tyskland Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Skal sette sammen en maskin til megselv. Har en 4 1/2 år gammel Sony Vaio laptop, så det er vel på tide... (Når spilling på Yahoo kan dra 100% av CPU er noe galt, men det får renskes etterpå.) Slik jeg har forstått det, er det Intel C2D som gjelder for alle pengene. PC`en vil stå på ett hjemmekontor og vil bli brukt til internett, filmer, litt spilling (ikke noe heftig), ett prosjekt i 3DSMax, og ymse annet. Har sett meg ut følgende deler, men er ikke helt sikker på om dette er optimalt: Intel Core 2 Duo E6300 163€ Samsung SP2504C 250GB 67€ CoolerMaster Elite 330 Black 42€ (hos www.litec-computer.de) = 277€ Foxconn P9657AA (HK) 109€ Power Master 420 74€ Win XP Pro 64-Bit 129€ (hos www.alternate.de) = 312€ +frakt XFX GeForce 7600GS 256MB 105€ NEC DVD-Brenner AD-5170 Black 32€ Corsair Twin2x 5400DDR2 1024Kit 105€ (hos www.komplett.de) = 242€ +frakt Har ingen store planer om OC. Maskinen skal helst være stabil. Dersom det er komponenter som er billigere og yter marginalt mindre vil det være av interesse. Dere trenger ikke søke ut om noe er billigere, bare på prinsippielt grunnlag gi ut en mening. Er mest usikker på strømforsyningen. tyskland Lenke til kommentar
eggi Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Ser greit ut det der, eneste jeg ville ha gjort var å valgt en annen strømforsyning, alternativ Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Takk for svar. Ser at denne kun har 2 SATA-tilkoblinger, sett at jeg utvider med noen harddisker om ett år eller to, hvordan er så trikset? (Har dessverre ikke satt sammen noe videre siden IDE-disker var det som gjaldt...) Da kan vel muligens også en Sharkoon Silentstorm 430W være ett alternativ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 (endret) Hiper HPU-4K530 Modular strømforsyninga er også et alternativ. Billigere en Silverstone sin, har med SATA overganger til 4 enheter. Silverstone har også ulempe med tildels korte kabler. Endret 8. desember 2006 av Bolson Lenke til kommentar
nonplus Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvis du har råd legg til Corsair Twin2x 5400DDR2 2048Kit eller tilsvarende. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Her er et godt alternativ syns eg Denne 430W PSU leverer 2x20A på 12V og har 4 SATA kontakter, "liten beholdning nå", legger du på litt er denne et alternativ med 4 SATA kontakter. Har denne Tagan forsyninga "Combined Power" disse tyskerene skriver om på Tagan forsyningene er maks power på 3.3 og 5.0V , max combined på mi 480U01 er 460W for 3.3 , 5.0 og 12.0V ("pluss-sida", har og 28W på "minus-sida", kombinert er maks 480W). Effekten Tagan oppgir er kontinuerlig, endel andre PSU leverandører oppgir "peak effekt" Du får også adapter fra Molex til SATA på "strømsida", om det ikke skal være 150% reint i kabinettet kan slike adapter gi strøm til "uendelig" mange SATA enheter.. Fant ikke denne hos tyskerene, men det er nok hos de også. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg vet ikke hva du skal gjøre emd maskinen, eller hvor mye du skal spille på den. Men allikevel ville jeg valgt et skjermkort som er litt bedre. Enten ATI radeon X1950 Pro. Mener det koster rund 2000 kr, som i utlandet vil svare til ca. 200 dollar, hvis du trekker fra alle de skattetilleggene som norge skal ha. Evt. kan du velge GeForce 7900 GS. Da får du ganske mye bedre ytelse, men er ikke så alt for mye dyrere. (maks 100 dollar, som er vel 650 kr mener jeg. Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Takk for henvisning til overganger. Da er det ikke noe stort problem om det i fremtiden skulle øke på med S-ATA-enheter. 480U01 virker jo da som ett godt alternativ for min del. Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 7900GS virker være fra 70€ dyrere enn 7600GS-en som koster 105€... Kan ikke helt se hvor jeg i tilfelle skal kutte ned på disse utfra de andre komponentene. Tror nok det blir ett kvantesprang fra ATI Mobility M1`n med 4MB som jeg har nå uansett Takk for innspillet. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 ATI X1950PRO kan matche 7900GS korta i noen tester, holder på og skifte fra nVidia GT6600 til HIS X1950PRO, "går over" pga VIVO løsning - ser ut som de fleste som leverer nVidia kort nå ikke har VIVO. Brukte VIVO på mitt Gainward kort for og "spille inn" en VHS video fra videospiller, etterpå la eg den over på DVD. Skreiv litt over om filmredigering, har man "gamle enheter" uten firewire / USB(2) kan et skjermkort med VIVO være "mottaker" på PC'en, for videre arbeid der. X1950 PRO korta "sprenger budsjettet" - fra ca. 180Euro Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 Tror jeg sparer en RAM-utvidelse til senere. Corsair Twin2x 5400DDR2 2048Kit koster mer enn 2 x Corsair Twin2x 5400DDR2 1024Kit... Alternativet kunne jo vært ett Kingston ValueRAM Kit på 2 GB til 199€, men det går også over den grensen jeg håpet å holde meg under Heldigvis går det an å oppgradere senere, uten store problemer, da kortet har 4 RAM-sloter. Lenke til kommentar
tyskland Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 VIVO vil ikke være noe problem. Men takk for gode og opplysende innspill. Tror jeg legger inn bestillingene nå, så kanskje jeg kan ha komponentene allerede på mandag;) Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 ATI X1950PRO kan matche 7900GS korta i noen tester, holder på og skifte fra nVidia GT6600 til HIS X1950PRO, "går over" pga VIVO løsning - ser ut som de fleste som leverer nVidia kort nå ikke har VIVO. Brukte VIVO på mitt Gainward kort for og "spille inn" en VHS video fra videospiller, etterpå la eg den over på DVD. Skreiv litt over om filmredigering, har man "gamle enheter" uten firewire / USB(2) kan et skjermkort med VIVO være "mottaker" på PC'en, for videre arbeid der. X1950 PRO korta "sprenger budsjettet" - fra ca. 180Euro 7453580[/snapback] Bare til opplysning, X1950Pro er like bra eller bedre i tester. I enkelte så mye som 20 - 30 % bedre ytelse, og i andre mer eller mindre identisk ytelse. Men trådstarters valg er meget fornuftig i forhold til budsjettet. Skjermkort er også noe av det som er enklest å oppgradere underveis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå