Gå til innhold

salg av vapochill og påfølgende problemer


Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-12-04 21:25, skrev MaDDoG:

Du har ingen ting å frykte! det er 98% sikkert at (hvis) dette skulle komme opp hos forbrukerrådet så kommer han til og helt sikkert å tape. De kommer antagelig bare til å henlegge den saken uten noen særlig mye undersøkelser. Etter å ha lest dine innlegg så er det helt sikkert ikke din skyld! Når du sendte pc'en i vappon så fungerte den som den skulle. Når denne såkalte "fjortisen" tar den imot og setter den opp, så funker den. Det han antagelig gjør er at han begynner å tukle litt inni der, sikkert nyskjerrig, kanskje han skal sette inn noe annet. Så fyrer ikke pc'en hans. Han blir mer desperat og tukler mer i ren desperasjon for å få den til å fungere. dette medfører at han tukler med vappoen som igjen legger feil "vekt" på prosessoren, fortsatt død setter han den sammen igjen. Da er det på tide å kontakte foreldre for å fortelle hva som liksom har skjedd! DA begynner han sikkert slik. Den bar "plutselig" sluttet med å virke! Dette synes foreldrene er merkelig å begynner å mase på denne "fjortisen" at han skal ringe deg, noe han gjør. Etter flere liksom forsøk så gir foreldrene opp og vil at "fjortisen" skal heve kjøpet, MEN dette har han ikke krav på!
Siden dette er en feil denne "ungen" har gjort så er det ikke noe lov som sier at du skal heve kjøpet! Dette er jeg helt sikker på!
Dette medfører at han og foreldre blir litt mer sint og begynner å true med forbrrukerombudet, men dette er ikke en sak som vil få noe særlig konsekvenser for dete. (Det kan hende du blir kontaktet for å høre din versjon av saken)

Ca 98-100% er sikkert på at denne saken kommer til å bli enten henlagt eller at det er du som kommer godt ut av dette med dine 5000kr i behold.


Håper dette har hjulpet litt. jeg tar forbehold om skrivefeil og event kommentarer som ikke er riktig. Samtidig er dette med denne "fjortisen" bare noe som
antagelig
har skjedd.


- Lykke til!


 

Stemmer det at saken ikke er noe problem så lenge saken er slik den er. En viktig del i kjøpsloven er jo også: §31 (1) Etter levering skal kjøperen så snart han etter forholdene har rimelig høve til det, undersøke tingen slik god skikk tilsier.

 

Når det har gått såpass lang tid før han sier det ikke fungerer så snakker vi her om overdreven lang tid, etter mitt sjønn.

 

På den annen side har kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven) ingenting her å si. I forbrukerkjøpslovens §1 står det følgende:

"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet"

 

Altså gjelder ikke denne lovgivningen i det hele tatt. Dvs. at det skal svært vanskelig gjøres for denne 15-åringen å gjøre noe som helst krav til deg. Det eneste som kan gjøres er at foreldrene evt. kan kreve at du gir igjen pengene da denne 15 åringen ikke har lov til å gjøre denne handelen med deg siden han ikke er myndig.

 

Etter hva jeg forstår kan heller ikke forbrukerrådet (MadDog skriver forbrukerombudet men dette ombudet gjelder markedsføring) gjøre noe da de handler etter forbrukerkjøp, hvilket dette tilfellet ikke gjelder.

 

 

PSILOCYBE: Du har en god sak. Meg bekjent er det få eller ingne lover som kan brukes mot deg med mindre det kan bevises at du har svindlet denne personen. Det kan, utfra det du sier, ikke gjøres. Samtidig har kjøper brukt urimelig lang tid på å finne ut dette. Skjer det noe galt med varen som følge av produksjonsfeil har du intet ansvar, som jeg var inne på tidligere.

 

Men jeg må få kommentere at du gjorde en liten dum sak. At du tok imot sakene uten å ha dokumentasjon på at du nå ikke har ødelagt varene må jo sies å være svært dumt iog med at, som det er nevnt tidligere, kjøperen da kan si at du ødela varen nå. Da har du straks en meget kompleks sak. Men heller ikke her kan noe motbevise deg. Det var jo tross alt en grunn for at kjøper sendte varene i retur...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager det med forbrukerombudet, slapt av meg!

 

Det HEFO skriver er helt riktig utifra det du har sagt til oss noe som jeg regner med er alt så har du "ingen" grunn til å bekymre deg. selfølgelig så kan foreldrene bli noe sure, men det er nok du som vinner her ja.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-04 21:57, skrev MaDDoG:

Beklager det med forbrukerombudet, slapt av meg!


Det HEFO skriver er helt riktig utifra det du har sagt til oss noe som jeg regner med er alt så har du "ingen" grunn til å bekymre deg. selfølgelig så kan foreldrene bli noe sure, men det er nok du som vinner her ja.


 

Ja, klart de kan bli sure. Men det bryr man seg ikke om i en slik sak.

Det man må være forsikt med er å oppfordre foreldrene til å lese lover som fører dem inn på kontraktsrett....for da kan man fort begynne å slite med at det kan hevdes at avtalen er ugyldig. Men det skal vel noe til at det skjer..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

sånn.. da har jeg fått testet alt, og siden jeg ikke gidder å skrive alt på nytt, her er mailen jeg sendte til kjøperen. les og nyt. :D

 

"sånn, da er alt testet. jeg skriver dette på veldig, veldig grunnleggende

dataspråk, sånn at din far og disse data-"ekspertene" deres kan holde tritt.

 

1. cpu'en, også kalt prosessoren. dette er en av de viktigste delene i

pc'en, på samme måte som motoren er viktig i en bil. dette eksemplaret dere

har kjøpt av meg, er av typen AMD XP 1600+, hvor amd er fabrikanten, xp er

modellen, og 1600+ er antall "liksom"-mhz den kjører på. (egentlig kjører

den på 1400mhz).

 

på toppen av denne typen cpu har man en såkalt "kjerne", som er kjent for å

være ganske fragil og ømfintelig. man skal utvise stor forsiktighet under

montering i pc'en, spesielt når man fester på en kjøleribbe (disse brukes

for å fjerne varmen cpu'en produserer). man kan lese på "internett" om

utallige mennesker som ikke har vært forsiktig nok under montering, og dette

har resultert i en knust eller "chipped" (opphakket) "kjerne". når dette

skjer, er det ingenting annet å gjøre enn å kjøpe en ny cpu. synd, men sant.

 

når jeg mottok pakken, gikk jeg over alle komponentene, og merket meg hakk

på kjernen på cpu'en. dette sa jeg fra om via mail, og tyder på at cpu'en

har fått ganske røff behandling. da jeg demonterte pc'en for å sende den til

deg første gang, sjekket jeg også cpu'en for skader, og, bortsett fra 4

manglende skumputer og litt kjølepasta rundt kjernen, var den som ny.

skumputene må fjernes for at vapochill-enheten kan festes på cpu'en i alle

tilfelle.

 

uansett, cpu'en ble først prøvd på et av mine hovedkort, fikk ikke noe

signal til skjermen.

cpu'en ble så forsøkt satt i deres hovedkort (abit kr7a), hvor det samme

skjedde. strømforsyningen gikk på, viftene gikk rundt osv, men maskinen

ville ikke slå seg på.

 

konklusjon : død cpu, noe jeg fraskriver meg alt ansvar for. sånn som jeg

har forstått det, har denne cpu'en gått en rundgang mellom mer eller mindre

kompetente databrukere, og har tydeligvis fått svi.

 

2. hovedkort, av typen ABIT KR7A. abit er produsent, kr7a er modellen.

 

gikk over denne når jeg mottok pakken, og fant ingen umiddelbare fysiske

feil. vanlige skader kan være ting som merker etter skrujern (brukes når man

fester en vanlig kjøleribbe).

 

hovedkortet ble som nevnt prøvd med din cpu, uten at det virket. når jeg så

byttet til en AMD DURON 600 (amd er produsent, duron er modell, 600 er

antall mhz cpu'en kjører på), virket alt.

 

konklusjon : kortet virker helt fint fra første stund. at disse

"dataekspertene" ikke har klart å få gang i et hovedkort uten feil, er mer

enn jeg klarer å begripe.

 

3. vapochill-enheten.

vapochill er det vi durkdrevne databrukere kaller "eksotisk" eller "aktiv"

kjøling. som oftest innebærer kjøling av en pc en enkel kjøleribbe og en

vifte. dette fungerer i og for seg helt fint, men enkelte brukere liker å

tyne systemet så langt det lar seg gå (kan sammenlignes med trimming av

mopeder), og som følge av det, utvikler cpu'en betydelig mer varme. for å

fjerne denne varmen, taes "aktiv" kjøling i bruk. dette innebærer som oftest

et oppsett med vann, radiator og vifte.

 

dette holder for de fleste, men enkelte vågale sjeler velger likevel å gå

enda lengre. i sånne tilfeller benytter man produkter som vapochill, som

inneholder komponenter man vanligvis finner i frysebokser og kjøleskap. de

sørger for solid kjøling, men krever også sitt av brukeren.

 

med dette vil jeg påstå at vapochill er et produkt for den viderekomne

databruker, ikke en som klarer å svi av en prosessor og hakke opp en annen

under montering av kjøleribbe, samt ikke få et 100% fungerende hovedkort til

å virke.

 

når jeg mottok pakken, gikk jeg som sagt over alle komponentene, og med

vapochill'en la jeg merke til et par kabler ved kompressoren, hvor den

nederste var røket. snittflaten så ut som om den var klippet over, og dette

er i et område hvor det er null bevegelse, så jeg stiller meg meget tvilsom

til slitasjeskade.

 

jeg la også merke til undersiden av evaporatoren (den delen som skal sitte

på cpu'en), hvor det var et stort svi-merke (tydeligvis fra den cpu'en dere

klarte å ødelegge), samt en hel del skrape-merker. hvis disse merkene har

oppstått mens dere har montert evaporatoren på cpu'en (se del 1), er det

ikke rart denne er ødelagt.

 

uansett, kabelen ble reparert, festet på nytt, vapochill'en ble koblet opp

til en strømforsyning, og strømmen ble slått på. viften ved radiatoren

snurrer rundt, kompressoren lager lyder (som er helt normalt), og etter ca.

2 minutter var det dannet rim på evaporatoren

 

konklusjon : vapochill'en virker som den skal.

 

så, da sier vi det sånn.. dere setter inn penger (til porto) til meg, så

sender jeg alt tilbake og saken er ute av verden. du har lært at amd-cpu'er

ikke tåler allverden, og jeg har lært (eller, nei.. fått bekreftet) at

vapochill ikke er for allmuen.

 

mvh

Jørgen Sørheim"

Lenke til kommentar

Jeg vet hvertfall at jeg skal ta bilder av ting før jeg sender det avgårde fra nå av... Virkelig bra formulert svar da du fremstår som datakyndig uten å være overdrevent nedlatende :lol:

 

Det burde sette ham på plass. Det viser ihvertfall at han ikke kan ha hatt datakyndige personer til å se på produktene. De hadde garantert sett skadene på CPU og Vapochillen og ikke minst fått liv i et helt i orden hovedkort :-?

 

Makan til tulling :o

Lenke til kommentar

Helt enig i at denne 15-åringen ikke har noen god sak.

Men problemet er at han ikke er myndig. Jeg vet ike hvordan regelverket er på dette mellom to privatpersoner, men dersom du var en butikk er det stor sjanse for at han kan heve kjøpet. Personer som er myndig har anledning til å heve kjøpet dersom det er av en hvis størelse, tror 5000kr er over denne grensen. Formelt er det foreldrene som hever kjøpet men utfallet blir det samme.

 

Men på den annen side, dersom;

A. Auksjonen skjedde gjemmom auksjonsstedet Qxl*, slik at du kan annta at han allerede hadde godkjennelse fra foreldre og/eller at foreldre var kjent med handelen.

og/eller

B. Pengene ble betalt fra en av foreldrenes kontoer, slik slik at du kan annta at han allerede hadde godkjennelse fra foreldre og/eller at foreldre var kjent med handelen.

 

*Jeg er ganske sikker på at qxl kundevilkår sier at personer under 18 år må ha tillatelse fra foreldre for å være medlem. Du som selger må derfor annta at kjøpet var godkjent av foreldre slik at kjøpet ikke kan heves.

Lenke til kommentar

Damn. Denne posten tok jeg meg faktisk MEGET god tid til å lese og jeg NØT hvert eneste ord i hver eneste post, spesielt brevet ditt tilbake til han. Denne posten burde så ABSOLUTT vært en "Sticky" slik at flere kan lese og lære, for kjøp av maskinvare er noe alle på dette forumet gjør, mesteparten kjøper også brukt via QXL og lignende og noen opplever at varer ikke fungerer...

 

Jeg var i tvil da om han kunne få opphevet kjøpet pga han bare var 15 år, men som han over sier så går ikke dette pga. foreldrene hans sier seg ansvarlige for alle kjøpene han gjør via QXL og det er dems "feil" når noe slikt skjer.

 

Også, siden AMD ikke gir ny CPU hvis en klarer å brenne den gamle, så bør heller ikke du. Det er, i mine øyne, meget klart at han opplevde problemer nå han monterte CPU og skrudde til fort hardt etter å ha bommet litt først.

 

Var virkelig spennende lesning, men jeg synes også det hadde vært fint å få hans kommentarer her. Du kunne kanskje mailet han om Hardware.no og denne topicen?

 

Igjen: gjør denne Sticky. Det er god lesning :)

Lenke til kommentar

Spennende post å lese, en liten pekepinne på hvor mye som kan gå til helvete.

 

Vil bare nevne at sist jeg solgt en laptop, så skrev jeg en kontrakt hvor det sto at den var i slik og slik stand osvosv. (Han kom hjem til meg fo å hente den), når han fant ut at den var iorden, skrev han under.

 

Kan anbefalles, en skriftlig kontrakt står STERKT. (ikke det at han har kontakten meg med noe prob)

 

Men som sagt, hvis avstanden mellom kjøper og selger er stor, kan det jo by på problemer.

 

.exe

Lenke til kommentar
Headshot"]Hehe, meget bra.. Likte spesielt denne delen:

"enkelte brukere liker å

tyne systemet så langt det lar seg gå (kan sammenlignes med trimming av

mopeder)"

Kan sammenlignes med trimming av mopeder.. Hehe, bra beskrevet! :woot::lol:

 

skal det være te-skje, så skal det være te-skje. :)

 

Virkelig bra formulert svar da du fremstår som datakyndig uten å være overdrevent nedlatende

 

litt nedlating må man tillate seg, da. masing og tyting om at ting ikke funker når man selv har karnøflet cpu'en. han kan bare være glad jeg ikke tar datakonsulent-betalt for feilsøking. og bæring av 30kg uhåndterlig papp-eske fra posten og hjem er ikke noe man gjør for moro skyld heller.

 

Det burde sette ham på plass. Det viser ihvertfall at han ikke kan ha hatt datakyndige personer til å se på produktene. De hadde garantert sett skadene på CPU og Vapochillen og ikke minst fått liv i et helt i orden hovedkort

 

mnei, jeg er helt imponert.. nå skal det være sagt, vapoen er ikke for hvermannsen, men en kabel som henger og dingler og en enslig kabelsko rett vedsiden av.. 1 pluss 1, folkens..

 

jattajatta : kjøpet var godkjent av foreldrene, ja. jeg snakket tilogmed med moren før han sendte inn pengene.

 

ellers, takk takk for støttende ord. kjekt å høre.. eh, lese :)

 

forresten.. :D

 

1337.gif

Lenke til kommentar

Truet han deg å deretter tok du det tilbake for å se på det, jeg hadde sagt:"føkk you! fiks det selv"! det er jo bra å være hyggelig og hjelpsom, men når du selger han noe som virker han klarer og ødlegge den og kompenetene sine så ble han nok veldig fortvilet derfor vil han prøve å få noen penger ut av det. han går aldri til forbrukerådet, og hvis han gjorde ville de bare :lol: !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...