Gå til innhold

PC til videoredigering/animasjon til 5000,-?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forslaget som ble gitt fra komplett så bra ut i første omgang.

Når det kommer til skjermkortet, så ligger det nesten så lavt som man kan komme, og 3dsMAX vil ikke akkurat gå unna, men det fungere.

Om du har noen hundre kroner å gå på, bytt dog gjerne X1300-kortet med et Nvidia basert kort, feks et i 7300-serien, da disse yter generelt bedre, og har bedre driverstøtte for CAD/DAC brukt.

Ang oppgraderinger, så bør mer minne så først på listen, 2GB+ er så absolutt en fordel om du vil jobbe i mer en et program av gangen.

Med tanke på ytelse forskjellene fra E6300 til E6400, ikke tenk på dem nå. Med budsjettet ditt vil faktisk minne være viktigere for arbeidsflyten, én det mer CPU-kraft vil være.

Litt off topic her; Men til dere som foreslår Dual-Core Xeon, avanserte skjermkort osv, være så snill og bruk tiden deres på noe mer fornuftig. Når budsjettet er satt til 5-7 tusen, så er det mer hjelpsomt for alle om dere faktisk svare på det brukeren er ute etter. Jeg har også mine tvil hvorvidt en av dere faktisk ville investert i en Dual Dual-Core Xeon med 4GB FB-DIMM og et rått disk-oppsett hvis dere skulle betale fra egen lommebok :p

7497634[/snapback]

Takker for god hjelp! Kommer sikkert å maser om mer i denne tråden når det skulle bli en handel. Nå vet jeg hvertfall hva jeg kan forvente og hva jeg bør kjøpe til prisen. :thumbup:

Lenke til kommentar

FBEN: Takker for tips, pleier som regel å bruke prisguiden ja. :)

Men hvor kan se jeg se noe om disse 7300 grafikkorta? Tenker da på tester osv. Ser at det er flere av dem... Og hvor stor PSU trenger jeg? Mistenker at den jeg har på 350w blir litt for liten... :hmm: Eller hva?

Foreløpig oppsett (fra psdata):

- Intel CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB "Conroe" Boxed

- Apacer Memory 1.0GB PC-667 DDR2 PC5300 Original,

Er det forresten verdt å gå opp til pc800? Skiller ca 150kr

- Asus Mainboard P5B S-775 iP965 ATX Audio GbLAN SATA Raid Retail

Noen kommentarer på HK`et? Anything...

- Thermaltake Swing Black Dual USB2 Audio Firewire & Speaker WO / Power

- Asus VGA-Card nVIdia GF7300GS 256MB PCI-E DVI HDTV Retail, EN7300GS/HTD/256M

Valgte et 7300 kort med vifte... Men her trenger jeg litt hjelp....

Total pris 5045,- Og ja jeg har ikke tatt med HDD... Venter litt med det. :whistle:

Takker så mye for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Skal du bestille nå, eller skal du kjøpe etter nyttår?

350W holder lenge til det du har tenkt å putte i kassa.

Kommer et 650i basert hovedkort snart, men vet ikke hvordan det blir i forhold til P5B kortet, eller

http://www.psdata.no/ps.asp?it=131217&mlevel=080700

Hvis du ikke trenger skjermkort med VIVO, så er vel 7300GS et greit valg. Ikke egnet så bra til å spille med akkurat. Da må du opp på 7600GS, til rundt 1.000,-, eller 7600Gt til rundt 1.300,- eller X1950PRO til rundt 1.600

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128268&mlevel=280202

Minne: Hvis du har tenkt å overklokke, velg PC6400. Hvis ikke kan du overklokke moderat med PC5300 minne.

Lenke til kommentar

Skal du bestille nå, eller skal du kjøpe etter nyttår?

Tenkte å bestille til uka, før jul i allefall. Men det kommer litt ann på hvor mye jeg kan få for pengene jeg har.

350W holder lenge til det du har tenkt å putte i kassa.

Ok, fint :)

Kommer et 650i basert hovedkort snart, men vet ikke hvordan det blir i forhold til P5B kortet, eller

http://www.psdata.no/ps.asp?it=131217&mlevel=080700

Hva ville du valgt av F5B kortet og nForce650iSLI?

Ser F5B har 7.1 lyd og 2xspdif.

MEns nForce650iSLI har 2x PCI-E x16, samt 1333 MHz maks databuss (har det noe å si?)

Hvis du ikke trenger skjermkort med VIVO, så er vel 7300GS et greit valg. Ikke egnet så bra til å spille med akkurat. Da må du opp på 7600GS, til rundt 1.000,-, eller 7600Gt til rundt 1.300,- eller X1950PRO til rundt 1.600

Skal ALDRI spille. :thumbup:

1. Hvordan er det med støy på GF7300GS? Tenker på det siden den har vifte...bråker den mye?

2. Er det evnt mye forskjell på ytelse om vi går opp til 7600GS som du har linket til f eks? (verdt de 300,- med andre ord?)

3. Hva skal jeg med VIVO, i hvilkene tilfeller kunne jeg trenge det (føler meg dum som stiller det spørsmålet men... :blush: )

Minne: Hvis du har tenkt å overklokke, velg PC6400. Hvis ikke kan du overklokke moderat med PC5300 minne.

Har aldri overklokket noen av de andre maskinene jeg har hatt, så tror ikke jeg kommer til å gjøre det denne gangen heller. Så da blir det PC5300 :)

Ble noen spørsmål, setter pris på svar.

Lenke til kommentar

650i er så nytt at det ikke er testet enda, 1333MHz er for fremtidige prosessorer. Men skal du ha maskina før jul, så glem det kortet, antagelig så har det en del barnesykdommer også. Men det ligger rundt 1.000,- i pris, så kunne vært noe for deg. :)

Her er et par andre hovedkort du kan vurdere.

https://prisguiden.no/product.php?productId=48578

https://prisguiden.no/product.php?productId=47674

https://prisguiden.no/product.php?productId=49054

Generelt så bråker sånne små skjermkortvifter alfor mye etter min smak. Så hadde nok vært best med et passivt kjølt kort.

VIVO er kjekt hvis du skal ta opp fra f.eks analoge videokilder som VHS.

Har aldri drevet med videoredigering, så vet ikke hvor mye nytte man har av VIVO på skjermkort, eller om man benytter egne video inn/ut kort.

Har bare brukt det noen ganger for å overføre noen gamle VHS opptak over til DVD. Kjøpte meg et gammelt 6600GT med VIVO for 400,-, funket bra det til mitt bruk ihvertfall. Det er all videoerfaring jeg har :)

Bare ta de rimeligste 1GB DDR2 brikkene du finner, hvis du aldri har planer om noe overklokking.

Handleliste, PS-Data, alt er på lager..

post-4044-1166319492_thumb.jpg

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...