Gå til innhold

Byggingeniør - HiST eller HiB?

Frosten

Anbefalte innlegg

Hei,

noen som har erfaring med disse linjene på disse skolene?

Det logiske valget for meg burde være HiB, da jeg er bosatt i Bergen og er ganske etablert her med en kanonleilighet og inventar som ikke akkurat går an å ta med seg på en studenthybel. I hvert fall helt fram til jeg begynte å se nærmere på HiST :)

HiST har et litt annet opplegg hvor man i begynnelsen av 3. året har styrt praksis. Dette er det kun HiST som har.

Styrt praksis

Spesielt for byggingeniørutdanningen ved HiST er at du har styrt praksis i tredje år på studieretningene anleggsteknikk, husbyggingsteknikk eller teknisk planlegging. Da arbeider du med praktisk ingeniørarbeid hos entreprenør, konsulent, arkitekt, off. etater eller liknende.

I tillegg så har HiST som eneste høyskole i landet en studielinje som heter Anleggsteknikk. Denne linjen virker veldig attraktiv for meg da det er dette jeg tror vil passe meg alle best å jobbe med.

Hva jeg vil jobbe med:

- Anleggsledelse, byggeplassoppfølging, etc

Jeg vil med andre ord ikke måtte sitte inne på et kontor dagen lang og kun prosjektere.

Evt. så kan jeg ta Byggingeniør ved HiB og velge Konstruksjonsteknikk, men da mister jeg styrt praksis og i tillegg blir det jo en mer bredere utdannelse og ikke så spesialisert mot en byggeplass. Eller hva?

Er det noen som går på en av disse skolene og tar Byggingeniørutdannelsen som kunne fortalt meg litt mer om det?

Leser jo selvsagt det som er å lese på sidene deres, men vil gjerne høre fra noen som har førstehånds kjennskap til det selv.

Noen som har andre anbefalinger med tanke på byggingeniør? Kan det være andre studieretninger som kan være interessante? Vil som sagt helst ikke sitte på et kontor dagen lang og prosjektere uten å ta del i det som skjer selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...