Gå til innhold

Firefox tar innpå IE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovudforskjellen på Firefox og Opera er etter mitt syn ( visst vi ser vekk frå tekniske detaljer ) at medan Opera er ein "full" nettlesar med alle funskjoner som trengst, so er Firefox "berre" ca halvparten.

Kor mange av Firefox brukarane har ingen addons instalert? Eg leser iallefall her og i tidlegare tråder at dåke laster ned addons til alle mulig funskjoner. Klart det er flott med addons, det er flott med valmuligheter, men det er og flott med ein komplett nettlesar ( opera ) det der ikkje er nødvendig. La meg nevne ein: Ad-block addon til firefox. Opera, høgreklikk --> blokker innhold.

Dåke ser kva eg meiner? Opera = Alt du treng. Firefox + addons = alt du treng.

Eg kan rekne med at iallefall 50% av firefox brukare på hw, diskusjon har addons instalert.

Lenke til kommentar
[provosere]
Smaken er vel som baken, personlig kan jeg ikke fordra firefox. Holdt meg til ie6 og opera før, og nå bare til ie7.  :)

7453187[/snapback]

Noen liker dattera, og noen liker bestemora.

7453241[/snapback]

Jo, men ingen liker vel IE?

Over 80% vet ikke bedre.... http://bilder.hardware.no/233/233097/i_233097.jpg [/provosere]

7453825[/snapback]

I følge tidligere nettleserdiskusjoner så fantes det faktisk en og annen person på forumet som foretrakk IE6 fremfor Firefox og Opera og hadde noen argumenter for å bruke IE framfor disse. Argumentene ble selvfølgelig dissikert og brukerene nærmest lynsjet. Men poenget mitt er altså at det faktisk finnes slike personer selv om det er langt i mellom de. Etter at IE6 ble erklært et kritisk sikkerhetsproblem av Microsoft og folk ble tvunget til å fjerne det til fordel for IE7 via en tvungen oppgradering så ser det ut til at antallet brukere som seriøst mener at IE7 er bedre enn Firefox og Opera har steget. Nå er det ikke fullt så langt mellom de som foretrekker IE7 og gir inntrykk av å ha testet alternativene. Min tolkning er at IE7 er bedre enn IE6 (det skulle bare mangle) og at hypet rundt nettleseren har fått en en liten andel av Firefox og Opera-brukere til å konvertere tilbake til IE. Hvordan det står til med den uopplyste delen av brukerene er jo en helt annen sak. Har man ikke prøvd noe annet enn IE så vet man ikke bedre og har null sammenligningsgrunnlag for å anbefale IE fremfor andre nettlesere.

Lenke til kommentar
Klart det er flott med addons, det er flott med valmuligheter, men det er og flott med ein komplett nettlesar ( opera ) det der ikkje er nødvendig.

7455521[/snapback]

Det er her Firefox i mine øyne har to fordeler for den avanserte bruker, mens Opera muligens har en fordel for den jevne bruker.

Firefox:

#Man kan velge å ha kun det man ønsker installert, slipper å bruke ressurser på funksjoner man ikke tar ibruk. Dette bør i prinsippet gi mindre ressursbruk.

#Man kan lage egne addons 'ganske enkelt' dersom man har spesielle behov.

Opera:

#Alt man trenger for vanlig/avansert surfing er inkludert, man trenger ikke bruke tid på å installere moduler etter hvert som man trenger dem; én installasjon er nok, og etter oppdatering er det null ventetid på å få tilbake funksjoner.

Lenke til kommentar
Jeg har enda ikke testet IE7, har jeg gått glipp av noe? Jeg frykter at når win update vil installere den så må jeg reboote enda en ekstra gang :p

7454398[/snapback]

For å si det mildt, ja du må regne med en reboot når du innstallerer IE7 ja. Vet ikke om det var bare min pc, men trodde IE7 skulle til å oppdatere hver eneste windows fil på maskinen da den holdt på.

Lenke til kommentar

Brukermassen her på hw.no er uansett ikke representativt for den gemene hop da 99,92% av brukerene her er over gjennomsnittet når det gjelder itkunnskap og rageagainstthemachineism*.

*MS er den store stygge kapitalisten, lenge leve linux!. Apple > MS, fordi de vil ikke ha full kontroll over systemene (og maskinene) sine (rolleyes) etc.

Endret av Allfather
Lenke til kommentar
Klart det er flott med addons, det er flott med valmuligheter, men det er og flott med ein komplett nettlesar ( opera ) det der ikkje er nødvendig.

7455521[/snapback]

Det er her Firefox i mine øyne har to fordeler for den avanserte bruker, mens Opera muligens har en fordel for den jevne bruker.

Firefox:

#Man kan velge å ha kun det man ønsker installert, slipper å bruke ressurser på funksjoner man ikke tar ibruk. Dette bør i prinsippet gi mindre ressursbruk.

...

I teorien ja, men nå er f.eks. GUIet til Opera mye kjappere enn Firefox, så spesielt på treigere PCer vil det være stor fordel å kjøre opera isteden.

Firefox er veldig tilpasningsvennlig, men det at programmet er designet med XML og javascript gjør også at ytelsen ikke blir optimal.

Lenke til kommentar
Etter at IE6 ble erklært et kritisk sikkerhetsproblem av Microsoft og folk ble tvunget til å fjerne det til fordel for IE7 via en tvungen oppgradering så ser det ut til at antallet brukere som seriøst mener at IE7 er bedre enn Firefox og Opera har steget. Nå er det ikke fullt så langt mellom de som foretrekker IE7 og gir inntrykk av å ha testet alternativene.

7455544[/snapback]

Dette er jeg enig. Disse som jeg vil kalle "halvnerder" som før foretrakk FF/Opera har nå kanksje gått tilbake til IE7 fordi de syns dette fungerer minst like godt. jeg har en viss anelse at det er mange som foretrekker tabs i den nye IE-browserer'n..

Slik jeg forstår det av min vennegjeng hvertfall...

Lenke til kommentar
I prinsippet, ja. Fakta er at mange add-ons bruker unødvendig mye ressurser pga dårlig scripting ol. Dårlig scripting i add-ons kan også gi sikkerhetshull.

#Man kan lage egne addons 'ganske enkelt' dersom man har spesielle behov.
Opera har Widgets. :)

Når Opera 9.10 kommer med anti-phishing ser jeg ikke én grunn til å velge andre nettlesere pga hastighet, sikkerhet, ressursbruk og funksjonalitet.

Er faktisk bare to add-ons jeg savner fra FF, nemlig GooglePreview og CustomizeGoogle. Kommer noe lignende til Opera ser jeg ikke én grunn overall for å velge annet enn Opera.

Lenke til kommentar

Eg e glad eg oppdaga Firefox. liker designet og måten ting er satt opp på. Har brukt opera også før, men har av en eller annen grunn gått helt over til firefox. Kjekk sak.... muligens det var en plugin som gjør at du kan bruke iexplorer redering motor...men fremdeles ha interfacet til firefox. Måtte bruke den funksjonen på nettbanken en liten stund før firefox også ble støttet.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Når Opera 9.10 kommer med anti-phishing ser jeg ikke én grunn til å velge andre nettlesere pga hastighet, sikkerhet, ressursbruk og funksjonalitet.

Anti-phising er en funksjon jeg aldri har hatt bruk for, men kan sikkert være nyttig for enkelte mindre smarte brukere.

Jeg mener, om jeg skal logge inn på nettbanken min, går jeg jo inn på www.nordea.no istedenfor å logge på www.somefishywebsiterunbynigerianmafia.com :thumbup:

Lenke til kommentar
Bruker kun IE7 til sider som vi kun kan bruke IE til.
Kan noen si hvilke sider som bare fungerer med IE? Jeg har brukt Opera de siste fire årene, og det har hendt meg én gang at jeg har måtte bruke IE. Det er jo ikke sånn at alle nettsider er laget for IE, men at de fleste webdesignere kvier seg for å bruke ting som ikke fungerer i IE pga den idiotiske store brukermassen.

Det skjedde for litt over en måned siden, skulle registere Gmailen til lillebror hos Passport.net. Dette er vel noe av det samme som Microsoft måtte betale Opera ASA 80 millioner i erstatning for, noe som sier meg dette "problemet" snart er fikset.

Ellers har Gmail tidligere og nå Google Calendar manglet støtte for Opera, men jeg hadde ingen problemer når jeg klikket "fortsett tross manglende støtte". :)

Lenke til kommentar
Jeg sluttet å bruke Firefox etter at IE7 kom ut, firefox er jo så utrolig tregt også.  :ermm:

7456229[/snapback]

Firefox er den raskeste browseren på markedet. Om du sikter til en bug som gjør at firefox henger når du laster ned en fil dersom download historien din nærmer seg 800kb, så er det bare å slette nedlastingshistorien din av og til. - Så unngår du den buggen.

Dersom en Windowsbruker kommer til meg å sier at maskinen hans/hennes har sluttet å virke og jeg oppdater at han/hun bruker for det meste proprietær programvare, haugevis med freeware og IE så sier jeg bare: Formater maskinen din og legg inn skikkelige programmer. Dersom du ikke gidder å hjelpe deg selv så...

Slike brukere vil jo få disse problemene med treg maskin, spyware, adware, virus, blåskjermer m.m. etter noen måneder allikevel...

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...