amiganostalgia Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Som emnet spør om : Hva bør jeg gå for hvis jeg nå skal bestille en ny linje, har trådløst nettverk fra før, for å få gode ping tider, helst under 50 i ping, fritt tall tatt ifra quake 3 dagene. :: Svenske/danske/norske servere er det jeg ser for meg, at vil være aktuelt. Hvor mye **opp** hastighet bør det være? Er vel det det kommer mye ann på, ettersom ned hastigheten hos de fleste leverandører er grei nok, fra 250kr og opp. Ifølge bredbåndsguiden kan jeg bestille fra 16 leverandører, så jeg har en del å velge mellom. Har ikke spillet online aktivt på mange år, så innspill mottas med stor takk. =)) Endret 8. desember 2006 av amiganostalgia Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Da vil nok alle adsl linjer fungerer. Spel sender ikkje så masse data. Online ADSL basis vil nok fungere fint, mulignes den minste linja også om du er åleine om linja. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 For spilling vil en linje med 200kbs eller bedre fungere OK. De mest hektiske onlinespillene med voip bruker ca 100kbs og man bør helst ikke bruke mere enn halve kapasiteten for å beholde ok ping på alle pakkene. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Jeg er ikke ute etter OK, jeg er ute etter BRA/VELDIG GOD ping tid. Under 50 i ping er/var veldig bra slik jeg husker det for 5 år sida. Evt har jeg hørt om at det finnes routere eller modem da som er designet for optimale ping tider. Noen tanker rundt det? Er det store forskjeller? 200Kbit eller 200 Kbyte? Isåfall, hva med en shdsl linje a 512kbit? som tilsvarer 64KB opp/ned. Ville det vært godt nok? Endret 8. desember 2006 av amiganostalgia Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hvis du er ute etter bra pingtid - da er ikke hastigheten så aktuel - men heller hvilken ISP du velger. Så ditt spørmål burde ha vert: Hvilken ISP bør jeg velge, hvis jeg vil ha bra ping til den og den spillserver! Edit\ Finns mange tråde om dette emne - som du finner ved hjelp av søkeknappen! Kimmer Endret 8. desember 2006 av Kimmer Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Takker for svar. Hadde helt glemt å tenke på det =) Lenke til kommentar
slempike Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jau, gikk fra 1500/500 til 10000/2000 linje jeg. Ble ikke no bedre ping av den grunn. Har Canal Digital. transporten av pakkene går ikke fortere.Du får bare "større lastebil" med mere plass. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jepp, linja sin størrelse spiller ingen rolle. Jeg vet om folk som har 20ms i spill som CS og Quake, og de har ISDN-hastigheter. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Linjekapasiteten spiller nesten ingen rolle. Så lenge linjen har minst 200Kbit/sec opp og ned (og du ikke bruekr den til andre ting samtidig), så vil ikke ping-responsen bli betydelig lavere ved høyere hastigheter. Det vil den bare om pakkene som overføres er veldig store, men pakkene til spill er individuellt ganske små, så forskjellen på 1mbit og 10Mbit er kanskje bare 1 eller 2 ms. Det aller aller viktigste er uten tvil HVOR du er plassert i forhold til servere, og hvordan trafikken går mellom dere (og dette er det som regel lite du kan gjøre med). -Stigma Lenke til kommentar
Trøtt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 SDSL er linjene som gir best ping (for "hjemmelinjer"), hadde selv det før (fra Dataguard) og hadde ca halve pingen i forhold til andre som mest sannsynlig satt på ADSL Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) S(H)DSL er akkurat samme teknologi som ADSL. Det gir ikke noe bedre ping, gitt at hastighetene er de samme, og alle andre forholder like. Linjer opp til den lokale sentralen kan variere MYE. oen har 4-5ms fra hjemme til lokal-sentralen. Andre har opp mot 40ms. begge disse eksemplene kan fint være på "sunne" linjer uten feil, men sistnevnte vil jo uansett slite litt i FPS spill når du kanskje på beregne 10-15ms i tillegg ut til den lokale spillserveren du vil spille på. Det er ikke bare teknologien som brukes som er eneste faktor her nemmelig. -Stigma Endret 9. desember 2006 av Stigma Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har, utifra enivest og nextgentel, funnet ut at distansen ifra leiligheten her til nærmeste sentral er enten 995meter eller 1015meter. Som kjent opplyst av bb leverandørene er 1km det optimale om man ønsker 20mbit pr i dag, etter det jeg har lest altså! Dette tatt i betraktning, spiller det da en stor rolle hvilken bredbåndsleverandør jeg da har? Så lenge det er kablet og ikke trådløst/radio tek. inne i bildet. ? De fleste som har bb som jeg kjenner bruker nextgentel, noe fordi jeg har anbefalt det, hastigheter og pris er bra liksom, men jeg har egentlig aldri sjekka om de er egnet for god ping tider. Ping tider er det ENESTE av betydning her for meg, jeg har annen linje jeg kan bruke til nedlasting osv. Det virker som adsl Pluss 1800/1100 linja fra nextgentel til 348kroner måneden, såvidt jeg husker, er da ett godt tilbud. Med mindre en SDSL linje a 512/512 ville vært bedre.Og det er det da ikke? Må jo si også da at jeg har ikke lyst å egentlig bruke mer enn 500kr måneden, 400 er helt akseptabelt liksom. Også legge til at det er jo fryktelig dyrt her i Norge for bredbånd, litt avsporing men men.. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 SDSL er linjene som gir best ping (for "hjemmelinjer"), hadde selv det før (fra Dataguard) og hadde ca halve pingen i forhold til andre som mest sannsynlig satt på ADSL 7460632[/snapback] Kan du komme med noe mer informasjon? Hvilke leverandører det var, om maskinen din var annerledes, flyttet du og i det hele tatt noe som var vesentlig annerledes ifra før og etter du hadde sdsl ? Og hvor kjapp var den sdsl linja? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 NextGenTel er ikke kjent for å ha gode pingtider og god routing. DirectConnect, Telenor og BlueCom har relativt gode pingtider. Det med Telenor og BlueCom kan jeg bekrefte, for de har jeg erfaring med. DirectConnect har jeg hørt at mange skryter av. BlueCom har jeg ikke så veldig god erfaring med ellers. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 14. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2006 Jeg har nå, som nevnt i en nyere post av meg, bestilt Nextgentel ADSL basic PLUSS og Nextphone Classic Ip telefoni. Distansen til sentralen er 995 meter ifølge nextgentel sine sider. 1015 meter ifølge Enivest. Så circa 1km da. Som nevnt tidligere i denne tråd. Jeg er usikker på om Tlf løsningen vil ha negativ effekt på bredbåndet ellers? Har som sagt trådløst tilgjengelig som jeg vil dedikere til nedlasting osv. Prisene til directconnect, telenor og bluecom synes jeg var svært ugunstige med tanke på jeg får 1.1Mbit opp fra nextgentel. Noen meninger rundt nextphone classic? Aldri brukt noe bredbånds tlf selv så jeg har 0 peil på det. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 (endret) NextGenTel er ikke kjent for å ha gode pingtider og god routing. Nei vel..Og det vet du godt?? jeg har selv ngt og jeg får mellom 7-20 i ping når jeg spiller f.eks bf2 Jeg har kun hatt telenor og ngt..telenor har elendig oppetid og skikkelig dårlig ping..når det gjelder akkurat det så er ngt det stikk motsattet... Fikk forresten en koselig epost fra ngt... At jeg i løpet av senest mars 2007 får 16500/700 Endret 14. desember 2006 av Scortech Lenke til kommentar
marsboer Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det mange ikke vet om ADSL linjer er at den kan settes i enten Fastpath modus eller Interleaved. Fastpath vil si at pakkene spys ut på linjen med en gang uten særlig feilkorreksjon. Interleaved vil si at det legges til mange ekstra bit for å forbedre feilkorreksjonen, og dermed tilby enten mer stabile linjer på lengre avstander eller øke hastigheten mer, men dette øker pingtidene drastisk. Dessverre er det flere og flere ISP som setter linjen i default interleaved for å kunne tilby større og mer stabile linjer på lengre avstander. Pingforskjellen ligger på rundt 30 ms. Det er derfor noen har konstant rundt 40-60 ms i ping med ADSL og andre har konstant 10-25. Det avhenger av hvilken modus linjen er i. Dette er dessverre noe du ikke kan gjøre noe med selv, du må ringe inn til bredbåndsleverandøren din og håpe på at de er villige til å sette linjen din i Fast modus. Jeg har selv jobbet på teknisk support hos en ISP og jeg har selvfølgelig tunet min egen linje til lavest mulig ping Det som er viktig er at linjen står i fastpath modus og at den er mest mulig stabil (dvs minst mulig pakketap). Dessverre er dette kun mulig ved å redusere båndbredden. Linjen min klarer 3mbit max i fast modus dersom jeg vil unngå pakketap helt. I interleaved modus klarer den 5mbit, men med ca 30ms mer i ping. Det blir derfor en avveining om du vil ha høyest mulig båndbredde eller lavest mulig ping. Lenke til kommentar
.:CyberMan:. Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 ..Dette er dessverre noe du ikke kan gjøre noe med selv, du må ringe inn til bredbåndsleverandøren din og håpe på at de er villige til å sette linjen din i Fast modus. .. 7497947[/snapback] Er dette også tilfellet ved bredbånd, via kabel? .:CyberMan:. Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 14. desember 2006 Del Skrevet 14. desember 2006 Det vil jeg tro ja CyberMan, men det vil muligens ligge under andre navn. Er noen år siden jeg jobbet med kabelmodem, men mener det var en slik funksjon. det var første året Avidi gikk over til Terayon med Docsis 2.0 standarden. Desverre husker jeg svært lite av ord og uttrykk som var brukt i administrasjonsprogrammet til modemene. Men du kan jo alltids prøve å google det Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 16. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2006 Stopp en halv. Dette med Fastpath og Interleaved modus. Kan man ikke forandre dette via telnet komfortabelt ifra eget hjem? Må innstillingene være i router og isp eller bare isp? Har ikke hørt ordet fastpath i en slik sammenheng før tror jeg. Montøren skulle komme på bursdagen min i januar, tilfeldighet?, kan jeg da spørre ham om dette? Som sagt, lavest ping, men helst stabil ping da, må jo være tingen. Noen som vet om det har tilkommet evt. noen nye valg/standarder for dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå