viften tett oppå. Dette gjelder selvfølgelig ikke om man har en tunnel som leder luften der du vil ha den ;)

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke brukt lim for å feste de blokkene. De fleste kjøleblokker for NB/SB har fester som passer i monteringshullene på hovedkortet. Hovedkortet du har utelukker dessverre en del vannblokker fordi de vil komme i konflikt med skjermkort(ene). Du trenger da lavprofil vannblokker med nipler på siden (noe lignende denne)

I forhold til vifte, ville jeg personlig prøvd å få til en festeordning for en vanlig 120mm som ligger rett over ribbene. Jeg vil tro at avstanden fra døren vil gi en lavere ytelse enn om man har viften tett oppå. Dette gjelder selvfølgelig ikke om man har en tunnel som leder luften der du vil ha den ;)

7453505[/snapback]

Ser jo grei ut den blokka, ikke det at jeg har peiling egentlig.. Aldri vært borti vannkjøling. Har en 90mm (tror jeg) i døra nå, men skulle helt klart hatt en tunell ja... Får se hva jeg gjør med mosfeten. Så 2 avdenne) burde gjøre nytta si for SB og NB. Hva med nipler? Størrelse/type osv... Skal kjøpe denne komplette vannkjøingen. Men du mener også at jeg vil få problemer med å feste med skruer og burde derfor bruke lim?

Endret av Kula82
Lenke til kommentar
DU mener at du bør bruke lim ;) Neida, det følger med skruer, så hvorfor bruke lim? Men har du vannkjøling på CPU?

7454227[/snapback]

Du vil ikke ja, stemmer. Trodde du skrev at du vil :cool: Det følger med blokk med Corsair Nautilus, så ja. Skal ha vannkjøling på Cpu, i tillegg til chipsett og etterhvert GPU. Hvordan løser jeg det? F.eks. først til Cpu, så gpu og til slutt chipsett og tilbake til vannkjølinga?

EDIT: er det kanskje billigere å kjøpe enkelt deler å lage sin egen vannkjøling istedet for å kjøpe komplett?

Når/hvis jeg klipper av heatpipen og greier å "lukke" der jeg kutter på en eller annen måte, vil det jo greie seg med en vifte på ribben?

En ting til... F.eks. i Everest, så er det en temp som heter hovedkort. Den hopper villt opp og ned. Pluteslig er den på 65, og så ned i 40 hvis jeg "bruker" pcen litt. Ligger rundt 35-40 på idle. Hvor blir denne tempen målt?

(Mange sprsml, håper noen kan svare)

Endret av Kula82
Lenke til kommentar
Sånne passive kjøle løsninger kjøler ganske godt syntes jeg, har Gigabyte DS-4.

Der er det samme ribbe system som på dit hk, med en 80mm vifte som blåser på en av ribbene så er NB ribba litt over fingervarm, og jeg har FBS på 450 og voltoking på chipset.

7456358[/snapback]

FBS på 450..? Muliplier på 2x da?

Lenke til kommentar

7453137[/snapback]

Og tok selvfølgelig garantien når du klippet over heatpipen... Ikke å anbefale..

Lenke til kommentar

Der er det samme ribbe system som på dit hk, med en 80mm vifte som blåser på en av ribbene så er NB ribba litt over fingervarm, og jeg har FBS på 450 og voltoking på chipset.

7456358[/snapback]

7456617[/snapback]

450*7 med en e6300

Men kjøleløsningen finker helt super for meg

Lenke til kommentar

7456358[/snapback]

7456617[/snapback]

450*7 med en e6300

Men kjøleløsningen finker helt super for meg

7456742[/snapback]

Det du sier er at du har klokket opp en e6300 til snaue 3,1GHz? :hrm:

Lenke til kommentar
Det jeg sier er at kjøle løsningen på DS-4 funker supert og den er nesten samme som på kortet som du har.

7456799[/snapback]

Ja, greit det.... Men hvis du mener at kjøleløsningen fungerer greit når du klokker nesten 70%, da er det jo bare helt sinnsykt :thumbup: (sarkasme)

Lenke til kommentar
Og tok selvfølgelig garantien når du klippet over heatpipen... Ikke å anbefale..

7456725[/snapback]

Som kvasioverklokker vil jeg jo si at alt jeg gjør med stæsjet mitt dreper garantien. Derfor valgte jeg å kjøre en løsning som er mye kaldere (MOSFETS blir ikke oppvarmet av NB). Nå er det faktisk ikke vondt å ta på ribbene på MOSFETs når det ikke har blitt kjørt vifte på dem. Det er derfor jeg _foreslo_ en slik løsning. Men snart blir det vann på MOSFETs også for min del, så da blir det koldt ;)

Kula82: selv om du klarer å lukke varmerøret, vil du IKKE få samme effekten som da det var nytt. Dette er fordi varmerør er evakuert og fylt med et kjølemedium som er flytende og fordamper veldig lett ved moderate temperaturer ved lavt trykk. Varmerørene mister da sin varmeledningsevne mer eller mindre fullstendig og du må nok dessverre kjøle ned begge. Men nå snakker jeg verste tilfelle. Er du heldig og har god luftgjennomstrømning i kabinettet, så skal det ikke by på problemer. Det er viktig å holde en finger på MOSFET-ribbene for å sjekke om det blir tusen varmt!

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Hva tror du om dette? Skal ikke være problem å bruke vanlig blokk, altså som ikke har inngang på siden. Kjøler vel litt bedre blokk med inngang midt på?

Og, er det en tanke i første omgang og bare lime en vannblokk på den nåværende heatpipesystemet? Altså enten på NB eller SB? Og vil da "kulden" gå videre til til resten av systemet?

post-110509-1165664958_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...