wirrumsen Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hei, jeg gikk til anskaffelse av et Canon EF-S 10-22 tidligere denne uka. Objektivet er helt kanon, men det er noe jeg ikke liker ved det. Jeg tok med meg kameraet ut på byen etter mørkets frembrudd for å fotografere litt bygninger etc. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Javel.......? Hvor er poenget i historia di? Objektivet er bra det. Hvordan er det med fotografen, mon tro? Lenke til kommentar
Foxteren Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kanskje det er en slags julekalender historie hvor man får vite litt og litt om gangen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Hva slags dårlige kveldsbilder gir det? Hva mener du? Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kan du utdype litt mer hva som er problemet? Du sier også at objektivet er helt kanon, kan du si litt mer om dine vurderinger av objektivet. Jeg er interessert da jeg står på randen til å kjøpe objektivet og da er det interessant å høre både de negative og positive sidene. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Kanskje det er en slags julekalender historie hvor man får vite litt og litt om gangen. 7451928[/snapback] Hope so, kan bli gøy dette. Kan du utdype litt mer hva som er problemet?Du sier også at objektivet er helt kanon, kan du si litt mer om dine vurderinger av objektivet. Jeg er interessert da jeg står på randen til å kjøpe objektivet og da er det interessant å høre både de negative og positive sidene. 7452055[/snapback] Han mener selvsagt at objektivet er fra Canon, og at han ikke liker at det lurer han ut på byen på kveldene, omtrendt som en kompis som er glad i å drikke. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Pokker... Beklager så meget! Hadde skrevet innlegget så langt, skulle legge ved et bilde, men det ble en time-out, siden internettlinjen på hybelen her jeg bor er meget sær og tillater upload meget sjeldent. Så jeg ga opp å skrive mer siden jeg ikke kunne vise til noe eksempel. Men nå, etter noen dager på reisefot, har jeg kommet tilbake til forumet, og oppdager at innlegget mitt har blitt postet! Beklager så meget, nok en gang Det jeg egentlig ville si, var at jeg hadde tatt noen bilder på natta av bygninger etc. Spesielt på det ene bildet var det en gigantisk flare som omsluttet fullmånen samt et par lyskilder til. Lukkertiden var 7 sekunder, mener jeg å huske. Men etter å ha fotografert mye i helga, i Budapest, har ikke problemet vist seg noe mer. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Kan du utdype litt mer hva som er problemet?Du sier også at objektivet er helt kanon, kan du si litt mer om dine vurderinger av objektivet. Jeg er interessert da jeg står på randen til å kjøpe objektivet og da er det interessant å høre både de negative og positive sidene. 7452055[/snapback] Jeg kan absolutt anbefale objektivet! På min tur til Budapest i helga satt det stort sett på hele tida. Bildene er skarpe og vakre, og lang lukkertid er ikke noe problem selv ved håndholdt Skal se om jeg får slengt inn noen bilder i ettermiddag når jeg kommer meg bort fra internettlinja her på hybelen... Lenke til kommentar
eitp Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 At du kan bruke lang lukkertid, skyldes brennvidden. Ellers istemmer jeg lovprisningen av objektivet. Tor Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Det jeg egentlig ville si, var at jeg hadde tatt noen bilder på natta av bygninger etc. Spesielt på det ene bildet var det en gigantisk flare som omsluttet fullmånen samt et par lyskilder til. Lukkertiden var 7 sekunder, mener jeg å huske. 7482866[/snapback] Jeg er ikke så erfaren, men flaren/auraen kan skyldes at du bruker liten blender. Om du poster noen bilder er det flott. Gut å høre at det er en samstemt anbefaling av objektivet. Jeg har allerede kjøpt objektivet, men ikke fått prøvd det ennå. Tror det går et par dager til før jeg får prøvd det. Gleder meg. Lenke til kommentar
Helolle Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Jeg er ikke så erfaren, men flaren/auraen kan skyldes at du bruker liten blender. Om du poster noen bilder er det flott. 7483418[/snapback] Flare er mer fremtredende ved store blendere og er et større problem på vidvinkelobjektiver enn normal- og teleobjektiver. Stjerner rundt lyskilder er mer fremtredende ved mindre blendere, men kan også ses på stor blender, spesielt ved lang eksponeringstid. Disse stjernene er ikke flare! Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 (endret) Flare er mer fremtredende ved store blendere og er et større problem på vidvinkelobjektiver enn normal- og teleobjektiver. Stjerner rundt lyskilder er mer fremtredende ved mindre blendere, men kan også ses på stor blender, spesielt ved lang eksponeringstid. Disse stjernene er ikke flare! 7483742[/snapback] Ok, den er grei. Det er det med stjernetendenser jeg hadde i tankene når eg sa det med liten blender. Endret 12. desember 2006 av Gunderz Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Bruk av filter, f.eks. UV-filter, gir garantert problemer på nattbilder. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 12. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2006 Flare er mer fremtredende ved store blendere og er et større problem på vidvinkelobjektiver enn normal- og teleobjektiver. Stjerner rundt lyskilder er mer fremtredende ved mindre blendere, men kan også ses på stor blender, spesielt ved lang eksponeringstid. Disse stjernene er ikke flare! 7483742[/snapback] Ser av bildet nå at blender var 3.5 på det bildet. Da er ting litt mer logisk Skal passe bedre på blenderen i fremtida. Det var slett ikke stjerner rundt lyskildene, men heller gedigne, blå suppetallerkener... Lenke til kommentar
riktig Skrevet 12. desember 2006 Del Skrevet 12. desember 2006 Noe sånt du tenker på? Husk at jeg har redusert det en smule. Bilde Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 13. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2006 Noe sånt du tenker på? Husk at jeg har redusert det en smule. Bilde 7486201[/snapback] Mer som dette: Mitt bilde Men det er nok blenderen (3.5), antar jeg. Bilder tatt med mindre blender har blitt betydelig bedre. Lenke til kommentar
Merida Skrevet 19. desember 2006 Del Skrevet 19. desember 2006 (endret) Stjeler denne tråden litt siden det ser ut som tråd starter har fått svar. Det jeg vil ha litt svar på er dette objektivet Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM kontra dette Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. Jeg har eit 350d kamera og lurer rett og slett om det er store forskjeller på desse to objektivene. Og en liten ting til så var det en på jobben som sier at bilda blir buet på grunn av så stor vidvinkel, sant eller usant Vet det er en del fotografer her på forumet med rimelig god peil på slikt så håper på noen oppklarede svar Ingen som vet? Endret 20. desember 2006 av Merida Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå