Gjest Slettet+9018234 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg er FF-tilhenger, men Opera gruser det meste som er på markedet idag. Få det inn først som sist. Før eller siden kommer Opera til å få større andeler, noe som vil få store (positive) konsekvenser for både sikkerhet, surfing og generell webopplevelse. Se opp for den dagen! Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Opera har Widgets. 7455755[/snapback] Om jeg har forstått det riktig er dette en mindre kraftig versjon av addons, som gjør små enkle oppgaver? Lurer på om jeg ikke så en "widget-addon" eller noe også til FF. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Firefox er den raskeste browseren på markedet. Om du sikter til en bug som gjør at firefox henger når du laster ned en fil dersom download historien din nærmer seg 800kb, så er det bare å slette nedlastingshistorien din av og til. - Så unngår du den buggen.Vet ikke hva andre sikter til, men jeg sikter ikke til en bugg. FF er tregere enn Opera, å si noe annet er FF-propaganda. Det samme gjelder også sikkerhet, hvor lite ressurser FF krever osv. Før eller siden kommer Opera til å få større andeler, noe som vil få store (positive) konsekvenser for både sikkerhet, surfing og generell webopplevelse. Se opp for den dagen!Helt klart. Dette vil skape konkurranse og gjøre folk mer oppmerksom på at det finnes alternativer. Det er nemlig farlig at folk tror IE er internett. Og lar det være sagt, jeg har ingenting imot FF. FF gjør en kjempejobb med å stjele brukere fra IE. At man derimot sier "FF er raskest, sikrest og best" blir bare tull. Endret 8. desember 2006 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 ...Etter at IE6 ble erklært et kritisk sikkerhetsproblem av Microsoft og folk ble tvunget til å fjerne det til fordel for IE7 via en tvungen oppgradering... 7455544[/snapback] når skjedde det? har en laptop her med XP Home SP2 og IE6, maskinen er konfigurert til å laste ned og installere alle oppdateringer automatisk og den har ikke lastet ned IE7 og installert det for meg. sjekket akkurat nå på windows update og der får jeg beskjeden 'Høyt prioriterte oppdateringer: Det finnes ingen tilgjengelige høyt prioriterte oppdateringer for datamaskinen.' Lenke til kommentar
warneck Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Firefox er den raskeste browseren på markedet. Om du sikter til en bug som gjør at firefox henger når du laster ned en fil dersom download historien din nærmer seg 800kb, så er det bare å slette nedlastingshistorien din av og til. - Så unngår du den buggen.Vet ikke hva andre sikter til, men jeg sikter ikke til en bugg. FF er tregere enn Opera, å si noe annet er FF-propaganda. Det samme gjelder også sikkerhet, hvor lite ressurser FF krever osv. Før eller siden kommer Opera til å få større andeler, noe som vil få store (positive) konsekvenser for både sikkerhet, surfing og generell webopplevelse. Se opp for den dagen!Helt klart. Dette vil skape konkurranse og gjøre folk mer oppmerksom på at det finnes alternativer. Det er nemlig farlig at folk tror IE er internett. Og lar det være sagt, jeg har ingenting imot FF. FF gjør en kjempejobb med å stjele brukere fra IE. At man derimot sier "FF er raskest, sikrest og best" blir bare tull. 7457101[/snapback] Flott at du er ivrig med å promotere Opera, men har du hørt den med "Far min er sterkere er far din!" ? Lenke til kommentar
warneck Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 ...Etter at IE6 ble erklært et kritisk sikkerhetsproblem av Microsoft og folk ble tvunget til å fjerne det til fordel for IE7 via en tvungen oppgradering... 7455544[/snapback] når skjedde det? har en laptop her med XP Home SP2 og IE6, maskinen er konfigurert til å laste ned og installere alle oppdateringer automatisk og den har ikke lastet ned IE7 og installert det for meg. sjekket akkurat nå på windows update og der får jeg beskjeden 'Høyt prioriterte oppdateringer: Det finnes ingen tilgjengelige høyt prioriterte oppdateringer for datamaskinen.' 7457200[/snapback] Det har aldri skjedd, er ingenting som heter tvunget oppdatering engang. Selv om det skulle vise seg at hele Windows XP er et eneste stort sikkerhetshull, hvor selv den CP-lidende naboen din kan hacke seg inn, så vil det ikke bli en tvangsgjennomført oppdatering. Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Prelude: jeg tror jeg har en mulig forklaring. Hørte fra microsoft at man kunne manuelt kunne laste ned IE7 hvis man ville. Andre brukere, altså deg og meg, måtte vente et par måneder før den kom på "prioriterings-listen"... er vel ikke helt rett fortalt, men ikke så langt unna! Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 IE7 vil komme som anbefalt oppdatering om den ikkje allerede har gjort det. Opera starter raskast: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Atta...=post&id=106924 Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) @Mr. Freud: Hvordan kan du vite noe som helst om hvor sikkert Opera eller IE er? Det er jo lukkede proprietære programmer. Du har ingen innsyn i koden deres. Jeg må si at på min maskin er iallefall Opera tregere enn Firefox. Dere Opera brukere disser FF for plugins, men det er en av de største styrkene til FF over bl.a. Opera og IE. Det finnes plugins for FF som forhåndslaster alle sidene som siden du er på linker til, i cache, slik opera gjør, sånn at FF også oppleves enda raskere. Opera krever dessuten mer ressurser enn FF, slike ting som scrolling, m.m. går tregere. Når en skal designe websider, så er særlig IE en rent mareritt. Det støtter jo ingen standarder. Opera er mye bedre enn IE, men kan ikke slå Firefox i at ting virker slik du forventer at de skal virke. - Ihvertfall ikke etter mine erfaringer. Men det værste med Opera (9) er at når du trykker på en link, så gir den ingen respons på om den driver å laster inn siden eller hva den gjør. Du må bare sitte der å ikke vite om Opera registrerte at du trykket linken eller ikke... helt til siden kanskje kommer opp. Endret 8. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 HavarN: feil, hvis du har på statuspanelet ser du x antall % av siden som er loadet, x/x antall bilder lastet, hvor lang tid du har brukt og hastigheten.... eller, det var det du tenkte på? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Men det værste med Opera (9) er at når du trykker på en link, så gir den ingen respons på om den driver å laster inn siden eller hva den gjør. Du må bare sitte der å ikke vite om Opera registrerte at du trykket linken eller ikke... helt til siden kanskje kommer opp.Verktøy --> Utsjånad. Under fanen Verktøylinjer kan du velge kva slags framdriftsfelt du vil ha. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) HavarN: feil, hvis du har på statuspanelet ser du x antall % av siden som er loadet, x/x antall bilder lastet, hvor lang tid du har brukt og hastigheten.... eller, det var det du tenkte på?7457376[/snapback] Jeg har statuspanelet og der står det ingenting annet enn adressen til siden når jeg holder musen over en link. Edit: Aha, jeg fant ut av det. Mått høyreklikke på statuspanelet, velg customize og Bytte "Progress Bar" fra simple til "Pop-up at bottom". Så kom det opp. Men rimelig dårlig at dette ikke er standard. Endret 8. desember 2006 av HavarN Lenke til kommentar
-Alex- Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Firefox er den raskeste browseren på markedet.7456649[/snapback] Ikke når det gjelder oppstart ihvertfall, gidder ikke vente ett halvt minutt før browseren endelig åpner seg. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Firefox er den raskeste browseren på markedet.7456649[/snapback] Ikke når det gjelder oppstart ihvertfall, gidder ikke vente ett halvt minutt før browseren endelig åpner seg. 7457395[/snapback] Det var 11 sek på en 800MHz PIII med 256MB ram... Tar ikke mange sekundene her iallefall. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvordan kan du vite noe som helst om hvor sikkert Opera eller IE er? Det er jo lukkede proprietære programmer. Du har ingen innsyn i koden deres. Visst du ser på antal sikkerhetshull programma har hatt, ser du at Opera har hatt minst. Klart det kan vere pga at Firefox er meir populært og personer vil heller finne hull til FF ein Opera. Nett som med Windows og Linux. Men ingen program er perfekte. Dere Opera brukere disser FF for plugins, men det er en av de største styrkene til FF over bl.a. Opera og IE. Stemmer at det er ein av dei største styrkene deira. Men visst vi skal sjå på ein vanlig nordman i dag, som bruker internett til nettbank, lett surfing. Tenker ikkje over addons i det heile tatt. Då vil eg lett anbefalt Opera. Har ikkje testa Firefox noke særlig so veit ikkje korleis det er på ressursbruk i forhold. Opera bruker no 76k minne. Ikkje særlig masse. Men det værste med Opera (9) er at når du trykker på en link, så gir den ingen respons på om den driver å laster inn siden eller hva den gjør. Du må bare sitte der å ikke vite om Opera registrerte at du trykket linken eller ikke... helt til siden kanskje kommer opp. Hmm, javel ja. Når eg trykker på ein link kjem no den fram i ny fane og begynner å laste sida. Står jo % på kor langt det har komt og. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvordan kan du vite noe som helst om hvor sikkert Opera eller IE er? Det er jo lukkede proprietære programmer. Du har ingen innsyn i koden deres.Visst du ser på antal sikkerhetshull programma har hatt, ser du at Opera har hatt minst. Klart det kan vere pga at Firefox er meir populært og personer vil heller finne hull til FF ein Opera. Nett som med Windows og Linux. Men ingen program er perfekte. Dere Opera brukere disser FF for plugins, men det er en av de største styrkene til FF over bl.a. Opera og IE. Stemmer at det er ein av dei største styrkene deira. Men visst vi skal sjå på ein vanlig nordman i dag, som bruker internett til nettbank, lett surfing. Tenker ikkje over addons i det heile tatt. Då vil eg lett anbefalt Opera. Har ikkje testa Firefox noke særlig so veit ikkje korleis det er på ressursbruk i forhold. Opera bruker no 76k minne. Ikkje særlig masse. 7457404[/snapback] Ingen tvil om at uteseende i Firefox er renere enn Opera sitt. Ihvertfall Opera sitt tidligere utseende eller dersom du slår på alle de toolbarene som er mulig å slå på. Og det er dessuten større sjanse for at banker og andre nettsteder støtter Firefox enn Opera. Langt mer utbredt. Hmm... når jeg startet en helt standard installasjon av Opera 9 nå nettopp og den hadde lastet den standard Opera startsiden, så brukte opera nøyaktig 20548KB minne. Og det var en side med en form med en knapp og et par 10-20kbs små bilder.... Uten noen sider lastet: 18344kb Men det værste med Opera (9) er at når du trykker på en link, så gir den ingen respons på om den driver å laster inn siden eller hva den gjør. Du må bare sitte der å ikke vite om Opera registrerte at du trykket linken eller ikke... helt til siden kanskje kommer opp. Hmm, javel ja. Når eg trykker på ein link kjem no den fram i ny fane og begynner å laste sida. Står jo % på kor langt det har komt og. 7457404[/snapback] Edit: Aha, jeg fant ut av det. Mått høyreklikke på statuspanelet, velg customize og Bytte "Progress Bar" fra simple til "Pop-up at bottom". Så kom det opp. Men rimelig dårlig at dette ikke er standard. 7457386[/snapback] Men jeg må faktisk si meg imponert over at Opera har vært inne i Firefox instillingene mine og "rappet" bookmarkene min uten at jeg bad den om å gjøre det. Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 [leke mod] skal vi roe ned debatten om hvem som er best av Firefox og Opera? De er begge gode browsere, og det finnes tonnevis av andre tråder hvor man kan diskutere hvem som er best... [/leke mod] Det som er hyggelig å se (i mine øyne) er at IE taper terreng - hvilket betyr at folk begynner å forstå at det finnes alternativer! Dette kan bare bli bra! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 HavarN: Har du på enkel framdriftsvisar (slik du hadde før du bytta) vil du sjå kor langt Opera er kome i lastinga av sida i eit felt til høgre i adressefeltet... Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 HavarN: Har du på enkel framdriftsvisar (slik du hadde før du bytta) vil du sjå kor langt Opera er kome i lastinga av sida i eit felt til høgre i adressefeltet...7457567[/snapback] Aha, må bare løfte hodet å se opp mot høyre. Stor widescreenskjerm. Ble visst litt bortgjemt når det ikke er der du vanligvis fokuserer blikket på skjermen. Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Fra nå av sverger jeg til Opera 9.0! Har vandret litt frem og tilbake mellom Firefox og Opera før, men så har jeg hatt mange måneder med Firefox på topp. Har vært en ivrig bruker av Firefox, med alt den har å tilby av add-ons. Greasemonkey, Platyplus, Ad-Block Plus, NoScript, FireFTP mm. Bra add-ons til en bra browser. Ikke nok med at jeg fikk fjernet reklame med Ad-block, fikk jeg også enkelt fjernet den tomme bannerplassen til den fjernede reklamen vha. Greasemonkey + Platypus! Brukte NoScript til å fjerne Flash, men det var irriterende HVER gang det var en Flash-basert meny, eller jeg skulle spille en Flash-film, å trykke "PLAY" pga. NoScript stopper det. Men så prøvde jeg Opera 9.0 på min laptop med Ubuntu Linux. IBM R52 1,87GHz Pentium M (Centrino). For det første oppdaget jeg at Firefox er DIREKTE treg i forhold til Opera! Programmet virker tungt og lite responsivt i forhold. Til og med små ting som scrollingen oppleves mer spontan. I tillegg er Opera (og har alltid vært) totalt overlegen når det gjelder hastighet i å bla tilbake i besøkte sider. I Firefox var sider på Blink på Dagbladet.no totalt sirup og et forbanna ork å bruke. I Opera tar det vesentlig kortere tid å åpne sidene der - så vesentlig at jeg gidder å bruke Blink igjen. I Opera trenger man ikke noe ekstra Adblock eller liknende. Bare sette opp en god liste i Blocked Content så er man ordna. Et skår i gleden var at Opera krasjet på sider som Hardware.no... Men nå har jeg lagt inn Kubuntu Linux, og der ser Opera ut til å fungere uten tull! Go Go Opera!! Opera krever dessuten mer ressurser enn FF, slike ting som scrolling, m.m. går tregere. Har erfart det stikk motsatte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå