Gå til innhold

Hvor lenge varer en gjennomsnitts skjerm?


IceXCool

Anbefalte innlegg

Quote:


Den 2002-11-19 17:57, skrev Saruronny:

Men er de så slaskete at de har så mye feilinformasjon?


Tydeligvis. Har opplevd at f.eks. Komplett også har endel feil når det gjelder specs på skjermer.

 

En annen ting er at Hyundai kanskje oppgir 1280*1024 @ 85 Hz som anbefalt, uten at dette betyr at du ikke kan kjøre mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-11-19 18:14, skrev Flop|s:

Jeg kjører Huyndaien min i 1280x1024 med 120 Hz, 1600x1200 ved 100 Hz. Uten at det går ur over kvaliteten.. :smile:


Snakker vi fremdeles om P910+ her? I så tilfelle må det være feil når maks horisontal frekvens oppgis til 107 kHz. Skjermen kan nok ha en viss toleranse ut over det oppgitte, men at den skulle klare så ekstremt mye mer, er svært usannsynlig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nå har jeg vært hos kameraten min som har Hyundai ImageQuest P910+ skjermen og installert RefreshForce (dette er et program som fikser hz problemet i Windows XP).

 

Da fikk jeg se at det stemmer at den kjører i lavere hz enn LG 99G i lavere oppløsninger - uansett om det har med drivere å gjøre eller ei.

 

Jeg fikk ikke sjekket så nøye om den listen jeg skrev tidligere er korrekt, men det virket slik.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært hos kameraten min som har Hyundai ImageQuest P910+ skjermen og installert RefreshForce (dette er et program som fikser hz problemet i Windows XP).

 

Da fikk jeg se at det stemmer at den kjører i lavere hz enn LG 99G i lavere oppløsninger - uansett om det har med drivere å gjøre eller ei.

 

Jeg fikk ikke sjekket så nøye om den listen jeg skrev tidligere er korrekt, men det virket slik.

Kan være at den fremdeles tar hensyn til DDC (pnp)-informasjon fra skjermen. Har du prøvd hvor høyt du kan gå med PowerStrip?

 

Tør nesten vedde på at den går langt høyere enn 85 Hz i 1280x1024. Hvis ikke må Hyundai ha lagt inn en eller annen sperre, noe som høres meget rart ut.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært hos kameraten min som har Hyundai ImageQuest P910+ skjermen og installert RefreshForce (dette er et program som fikser hz problemet i Windows XP).  

 

Da fikk jeg se at det stemmer at den kjører i lavere hz enn LG 99G i lavere oppløsninger - uansett om det har med drivere å gjøre eller ei.  

 

Jeg fikk ikke sjekket så nøye om den listen jeg skrev tidligere er korrekt, men det virket slik.  

 

 

AlexK Posted: 19 Nov 2002 18:39    Post subject:  

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Quote:

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Den 2002-11-19 18:14, skrev Flop|s:  

Jeg kjører Huyndaien min i 1280x1024 med 120 Hz, 1600x1200 ved 100 Hz. Uten at det går ur over kvaliteten..  

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

 

Snakker vi fremdeles om P910+ her? I så tilfelle må det være feil når maks horisontal frekvens oppgis til 107 kHz. Skjermen kan nok ha en viss toleranse ut over det oppgitte, men at den skulle klare så ekstremt mye mer, er svært usannsynlig.  

 

 

Jeg har Hyundai Image Quest P910+ og Asus Geforce 4 ti4200 128mb 8x agp som jeg kjører på 1280 x 1024 @ 108.9Khz (står det når jeg trykker på infoknappen på skjermen) I windows satt jeg Hz`en til 100 og det funker fett... Med 40.* driverene greier jeg å kjøre 120hz, men med 30.* som jeg bruker nå kommer jeg ikke høyere en 100 i 1280 x 1024

Lenke til kommentar

AlexK:

Tror ikke han vil la meg teste med PowerStrip. Han vil nok være redd for at skjermen kan bli ødelagt.

 

Men som du sier: Jo høyere maks horisontal frekvens (kHz) en skjerm har, jo høyere Hz klarer den? Det gir jo mening, så jeg tar ordet ditt for at det stemmer.

 

Går det utover levetiden på skjermen hvis man "overklokker" Hz'en med PowerStrip?

 

Nerdiboy:

Du sa ikke noe om hvordan du setter opp Hz'en. Bruker du PowerStrip?

Lenke til kommentar
Det er 5 års reklamasjonsrett på skjermer! Reklamer på den! Tipper du får deg en ny uten å legge ut noen penger!

Jepp, finn kvitteringen og reklamer på den!

 

Skjermer skal vare "vesentlig lengre enn 2 år" og dermed gjelder 5-årsregelen for reklamasjon. Normalt varer skjermer over 5 år, men det er jo selvfølgelig unntak i begge retninger. (Noen tar kvelden første uka, andre varer 20 år) Heldigvis har vi reklamasjon slik at vi ikke trenger å føle oss lurt om noe skjer med en "relativt ny" skjerm.

 

LCD-skjermer har desverre normalt langt kortere levetid. Bakgrunnsbelysningen har en forventet levetid fra 15.000 timer (ca 2år) på billige modeller til 50.000 timer (ca 6år) på dyre. Heldigvis bruker det å være greit å få reklamasjon og dermed byttet ut lysrørene.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt to Hyundai 17" ImageQuest fra PSData for 1195,- og begge to har samme feilen ved at strømkontakten bak på skjermen har lett for å falle ut, så når kontakten holder på å falle ut, hvis man snur på skjermen eller lignenede, så begynner stømmen som går gjennom kontakten å pipe. Kan hende at det er samme problemet på din skjerm. Sjekk om kontakyen er helt i. Men Hyundai Skjermene er helt topp, eneste dårlige er jo som sakt dårlig/løst støpsel på på skjermen, men den faller jo ikke ut uten videre da!

Lenke til kommentar

Anbefaler HYUNDAI F910! Veldig bra skjerm, veldig billig på PSData.

Ikke engang vurdér å kjøpe Q910, dog. Den ser kanskje litt tøff ut, men er bare billig-piss iforhold. Lett søplete kvalitet.

 

Dette med "overklokking" av skjerm virker jo litt spennende... Men en kompis av meg har brent opp to-tre skjermer på det viset, altså å endre Hz-rate'n... Noen tips..? Og går dette, altså lett økning av Hz-rate ut over levetiden til skjermen?

Lenke til kommentar

Den 09 Mai 2003 16:18, skrev Edorph:

LCD skjermen min kan bare ha 75Hz ved 1280x1024, er målene annerledes fra CRT til LCD, eller har det mindre å si på en LCD? Skjermen er nydelig å se på, selv om det bare er 75Hz.

 

Jeg har lest et eller annet sted at Hz fungerer litt annerledes på lcd skjermer. Jeg vet ikke hvor mange Hz som er minimum før det er skadelig for synet på en lcd skjerm, men det er kun crt skjermer det gjelder at 85 Hz er minimum.

Lenke til kommentar

Den 09 Mai 2003 16:18, skrev Edorph:

LCD skjermen min kan bare ha 75Hz ved 1280x1024, er målene annerledes fra CRT til LCD, eller har det mindre å si på en LCD? Skjermen er nydelig å se på, selv om det bare er 75Hz.

 

Jeg har lest et eller annet sted at Hz fungerer litt annerledes på lcd skjermer. Jeg vet ikke hvor mange Hz som er minimum før det er skadelig for synet på en lcd skjerm, men det er kun crt skjermer det gjelder at 85 Hz er minimum.

For ca et tiår siden var det vanlig med 60-75Hz på CRT-skjermer. Men da brukte de en annen type fosfor (det som omvandler den usynlige elektronstrålen til synlig lys på skjermen.) Når elektronstrålen farer forbi så tilføres fosforet energi, som "sakte" slippes ut i form av lys. Elektronstrålen passerer hver bit fosfor 85 ganger per sekund ved 85Hz oppfriskingsrate. Den "gamle" fosforen holdt lengre på lysstyrken enn dagens fosfor og derfor var 60-75Hz helt ok. Problemet er når man bruker nye skjermer på lav Hz. Da vil lysstyrken til fosforet falle mye lengre før det blir laddet med en ny dose elektronstråle. Dette fører til at skjermen flimrer tydelig (f.eks 75 ganger per sekund mørkt-lyst osv).

 

Det er ikke fysisk skadelig for øynene på noen måte, men gjør at man blir lettere sliten av å se på skjermen. I værste fall så kan det fremkalle et migreneanfall eller et epileptisk anfall.

 

Gamle CRT-skjermer (>10år) uten antistatic-coating vil også gi statisk elektrisitet og tiltrekke støv. Dette vil irritere øyner og ansiktshud og kan i værste fall bidra til å fremkalle astma (i likhet med gamle TV'er, støvsugere og mye annet)

 

LCD-skjermer har konstant bakgrunnsbelysning (50-70kHz) og vil derfor aldri gi synlig flimmer som en CRT. I værste fall kan du spille et spill der det er kraftig blinkende lys i en scene. Dette kan også fremkalle migreneanfall og epilepsiannfall. Men siden selve LCD-pixlene kun reagerer med ca 16-25ms tid (av-på-av) så vil man aldri få blinking på mer enn 40-63Hz (=40-63 blink per sekund). (men altså kun i enkelte scener i spill ol.) LCD-skjermer er ikke elektrostatiske så noe antistatisk belegg trengs ikke og det er dermed igen fare for tiltrekking av støv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil bare legge til at jeg har fått meg et Radeon 9500 Pro nå, og nå kjører skjermen (LG 99G) i 120 Hz i 640x480 og 800x600.

Med mitt GeForce 3 Ti200 kjørte skjermen i 150 Hz i 640x480 og 144 Hz i 800x600.

Ellers kjører skjermen i samme Hz som tidligere i høyere oppløsninger.

 

Så derfor kan skjermkortet til kameraten min (GeForce2) forklare hvorfor Hyundai ImageQuest P910+ skjermen hans ikke kjører i høyere Hz enn det gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...