Gå til innhold

Dårlige læreforhold i klassen

OddZen

Anbefalte innlegg

Hei...

Er nå kommet til jul i mitt år på VK1 ikt-driftsfag.

Går i en klasse hvor nesten ingen av de andre jobber, jeg for min del jobber som bare det for jeg syntes det er morro å gjøre det vi holder på med der, server, database etc.

Liker meg veldig godt på denne linja, og jeg ligger på 5 i alle fag (litt dårligere på almennfag da ligger på 4 der regner jeg med :whistle: )

Har et problem som starter å bli ganske irriterende.

Jeg føler at jeg ikke får den læringen som jeg burde ha hadt, det går sykt tregt frammover, vi har en klasse som holder tempoet nede, og jeg sitter å jobber hele tia nesten, når jeg har gjort de oppgavene vi har fått utdelt må jeg altid sitte å vente på de andre i klassen.

Så har jeg det andre problemet, læreren vår kan svært lite om det vi har om, f. eks sitter å jobber med server, jeg trenger hjelp til noe, men læreren klarer ikke å hjelpe meg, han bare prater seg vekk og går til en anna, jeg føler at jeg ikke får den læringen jeg har rett på, jeg kunne vært mye lengre enn det jeg er nå hvis vi hadde hadt en kompetent lærer som kunne det han skulle og ikke bare stå der å si "nei d var ikke sånn, så lenge sia jeg har gjort dette, glemmer det hele tia". :no:

Han har rett og slett ikke den kunnskapen han som skal til for å kunne lære meg skikkelig.

Noen som har noen tips på hva jeg skal gjøre?

Starter å bli bekymret for min egen læring. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er i samme situasjon selv, bare at læreren vår kan faget. Men dem fleste elevene sitter bare å surrer alle timene uansett.

En ting er jo at du har ansvar for egen læring. I og med at dere har tilgang til nettet kan du jo gjøre mer enn oppgava sier og utforske litt videre på det vi lærer om. Vi har f.eks. hatt endel om SNMP den uka her, og dem som ble ferdig har gått videre på MIB og MRTG.

Lenke til kommentar
En ting er jo at du har ansvar for egen læring. I og med at dere har tilgang til nettet kan du jo gjøre mer enn oppgava sier og utforske litt videre på det vi lærer om. Vi har f.eks. hatt endel om SNMP den uka her, og dem som ble ferdig har gått videre på MIB og MRTG.

Trokke engang han hadde vist hva de ordene betydde, han har ingen utdanning som IKT lærer (elektronikk ingenør), han har lært seg alt selv, og han er ikke noe særlig god.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

vi klagde men fikk besjed om at skolen ikka hadde kompetanse eller penger til å få noen inn i klasseromet vårt på heltid.

av de 8 timers skoldagen brukte vi ca 6 timer på å spille, ødlegge og rote til klasseromet.

Vi skulle levere gruppeoppgaver, jeg fikk ofte 6 på de fordi ingen på gruppa var intrisert i det hele tatt til å lære noe. Vi satt og hørte på wow musikk og snakk 24/7.

Skulle ønske de var født blinde,døve og stumme av og til :p

Vi fikk oppgaver for en skoledag som vi som gjore noe var ferdig med på 1 time og de som ikke gidda og gjøre noe gjore til at vi alltid fikk utssetelse på vær innlevering. Opp til ett halvtår.

Noen fikk 5 selv om de aldri leverte oppgaven :S

Lenke til kommentar

Hvis det er noen trøst; det meste av det du kommer til å jobbe med ute i arbeidslivet må du lære deg i jobben. Det er så mange ulike ting å ta tak i "der ute" at det ikke er mulig å lære alt på skolen.

Så hvis du viser overfor deg selv (og skolen) at du har evnen til å lære nye ting, så er det det absolutt viktigste du kan ta med deg fra skoletiden.

Mange arbeidsgivere er ikke så opptatt av karakterer, men at du f.eks. i et jobbintervju kan gi inntrykk av at du er interessert i å jobbe med nye ting. Hvis du kan fortelle om ting du driver med på siden av eller utenfor skolen, så vil det ofte si mer om deg enn karakterene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei...

Er nå kommet til jul i mitt år på VK1 ikt-driftsfag.

Går i en klasse hvor nesten ingen av de andre jobber, jeg for min del jobber som bare det for jeg syntes det er morro å gjøre det vi holder på med der, server, database etc.

Liker meg veldig godt på denne linja, og jeg ligger på 5 i alle fag (litt dårligere på almennfag da ligger på 4 der regner jeg med :whistle: )

Har et problem som starter å bli ganske irriterende.

Jeg føler at jeg ikke får den læringen som jeg burde ha hadt, det går sykt tregt frammover, vi har en klasse som holder tempoet nede, og jeg sitter å jobber hele tia nesten, når jeg har gjort de oppgavene vi har fått utdelt må jeg altid sitte å vente på de andre i klassen.

Så har jeg det andre problemet, læreren vår kan svært lite om det vi har om, f. eks sitter å jobber med server, jeg trenger hjelp til noe, men læreren klarer ikke å hjelpe meg, han bare prater seg vekk og går til en anna, jeg føler at jeg ikke får den læringen jeg har rett på, jeg kunne vært mye lengre enn det jeg er nå hvis vi hadde hadt en kompetent lærer som kunne det han skulle og ikke bare stå der å si "nei d var ikke sånn, så lenge sia jeg har gjort dette, glemmer det hele tia". :no:

Han har rett og slett ikke den kunnskapen han som skal til for å kunne lære meg skikkelig.

Noen som har noen tips på hva jeg skal gjøre?

Starter å bli bekymret for min egen læring. :roll:

7450578[/snapback]

Som skoleelev har du visse krav. Sjekk litt i lovboka, Lov om vidergående opplæring f.eks. Selv har jeg erfart så dårlig lærer at det gikk utover karakterene. I tillegg satte hun karakter etter "trynefaktor", sånn at jeg og en annen i klassen fikk karakteren 1 uansett hvordan vi jobba ræva av oss. Snitt ift til prøvene våre var 4! Vi klagde og det ble sak hos rektor, og der stoppet det. Det vi ikke visste da, er at vi skulle klagd videre, slik at det blir tatt opp i skoleutvalget osv. Ung og dum som vi var, vi gav opp. Og nå 10 år etter må jeg forklare dette gang på gang i jobb intervjuer, og forhåndsdømmende som mange nordmenn er: Null drømmejobb!

Stå på krava, men vær forsiktig, så du ikke skaper en fiende i skoleledelsen, og vær saklig. Inkompetente lærere bør i det minste oppdatere seg selv, spesielt innen IT-fag, da utviklingen her går unna ...

Lenke til kommentar

I klassen vår satt de fleste og spiltte WOW

Det gjore til at de faktisk ikke gjore en dam shit... og viss du skal gjøre noe på skolen så blir du ikke akuart inspirert over de som ikke gjør noe og sitter konstant og spiller. Det gjore til at oppgaver vi skulle gjøre på en uke alltid ble utsatt flere mnd før vi trengte å levere inn. En som fikk 4 etter å kopiert litt om Ram rett fra ei nettside og gjort den ferdig på 5 sekunder.

Hadde ikke hatt noe problem med å greid skoleåret på under ett halvt år nei.. vertfall ikke det vi gjore.. så vi stusla litt med forsjellige ting. Men da vi statte opp en server, eller annet småkjon fikk vi alltid besjed om å plukke det ned av it ansvarlige...

Vi hadde også it lærlingen til lærer av og til...

Så flink som han var som lærer....

Men lærte en del uansett... var liksom bare kontor programmer som var hovedaken på skoleåret, slik som servere osv lærte jeg på utplassering og hjemme... det gikk mange timer på lage hjemmesider osv :D

Men vi har jo ansvar for egen læring, men vi hadde sjeldent/aldri lærer i fagene så hvem skulle vi da spørre om hjelp?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og nå 10 år etter må jeg forklare dette gang på gang i jobb intervjuer, og forhåndsdømmende som mange nordmenn er: Null drømmejobb!

Beklager å gå off topic, men karakterene dine burde uansett ikke telle noe som helst etter 10 år. Spesielt ikke vgs. karakterer uansett.

Er vel eneste samordnaopptak som har hatt interesse for karakterne mine når jeg tenker meg om, selv om det er 6 år siden jeg gikk ut.

Til trådstaeter så har du bare et halvt år igjen. Mitt råd til deg vil være å gjøre det like godt som nå, og kanskje til og med prøve å stige litt på karakterskalaen. Nå vet jeg ikke hvor mye en læringsplass vil vurdere karakteren, men det er alltid greit med et bra vitnemål.

Mitt råd er å holde ut det ene halvåret og glede deg til du skal studere videre eller ut i lære. Selv om det kom noe sent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Trenger du en utfordring? Begynn på forkurs til høsten for så å hoppe på data på høyskolenivå. Kan si deg med engang, der er ingen som sitter å spiller WoW på forkurset :nei:

7853039[/snapback]

Dette hørtes ut som et veldig godt tips! Selv går jeg NKI nettskolen og tar forelesning i Spilldesign på NITH. Aldri for sent å rydde opp i lærdommen.

Kanskje jeg blir gammel og vis, istedet for bare gammel og spillegal? LOL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...