Gå til innhold

EXIF og AF i dårlig lysforhold.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ser for tiden etter kamera og vipper mellom Nikon 5000 og Sony F707. Jeg leser og leser og blir like usikker hver gang.

Nå er det et par detaljer jeg lurer på og som jeg håper noen kan hjelp meg litt med.

Jeg synes det er fint om jeg kan få ut innstillingene jeg hadde når jeg tok bilde. Blender, lukkertid o.s.v. Dette vil jeg skal følge med bildet over på PC. Der vil jeg ha en "OrginalBildeKatalog". Skal jeg manipulere må jeg gjøre det på en kopi. Har EXIF noe med dette å gjøre og er det da slik at Sony kameraet ikke har dette?

På Nikon siden finner jeg ikke noe om AF i dårlig lys. Jeg har brukt mitt Sony PCR100 som stillbildekamerea og allerede irritert meg over at man ikke får fokusert i dårlig lys. Sony har Laser hologram som fixer dette, men hva med Nikon 5000. Må man gamble med manuell fokus?

Jeg leser mye om kameraene, men er ikke helt oppe på alle begrepene (enda).

Om noen andre har erfaringer eller hørt om elementære mangler ved disse to kameraene så si gjerne i fra. Hva brukes f.eks RAW format til som TIFF ikke kan brukes til (Dimage 7 har dette) o.s.v.

Blir 38 mm for lite for innefotografering. Slike erfaringer mottas gjerne.

Vel, uansett kamera så velger jeg å tru at ingen av de to er direkte feil.

Sukk for et liv. I forrige uke var jeg skråsikker på Nikon.....

-gh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...