Gå til innhold

Stakkarslig julekalender fra FotoVideo

Anbefalte innlegg

Kun billige point-and-shoot modeller så langt. Ett eneste DSLR, og det var selvsagt en utgående billigmodell. Har sjekket hver dag, og har ennå ikke sett noe skikkelig utstyr, som kvalitetsobjektiver, blitzer eller mer avanserte DSLR. Virker som et dårlig markedsføringsstunt designet for å kvitte seg med modeller ingen ellers gidder kjøpe. Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kun billige point-and-shoot modeller så langt. Ett eneste DSLR, og det var selvsagt en utgående billigmodell. Har sjekket hver dag, og har ennå ikke sett noe skikkelig utstyr, som kvalitetsobjektiver, blitzer eller mer avanserte DSLR. Virker som et dårlig markedsføringsstunt designet for å kvitte seg med modeller ingen ellers gidder kjøpe. Hva synes dere?

7452272[/snapback]

Vel... , jeg må nok si meg ganske kraftig uenig med din klaging. Selvfølgelig hadde det vært gull for en entusiastisk amatørfotograf å få tilbud på skikkelig good optikk, men tenk deg om hva som er markedet for det?

Hvem har plutselig råd til å bruke 10500kr på et Canon EF 24-70mm f/2,8 som ordinært koster 11.194 ?! Jeg tror ikke at fotobutikkene har så stor margin heller på den slags optikk.

Markedet for et halvbillig kompaktkamera er derimot større. De fleste folk der ute, bruker vanlige kompaktkameraer..., og mange av disse har gjerne et kamera kjøpt for noen år siden. Oppradering? Ja, takk!

... og klaging på en julekalender?!? ..... hva er det for noe da? Julekalender er laget til for å være en hyggelig "overraskelse"...

Lenke til kommentar
Vel... , jeg må nok si meg ganske kraftig uenig med din klaging. Selvfølgelig hadde det vært gull for en entusiastisk amatørfotograf å få tilbud på skikkelig good optikk, men tenk deg om hva som er markedet for det?

Hvem har plutselig råd til å bruke 10500kr på et Canon EF 24-70mm f/2,8 som ordinært koster 11.194 ?!  Jeg tror ikke at fotobutikkene har så stor margin heller på den slags optikk.

Markedet for et halvbillig kompaktkamera er derimot større. De fleste folk der ute, bruker vanlige kompaktkameraer..., og mange av disse har gjerne et kamera kjøpt for noen år siden. Oppradering? Ja, takk!

Enig med deg om markedsbetraktningene, men tror nok at fotobutikkene som optikkprodusentene tjener ganske godt på optikken... Klarer de å "lure" noen til å kjøpe et nytt DSLR som de blir fornøyd med, med et passe dårlig objektiv, kommer de tilbake og skal ha optikk. "God optikk er dyrt" vet du :o) Joda, selvfølgelig koster god optikk penger (og jeg sier ikke at den egentlig er overpriset), men de som selger fotoutstyr må ta inn penger et sted. For å si det sånn - hvis du stakk innom Foto&Video i morgen, og sa at du hadde hundre tusen å bruke på optikk, tror jeg faktisk du ville få bedre rabatter enn hvis du skulle kjøpe (flere) kamerahus for samme summen... Spesielt på den slags optikk; folk er likevel innstilt på at det koster penger, og det er enten proffer eller entusiaster som kjøper slikt. Noe annet blir det med Sigma 17-70 og Tamron 17-50, som folk kjøper først og fremst for å skifte ut de passe dårlige objektivene.

Dette er riktignok bare mine antakelser, i hovedsak utfra uttalelser og inntrykk jeg har fått fra de som jobber i fotobutikker her på forumet, så jeg skal ikke påstå hardnakket at det er sånn... Regner med at de som jobber i fotobutikk helst ikke vil si noe om avanser og slikt i full offentlighet, men om de ville gi et bekreftende nikk eller avkreftende rist-på-hodet for min antakelse, ville det jo være fint... Afseth? :o)

Lenke til kommentar
[...]blahblah[...]

Enig med deg om markedsbetraktningene, men tror nok at fotobutikkene som optikkprodusentene tjener ganske godt på optikken... Klarer de å "lure" noen til å kjøpe et nytt DSLR som de blir fornøyd med, med et passe dårlig objektiv, kommer de tilbake og skal ha optikk. "God optikk er dyrt" vet du :o) Joda, selvfølgelig koster god optikk penger (og jeg sier ikke at den egentlig er overpriset), men de som selger fotoutstyr må ta inn penger et sted. For å si det sånn - hvis du stakk innom Foto&Video i morgen, og sa at du hadde hundre tusen å bruke på optikk, tror jeg faktisk du ville få bedre rabatter enn hvis du skulle kjøpe (flere) kamerahus for samme summen... Spesielt på den slags optikk; folk er likevel innstilt på at det koster penger, og det er enten proffer eller entusiaster som kjøper slikt. Noe annet blir det med Sigma 17-70 og Tamron 17-50, som folk kjøper først og fremst for å skifte ut de passe dårlige objektivene.

Dette er riktignok bare mine antakelser, i hovedsak utfra uttalelser og inntrykk jeg har fått fra de som jobber i fotobutikker her på forumet, så jeg skal ikke påstå hardnakket at det er sånn... Regner med at de som jobber i fotobutikk helst ikke vil si noe om avanser og slikt i full offentlighet, men om de ville gi et bekreftende nikk eller avkreftende rist-på-hodet for min antakelse, ville det jo være fint... Afseth? :o)

7453197[/snapback]

Mulig du har rett der ja... De selger det som narkotika... billig kamerahus med rævva optikk..., så når vi er hekta, så drar de inn litt mer peng på god optikk...

Når det er sagt, har jeg en annen ting som har litt med julekalenderen å gjøre; Hvis en f.eks skal selge optikk, skal en da ha tilbud på KUN 1 fatning, eller skal en også ha tilsvarende produkter på tilbud? ... Er ikke alle som kan bruke f.eks FourThirds objektiver... og julekalenderen synes jeg bør tilby noe som "de fleste" kan ha nytte av...

Lenke til kommentar
Når det er sagt, har jeg en annen ting som har litt med julekalenderen å gjøre; Hvis en f.eks skal selge optikk, skal en da ha tilbud på KUN 1 fatning, eller skal en også ha tilsvarende produkter på tilbud? ... Er ikke alle som kan bruke f.eks FourThirds objektiver... og julekalenderen synes jeg bør tilby noe som "de fleste" kan ha nytte av...

Hvis jeg hadde drevet fotobutikk med kalender, ville jeg nok prøvd å tilby f.eks. Tamron eller Sigma-objektiver med flere fatninger, eller i hvert fall Canon og Nikon-fatning. Men på den annen side - det er ikke noe i veien for å bare tilby én fatning heller, hvis det er originaloptikk. Tror mange ville blitt glade for f.eks. Canon 17-40 f/4L i julekalenderen - og det er jo ikke meningen at alle tilbudene skal være for alle...
Lenke til kommentar

Nå er det jo kun godt 8 dager av Desember da, hva med de siste 16 dagene som vi ikke vet hva de putter i kalenderen enda?

Seff jeg håper på at det kommer ett bra tilbud som passer til Canon 30D som jeg får lyst på. :)

Men som nevnt av avndre så er det nok også markedsorientert, men ikke glem f.eks produkter som er på vei ut. Ofte at slike produkter havner på tilbud for å gjøre plass til nytt produkt som kommer inn i starten av januar f.eks.

Uannsett så er det jo forbrukere generelt som får nytte av gode tilbud, samtidig så får butikke en potensiell kunde som kanskje kommer til å handle mer der senere.

Lenke til kommentar
Regner med at de som jobber i fotobutikk helst ikke vil si noe om avanser og slikt i full offentlighet, men om de ville gi et bekreftende nikk eller avkreftende rist-på-hodet for min antakelse, ville det jo være fint... Afseth? :o)

7453197[/snapback]

Selve kameraet og også etterhvert nettopp optikk er det man tjener minst på. Men ja, man tjener noe mer på optikk enn kamera, uten at marginene her er noe å skryte av (eller leve av) heller.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...