Gå til innhold

PC til videoredigering/animasjon til 5000,-?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg med tiden skulle handle en stasjonær PC, da laptopen begynner å bli noe treig.

Trenger litt tips og vink, da jeg ikke er oppdatert på PCer for tiden.

Hva skal den brukes til?:

- Videoredigering(avid/after effects)

- Animasjoner (3d studiomax)

- Surfing

- IKKE spilling!

Hva har jeg fra før?:

- Mus/tastatur

- DVDbrenner

- Skjerm

Hva har jeg tenkt?: Lommeboka er begrenset nå, så jeg tenkte å kjøpe en Pc som jeg kan bygge videre på, dvs bra hovedkort og bra CPU.. Men om det er 512ram eller 2gb spiller ingen rolle i første omgang, for det kommer jeg til å kjøpe mer av senere, samme gjelder HDD.

Hva er det så jeg trenger?:

- HK

- CPU

- Ram

- Harddisk

- Kabinett

EDIT: - Skjermkort

Pris?: Mellom 4000 og 5500,-

Noen som gidder å ta seg tid til å sette sammen noen produkter som passer sammen? Og gjerne med begrunnelse til valg av komponenter. :thumbup:

Endret av zettaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, er ikke mye maskin til denne type oppgaver du får for den summen der.

Men om det er 512ram eller 2gb spiller ingen rolle i første omgang, for det kommer jeg til å kjøpe mer av senere, samme gjelder HDD.

7452536[/snapback]

Du bør ha 1GB som absolutt minimum for å si det sånn. Og med tanke på lagringsplass: 1 time råvideo tar 15GB. Skal du jobbe med film i HD-kvalitet, vet jeg ikke, men da trenger du ytterligere større plass.

Så du bør kanskje spare litt til :)

Lenke til kommentar

Hmm, mange negative sjeler her. :(

rornes: Jeg skal ikke ha en PERFEKT videoredigeringsmaskin. Men det skal være MULIG å jobbe med det. :thumbup:

tfoyen: Skjermkort må jeg ha, men PSU har jeg. Ikke rare PSU'en, men den skal gå ann å bruke i første omgang.

Kimmer: Hørt om piratkopier? :roll:

Moderatornotis: Det har han sikkert. Men her på forumet holder vi oss langt unna alt som har med piratkopier å gjøre. Enten det gjelder oppfordring til piratkopiering, informasjon rundt dette, eller lignende. Takk.

Mad Wolf Magnux: Har tre eksterne disker, på henholdsvis 200, 320 og 250gb, så lagringskapasitet er ikke noe å tenke på. Holder vel med en 200/250GB SATA intern disk foreløpig, så bytter jeg den ut med en 10 000RPM senere tenkte jeg. Vet jeg burde spare litt til, men det er NÅ jeg trenger en maskin.

Noen som gidder å smelle sammen noe? Kan strekke meg til 7000,- men det er absolutt MAX.

Lenke til kommentar

Nja... min pc duger da enda den til video redigering, er ikke rare biten men men...

Asus A7N8X-E Deluxe (Hovedkort)

Ati Radeon X700PRO (Skjermkort) Powercolor for the win ^^

1gb Kingston value ram (2x 512)

2 harddisker på 200mb hver

og en Amd Barton 2500+ overklokket til 3200+ :)

Ikke at jeg sier du skal kjøpe dette, men viss dette fungerer sånn noenlunde greit med pinnacle titanium edition 10.5 (husker ikke helt navnet men er nyeste pinnacle) så burde du få en peiling om hvor midt på treet du kan få den du vill ha ;)

Btw, Socket A som HK og CPU er på er gått ut av produksjon nå, var konge disse tingene for 2 år siden ^^ Hadde feteste pc'n av de alle på ett storlan, fan så misunnelig de var :D (Ikke samme skjermkort da, hadde ett 9800XT fra ATI da :) )

Skjønner ikke hva som er gale med socket A, elsker dem enda :) Har aldri sviktet meg :)

Lenke til kommentar

Forslag, 5.800,-

Lim inn i hurtigkassa til Komplett.no

321781 1 # Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

322631 1 # Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/vifte

310518 1 # Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5

307913 1 # Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

318669 1 # Cooler Master Centurion 534, Sort, Aluminium Front

317999 1 # PowerColor Radeon X1300PRO 256MB GDDR3, PCI-Express, BRAVO Edition, 2xDVI, ViVo

Alt er på lager...

Vil du nærmere 7.000,- kan du kjøpe 2GB RAM, eller gå opp til E6400/E6600

Endret av FBEN
Lenke til kommentar

FBEN: Dette ser meget bra ut! Tusen takk for sammensetning. :)

Hovedkortet ser bra ut, med gode utvidelsesmuligheter både for SATA disker og Rambrikker :)

CPU også bra. Har tittet endel på disse Core Duo CPUene fra Intel. Men et spørsmål; Vil det lønne seg å gå opp til "Core 2 Duo E6400 2.13GHz"? Den er 500,- kr dyrere, men er den verdt de femhundre kronene mer?

Fin ram også, men hvordan er disse med CL5? Best, midt på treet eller "dårligst"?

Når det gjelder X1300PRO kortet; hvor godt er dette egentlig? La oss si at vi har kategorier som low-end, mid-end og high-end for dagens skjermkort, hvor det SYKESTE(les:beste) kortet i dag er det beste i high-end kategorien. Hvilken kategori er X1300PRO i da?

Endret av zettaz
Lenke til kommentar

PC5300 CL5 er standard midt på treet. Skal du overklokke noe særlig må du over på CL4/CL5 PC6400, men da blir det brått dyrere igjen.

E6400 er vel den som gir mest ytelse for pengene, også den som gir best pris/ytelse på overklokking.

X1300PRO er low-end når det gjelder spillytelse. Rimligste jeg fant med VIVO, men vet ikke om du har behov for skjermkort med VIVO, eller om du har eget kort for video inn/ut?

Lenke til kommentar

Ok, men da er rammen ok , kommer ikke til å overklokke noe uansett. Skjermkortet low-end ja :hmm: Ønske tenkningen var at dette skulle vært et dårlig mid-end kort... menmen

Nei, har ikke eget kort som har VIVO.

Takker for gode svar FBEN! :thumbup:

Må tenke litt på dettte, muligens spare noe få kroner til før jeg handler...

Lenke til kommentar

1. Sjekk kravene for maskinvare som du finner på Avids hjemmeside.

2. Modellering i Max krever et bra skjermkort, som alene vil overgå de 7000 du tenker på å spandere på en slik maskin.

3. 1-2 GB RAM? Du kødder... :wow: 3-4 GB trenger du.

4. Rendring i både AfterEffects, Avid og Max krever prosessorkraft. Ville gått for en Xeon dualcore...

Virker kanskje negativ, men vil komme med et lite eksempel. Driver og rendrer ut en snutt på 200 frames nå fra Maya, og bruker en renderpark som består av 8 noder, hvor hver node har 4 GB RAM og 2x Opteron 285. Renne rendringa tar 50 minutt pr 4 frames. Hadde jeg rendret på arbeidsstasjonen min alene, ville det tatt 8 ganger lenger tid. Da ender man opp med 100 minutt pr frame, som igjen gir litt i overkant av 41 dagers intensiv rendring 24/7 på denne snutten. Prøv det på en C2D E6300...

Lenke til kommentar

Som Spiffers er inne på vil det ikkje vere dumt å sjekke krava på Avid sine sider. Dei skal vere litt sære når det gjeld hardware, so ved å bruke komponentar anbefalt av Avid, vil det vere større sjanse for at systemet er stabilt. Den aktuelle sida (Redigert: Eg gjekk ut frå at det var Xpress Pro, om det er nokon andre får du sjekke det aktuelle produktet):

http://www.avid.com/products/xpresspro/specs.asp#pc

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Ettersom jeg forstår på dere så er CPUen viktigst for videoredigering, men Skjermkort spiller en stor rolle til animasjoner. Right ?

1. Sjekk kravene for maskinvare som du finner på Avids hjemmeside.

2. Modellering i Max krever et bra skjermkort,  som alene vil overgå de 7000 du tenker på å spandere på en slik maskin.

3. 1-2 GB RAM? Du kødder...  :wow: 3-4 GB trenger du.

4. Rendring i både AfterEffects, Avid og Max krever prosessorkraft. Ville gått for en Xeon dualcore...

Virker kanskje negativ, men vil komme med et lite eksempel. Driver og rendrer ut en snutt på 200 frames nå fra Maya, og bruker en renderpark som består av 8 noder, hvor hver node har 4 GB RAM og 2x Opteron 285. Renne rendringa tar 50 minutt pr 4 frames. Hadde jeg rendret på arbeidsstasjonen min alene, ville det tatt 8 ganger lenger tid. Da ender man opp med 100 minutt pr frame, som igjen gir litt i overkant av 41 dagers intensiv rendring 24/7 på denne snutten. Prøv det på en C2D E6300...

7488570[/snapback]

Ok, greit med noen som er kritiske inni bland også! :) Men jeg er ikke intressert i å betale en halv million (les: over 7 000) i første omgang. Ikke har jeg muligheten til det heller.

Som jeg har sagt før; Jeg skal ikke ha en PERFEKT videoredigeringsmaskin/animasjonsmaskin. Men det skal være MULIG å jobbe med det på en grei måte uten å bli gammel av å vente.

Når det gjelder ram kommer jeg til å handle mer av det senere som jeg har skrevet i tidligere innlegg. Derfor vil jeg ha et hovedkort som har muligheten med 4 ram slots. Så 1gb holder i første omgang vil jeg tro. Det som er viktig nå er CPU og HK! Og jeg trodde C2D E6300 var en GOD CPU, for 2 år siden kunne vi jo drømme om slike ting....

Lenke til kommentar

Forslaget som ble gitt fra komplett så bra ut i første omgang.

Når det kommer til skjermkortet, så ligger det nesten så lavt som man kan komme, og 3dsMAX vil ikke akkurat gå unna, men det fungere.

Om du har noen hundre kroner å gå på, bytt dog gjerne X1300-kortet med et Nvidia basert kort, feks et i 7300-serien, da disse yter generelt bedre, og har bedre driverstøtte for CAD/DAC brukt.

Ang oppgraderinger, så bør mer minne så først på listen, 2GB+ er så absolutt en fordel om du vil jobbe i mer en et program av gangen.

Med tanke på ytelse forskjellene fra E6300 til E6400, ikke tenk på dem nå. Med budsjettet ditt vil faktisk minne være viktigere for arbeidsflyten, én det mer CPU-kraft vil være.

Litt off topic her; Men til dere som foreslår Dual-Core Xeon, avanserte skjermkort osv, være så snill og bruk tiden deres på noe mer fornuftig. Når budsjettet er satt til 5-7 tusen, så er det mer hjelpsomt for alle om dere faktisk svare på det brukeren er ute etter. Jeg har også mine tvil hvorvidt en av dere faktisk ville investert i en Dual Dual-Core Xeon med 4GB FB-DIMM og et rått disk-oppsett hvis dere skulle betale fra egen lommebok :p

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt før; Jeg skal ikke ha en PERFEKT videoredigeringsmaskin/animasjonsmaskin. Men det skal være MULIG å jobbe med det på en grei måte uten å bli gammel av å vente.

Når det gjelder ram kommer jeg til å handle mer av det senere som jeg har skrevet i tidligere innlegg. Derfor vil jeg ha et hovedkort som har muligheten med 4 ram slots. Så 1gb holder i første omgang vil jeg tro. Det som er viktig nå er CPU og HK!  Og jeg trodde C2D E6300 var en GOD CPU, for 2 år siden kunne vi jo drømme om slike ting....

7497587[/snapback]

Med de speccsa trenger du ikke komme etterpå og gråte dine bitre tårer fordi Avid ikke fungerer... Avid-sidene sier klart og tydelig hva du trenger.

Endret av spiffers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...