Plomma2 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hei. Jeg ser flere og flere rundt meg kjøper seg mac, og designet på macbook i seg selv er jo nesten grunn nok til å kjøpe en. Det klør i fingrene etter å få seg en, men jeg er litt i tvil; trenger jeg egentlig en? Jeg ser de forskjellige funksjonene den har. Som f.eks at det er enkelt å lage videoer og dele dem og bilder med venner og sånt. Men.. Det har jeg absolutt ikke bruk for. Hva er egentlig de helt store grunnene til å skaffe seg mac? Siden jeg ikke går med alpelue eller skal bli reklameprodusent eller har veldig mye bilder å dele omverdenen har jeg ikke sett helt grunnen til å skaffe meg en. Jeg har vært windowsbruker hele livet og er strålende fornøyd med det. "Windows er dårlig" ser ut til å være det store argumentet for mange, men det holder ikke helt mål i mine øyne. Siden jeg er helt grønn på mac, så lurte jeg også på om en pc og en mac kan være i nettverk sammen. - Plomma Lenke til kommentar
-morten Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jada, de kan snakke sammen i nettverk. Men det er vel en halv million individuelle grunner til at folk liker det ene over det andre. Så hvis du har en venn som har en mac, mas deg til å få leke med den en time eller to, og se om du liker den. Eventuelt ta en tur til en av Apple-butikkene i Oslo og lek med dem der. Det skal visstnok være så enkelt og bra og alt det der, men selv ble jeg sprø av å jobbe på mac en uke, og har egentlig ikke hatt noe stort problem med windows. På laptoppen har jeg Ubuntu og synes det er fint og flott. Så det er nok veldig individuelt... Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hvis du forteller hva DU ønsker å bruke en PC til, så kan vi evt. forteller deg hvorfor/hvorfor ikke Mac er et alternativ... Men sånn generelt vil jeg si at en Mac kan gjøre omtrent alt en Windows PC kan. Bare på en litt annerledes måte. Når det gjelder nettverk, så følger Mac OS standardene minst like bra som Windows og GNU/Linux. Jeg har maskiner med alle varianter i samme nett. Endret 8. desember 2006 av TopDog Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 I bunn og grunn kommer den bare til å bli brukt til å ta notater på forelesning og å se film på. Litt surfing og IRC når jeg er rundt i huset eller sitter på toget. Vil jeg da få mer ut av en PC? Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Vil jeg da få mer ut av en PC? 7458051[/snapback] Nei, til de tre formålene er nok Windows og Mac OS ganske likeverdige. ...men med Mac OS slipper du alt vedlikeholds-peset til Windows (virus, spyware), også ser alt bedre ut Ta en tur innom #mac1chat@undernet når du først er ute og IRC'er Lenke til kommentar
ttt Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 ...men med Mac OS slipper du alt vedlikeholds-peset til Windows (virus, spyware), også ser alt bedre ut Forutsatt at det er eit vedlikeholds-pes. Har du alt ein laptop, ser eg ingen grunn til å kjøpe ein Mac bare for å ha ein Mac. Men skal du ha ein ny laptop er Macbook eit godt alternativ. Den passer utmerket til dei tinga du har planar om å bruke den til. Den er og stille, har ein god skjerm og ein relativt god batterilevetid. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Har du alt ein laptop, ser eg ingen grunn til å kjøpe ein Mac bare for å ha ein Mac. Men skal du ha ein ny laptop er Macbook eit godt alternativ. Den passer utmerket til dei tinga du har planar om å bruke den til. Den er og stille, har ein god skjerm og ein relativt god batterilevetid. 7459031[/snapback] Dette kan jeg skrive under på. Jeg trengte ny laptop uansett, og kjøpte da en MacBook. Ble da frelst, og kommer til å kjøpe meg en Mac Mini etter nyttår. MBen oppfyller alle krav en kan stille til en laptop til hverdagsbruk (som kontorarbeid, surfing osv) med glans. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Trenger og trenger. Det klør i fingra. Kjøpte en laptop for noen måneder siden, men den er 17" stor og helsikes tung å drasse med seg rundt. Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Bare så du du vet det, så går det faktisk an å installere windows på macbook Lenke til kommentar
mkon Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Og omvendt:P Syns designet på mac book er pent, men os`et liker jeg ikke. Klarer ikke slike os som man ikke kan konfigruere etter eget ønske, så blir det macbook her så legges linux inn fortløpende Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Og omvendt:P Syns designet på mac book er pent, men os`et liker jeg ikke. Klarer ikke slike os som man ikke kan konfigruere etter eget ønske, så blir det macbook her så legges linux inn fortløpende 7461479[/snapback] Hva er det du føler du mangler om jeg tør spørre? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Det blir mac på meg. Skal kvitte meg med den stasjonære, bruke laptopen som stasjonær og en macbook som laptop. I tillegg har jeg klart å få et ganske greit prisavslag. (Disse spørsmålene kan sikkert virke litt grønne) Hvordan er det med programmer som winamp på mac? Hva med torrentprogrammer og andre nedlastingsprogrammer? Bruker mac formater som .mp3 og .avi eller har de egene? I så fall, er det noe problem å konvertere filer til det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Winamp -> iTunes Torrent programer -> azureus, xtorrent, sikkert mange flere. Mac kan lese alle mediaformatene som windows kan. Har du installert mplayer og VLC så leser den alt.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 9. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg liker ikke iTunes. Er det ikke mulig å få tak i winamp til mac? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg liker ikke iTunes. Er det ikke mulig å få tak i winamp til mac? 7465138[/snapback] Tror ikke det.. Du finner sikkert noe, men iTunes er det de fleste av oss bruker. Lenke til kommentar
Migr Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 hvordan er det med spill osv? Lenke til kommentar
JustMe4Sho Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 er ikke Mac mindre? Lenke til kommentar
-morten Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Du kan bruke XMMS, en open-source winamp-klone. Ellers finnes det sikkert et par hundre andre også... Se på darwinports.com og sourceforge.net feks. Endret 9. desember 2006 av -morten Lenke til kommentar
ttt Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 hvordan er det med spill osv? 7465291[/snapback] Det er ikkje mange nye spel som er laga for OSX. Men du kan jo bruke Windows viss du ønskjer å spele spel. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) er ikke mange store spill nei. eneste jeg har til Mac er UT2004.. ellers så skal jeg legge inn windows og spille det jeg vil der.. Call of Duty 1&2 fins mener jeg. og WoW, og CIV4. (dette var de jeg kom på i farta. ) gode grunner for å skaffe seg mac.: (har hatt en MBP i 8 måneder nå) - OS'et har vært utrolig stabilt til nå, eneste som har vært litt ustabilt er hovedsaklig Firefox, som kræsjer litt for ofte, men i FF2 kan man heldigvis gjennopprette økt da, så da får man tilbake alle sidene man var inne på. - designet - batteritiden på Macbook er ganske så bra. - Du kan kjøre både windows og OS X. Endret 9. desember 2006 av Thomas_H Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå