oappelgren Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Da har jeg opprettet ny admin.kontoer med passord på begge maskinene, og har satt de opprinnelige kontoene til begrenset. Virker ikke. Alt er som tidligere beskrevet. Når jeg kjører mstsc fra lap-top med bare IP får jeg følgende feilmelding: Ekstern skrivebord er frakoblet Det kan hende at eksterne koblinger ikke er aktivert eller at datamaskinen er for opptatt til å godta nye koblinger. Det er også mulig at nettverksproblemer forhindrer tilkobling Prøv å koble til senere.......... osv Når jeg slenger på \c$ etter IP-adressen, får jeg følgende melding: Finner ikke den angitte eksterne datamaskinen. Kontroller at du har angitt riktig datamaskinnavn eller IP adresse, og prøv deretter å koble til på nytt. Jeg har sågar sjekket at de kommunisere på samme port ift Eksternt skrivebord funksjonen. Fra stasjonær til lap-top går det så det suser Alle brannmurer jeg kjenner til er slått av......... Jeg spanderer en halvliter på den som løser floken Endret 9. desember 2006 av oappelgren Lenke til kommentar
Smukken Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har nøyaktig samme problem - og holder på å gå bananas Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Da har jeg opprettet ny admin.kontoer med passord på begge maskinene, og har satt de opprinnelige kontoene til begrenset. Virker ikke. Alt er som tidligere beskrevet. Jeg spanderer en halvliter på den som løser floken 7460311[/snapback] Mulig jeg har gått glipp av noe her, men har du sørget for å dele diskene på de respektive maskinene i nettverket? Lenke til kommentar
kill bill Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hei, regner med at det er tilgang til de forskjellige diskene/mappene du trenger. Eks.: du sitter på en pc som heter 'bærbar' med en konto med administratorrettigheter. Brukernavn 'per' og passord '1234'. Den bærbare har ip adresse 192.168.1.10 Den stasjonære heter 'spillboks' og har også en konto med brukernavn 'per' og passord '1234', og administratorrettigheter. Den stasjonære har ip adresse 192.168.1.20 Du vil da få kontakt mellom pcene ved å logge på den ene maskines konto per, og skrive inn \\bærbar eller \\spillboks , alt etter hvilken maskin du sitter på. Alternativt kan du skrive inn \\192.168.1.10 for å få kontakt med den bærbare. Har du en D: disk kan du skrive inn \\192.168.1.10\d$ og du kommer til root(første nivå) på disken, samme som om du satt direkte på den og jobbet. Har du delt ut noen mapper på en pc vil du få kontakt med den uansett, men kun til de delte ressursene. Det beste og minst brysomme, er å mappe stasjoner, da trenger du ikke like kontoer og passord. Åpne Explorer - Høyreklikk på My Computer og velg Map Network drive, det vil stå ett eksempel under der hvor du skal legge til Folderen du vil ha tak i. Eks.: \\bærbar\d$\skolearbeid Dette vil da legge en snarvei i mappevisninga til explorer, som peker rett på den bærbare pc'n sin D: disk, og mappen med navn skolarbeid. Samme som om du satt rett på den pc'n og jobbet. (D:\skolearbeid). Har du ikke samme kontonavn og passord, så kan du legge til det under, 'Connect using a different username', legg der inn brukernavn og passord som hører til den kontoen. P.S. Mappen må selvfølgelig eksistere... Kort oppsummering, begge pc'ene må ha samme kontonavn og passord for enkel tilgang mellom de. Evt. Map Network stations :-) og legg til det brukernavnet og passordet som er gyldig på den andre pc'n. Og kanskje det viktigste i ditt tilfelle, du må ha delt ut minst en ressurs/mappe på den pc'n du ønsker tilgang til Velg en mappe som du høyreklikker på, velger shared og security, og setter den til delt... Vent så ett minutt eller 2 før du prøver å få tilgang til den pc'n Håper dette hjalp. Hvis ikke beskriv problemet ditt nærmere, hva og hvordan og så videre.. hilsen Kill Bill Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Kill bill, Vet ikke om du har lest alle innleggene og mine svar, tror problemet er godt forklart der, men tar kortversjonen. Jeg har en stasjonær og en lap-top. Begge har kontoer med samme bruker og passord. Jeg får tilgang fra den stasjonære til lap-top, men ikke omvendt. Følgende tilkoblinger er forsøkt: Arbeidsgruppe: Begge maskinene er i samme gruppe, men får kun tilgang fra stasjonær til lap-top kjør- \\ip-adresse: feilmelding om manglende tilganger. Se tidligere innlegg kjør- \\ip-adresse: feilmelding, men med annet innhold. Se tidligere innlegg MSTSC- \\ip-adresse: feilmelding om manglende tilganger. Se tidligere innlegg MSTSC- \\ip-adresse: feilmelding, men med annet innhold. Se tidligere innlegg Dette er de tilkoblingsmulighetene jeg vet om............. Ellers har jeg forøkt å slå av alle brannmurer jeg kan finne og vet om. Nada Forslag? Lenke til kommentar
kill bill Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Hei i mstsc skal du ikke skrive \\ før ipadressen, men ipadresse evt. datamaskinnavn. Og heller ikke c$ etter, dette gjelder kun ved kontakt mellom maskinene med Windows Explorer. Har du slått på Remote Desktop da? Du finner den ved å høyreklikke på My Computer, og Remote Tab'en, sjekk at det er huket av for Remote Desktop, administratorer har automatisk tilgang. Har du delt en mappe på den pc'n du sliter med å få kontakt med da? Forsto det slik at du hadde kontakt en vei mellom pc'ene, og det får du hvis det er delte mapper på den ene pc'n, og ikke den andre. Brannmurene du har, er det Windows sin, eller andre løsninger? Og hvilket OS kjører du, Home eller XP, og er det det på begge maskinene? Kill Bill Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Kjører XP home, remote desktop er slått på, norman brannmur på lap-top, windows på stasjonær. Det er delte mapper i hue og r........ Har sågar delt hele c på den stasjonære. Det opprettes jo automatisk noen delte mapper når man kjører veiviseren for nettverk også, så delte mapper finnes. Og jeg understreker igjen, jeg får opp begge maskinene når jeg bruker"Vis datamaskiner i arb.gruppen" Dette gjelder på BÅDE den stasjonære og lap-topen. Selv om jeg tydeligvis ikke har bruk for arb.grupper. Så det er kontakt, men ikke tilgang begge veier. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har du lest denne: http://www.hardware.no/guider/nettverk_og_..._nettverk/17489 Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Problemet her er nok av typen brukere/policy, fordi "ingen tilgang"-meldingen kommer når maskinene har kommunisert litt mellom hverandre. Som andre sa, det er vikitig å dele en mappe på normal måte, ikke bare bruke x$-sharene, for da setter windows opp riktige tillatelser. Windows XP Home er veldig ekkelt å bruke fideling med. Det logger på andre maskiner som "gjest" i noen tilfeller, så det kan være lurt, som et eksperiment, å aktivere gjestekontoen en liten stund. Dette gjøres under Brukerbehandling (husker ikke 100% hva det heter eller om det er mulig på Home). En annen ting er at Home viser "Ingen tilgang" når den burde spurt om bruker/passor. Når den allerede har koblet til eller prøvd å koble til som "gjest" så kan den ikke lage en tilkobling som en annen bruker. Det som kan være løsningen da er å "mappe" de delte ressursene til stasjoner, som en annen foreslo ovenfor. Da kan du velge hvilken bruker du kobler til som, se "net use /?". Hvis noe av dette fungerer, så er det ikke sikkert at du ser det som en løsning på problemet, jeg ville feks ikke likt å mptte skrive "Win-R cmd ENTER net use /user:fa2k \\10.250.1.2\Cher Y:" hver gang jeg starter opp (det blir nesten like komplisert som passordet mitt ) Bare skriv det her så kanskje noen kan hjelpe med å fixe det eller automatisere det- edit: Net use /?, ikke net use help Endret 9. desember 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Har du lest denne: http://www.hardware.no/guider/nettverk_og_..._nettverk/17489 7461809[/snapback] ja, men jeg ser ikke hva den har det med problemet mitt å gjøre? Det er jo en artikkel om utstyr og standarder. Jeg leter jo etter den magiske nøkkelen som gir tilgangen fra lap-topen til den stasjonære i et HJEMMENETTVERK. Og jeg er like ved å gi opp. Lenke til kommentar
oappelgren Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Vel, nå har jeg i alle fall klart å grabbe tak i skriveren min, og det er nesten det viktigste.............. Så jeg tror jeg takker alle for hjelp og innspill jeg. Med mindre noen har en 100% oppskrift på løsning. Etter å ha knabba lap-topen til bror og forsøkt litt der,så oppstår samme problemstilling som tidligere nevnt. Men kjører jeg IP'en til naboen, så kommer jeg rett til påloggingsvinduet hans. Det er riktignok en jobb pc satt opp av en ganske så kyndig adm, men allikevel............ Det gjorde meg bare ennå mer forvirret. Og jeg får pinget den stasjonære, men altså ikke koblet til. Untatt printeren min som jeg fikk tak i Lenke til kommentar
kill bill Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Hmm, ett par spørsmål til. Hvilken type nettverk kobler du til med, trådløst eller kabel, og hvilke pc'er gjelder det? I tilfelle kabel på den stasjonære, og trådløst på den bærbare, har du prøvd å bruke kabel på den bærbare for å teste.. Og hvilke tjenester/protokoller er installert for nettverksforbindelsen din? 'se vedlagt bilde for eksempel' Det at du får tilgang til printeren din er fordi den er delt, men hvordan 'fant' du den? Gjennom explorer, eller legg til nettverksprinter? Som du nå har oppdaget så kjører ikke XP Home og XP Professional alt likt, spesielt ikke når det kommer til nettverk. Men er det Professional på den stasjonære? Du skrev bare windows så.. Og du er helt sikker på at du har fått slått av Norman Branmuren da? Lenke til kommentar
kill bill Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Her er en link du godt kan følge for å systematisk feilsøke på dine nettverksproblemer Microsoft nettverkshjelp lykke til! skriv gjerne hit hvis du får det til, interesant å få vite hva det var Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå