Melkekartong Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Bilen er en Audi80 1.8s. Må fikse toppakninga og jeg skal sannsynligvis ha bilen i 1 år. Regner med å kjøre omtrent 20 000 km. Holder da toppakningene man får kjøpt på biltema? Noen erfaringer? (Ønsket er å påkoste denne bilen minst mulig) Når jeg var ute og kjørte for en drøy uke siden, mistet plutselig motoren all kraft, motoren døde ut når jeg prøvde å starte den igjen, og så straks jeg fikk opp panseret, fant jeg en fin "majonesklatt" under oljelokket. "Konkluderer" altså med at det er toppakninga som har gått, sannsynligvis som følge av at jeg fylte for mye olje (8dl for mye :o :o ) for ca. 2 uker siden. Det jeg egentlig lurer på, er om dette er et (sikkert) "tegn" på at stemplene har tatt skade av "lekkasjen"? Edit: Noe man bør være obs på når det gjelder bytte av toppakning? Må de limes? Endret 7. desember 2006 av Melkekartong Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig. Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen hvis det ikke blir gjort skikkelig. Endret 7. desember 2006 av Baardson Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig.Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen. 7451805[/snapback] Jeg har heldigvis erfarne folk som hjelper til, så tror det skal gå veldig greit. :-) Hvordan er en "grei" metode å maskinere toppen på? Har en følelse av at det ikke er noe som kan gjøres med en dremel? Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Jeg har ingen erfaring med disse paknigene fra Biltema, men de er sikkert greie nok de. Det viktige er at toppen må maskineres slik at den blir helt plan. Toppakningen går ikke fordi du har for mye olje på, det var nok bare tilfeldig.Stemplene tar vel sjelden skade, det er gjerne toppen som sprekker(Pakningen) ved såkalt "vannslag"".Hvis du er amatør så foreslår jeg du får hjelp av noen som har gjort dette før. Resultatet kan bli at du må opp med alt igjen. 7451805[/snapback] Jeg har heldigvis erfarne folk som hjelper til, så tror det skal gå veldig greit. :-) Hvordan er en "grei" metode å maskinere toppen på? Har en følelse av at det ikke er noe som kan gjøres med en dremel? 7451822[/snapback] Planeres i en fres som er stor nok(yrkesskoler tar gjerne slike oppdrag for en billig penge) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 ÅS vgs tror jeg de kunne gjort det for deg.. Jeg får kjøretøy der Lenke til kommentar
eab Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Sjekk også om du må ha nye bolter til toppen. De fleste biler bruker strekkbolter og de skal ikke brukes flere ganger (heter det seg, det er fullt mulig, men det blir gambling) Lenke til kommentar
Baardson Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Sjekk også om du må ha nye bolter til toppen. De fleste biler bruker strekkbolter og de skal ikke brukes flere ganger (heter det seg, det er fullt mulig, men det blir gambling) 7451880[/snapback] Boltene må du få noen nye av, de strekker seg når en trekker til momentet som skal være på denne motoren. Alt må gjøres helt riktig for her er det virkelig store krefter og d blir garantert flopp hvis en ikke gjør d riktig. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Jeg ville uten tvil kun brukt orginal toppakning. Byttet netopp toppakning på en passat med noenlunde samme motor. Jeg brukte toppakning fra bilxtra som jeg mener har mye bedre kvalitet enn biltema. Denne svettet olje i skjøten, så jeg måtte av med toppen igjen. Nå har jeg fått planfrest toppen, kjøpt nye bolter og orginal toppakning. Må ærlig innrømme å kvaliteten på den orginale toppakninga både ser og føles mye bedre ut enn den forige selvom den kosta 560 kr hos Møllah. Boltene får du hos mekonomen til ca 280 kr settet og de skal dras til med 40Nm - 60 Nm - 90 grader - 90 grader. Det beste er å gjøre denne jobben skikkelig da enkle/billige løsninger fort kan bli dyre og tidkrevende og skape mye aggresjon. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Hvor mye kraft de skal dras sammen med varierer fra bil til bil. Hvilken årsmodell er bilen din? Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 8. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2006 91modell. NE-motor. 1.8S 4-syl. Mulig jeg kjøper alt originalt hos møller, da.. kommer an på.. strekkboltene må hvertfall kjøpes der. er man avhengig av en momentnøkkel, da? Lenke til kommentar
eab Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 Ja. Og boltene skal dras til i rett rekkefølge. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 9. desember 2006 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Boltene skal trekkes til med først 40 nm deretter 80 nm og til slutt 180 grader. Ifølge autodata trenger ikke boltene og skiftes... Endret 9. desember 2006 av *martin* Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Skal de skrus av i samme rekkefølge eller motsatt? Greit å få med det også Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 nei, er samme hvilken rekkefølge man skrur ut boltene Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. desember 2006 Del Skrevet 10. desember 2006 Er vel samme åssen rekkefølge man skrur de av ja. Om du koster på deg en Haynes-bok står det vel en del ting som er greit å vite når du skal bytte toppakning. Gjorde hvertfall det da jeg var med pappa og gjorde det på våres tidligere Mondeo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå