wildangr Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Hei, til jul skal jeg ha meg ett speilrefleks kamera, det naturlige valget falt først på 400D, grunnet pris og det er ett greit kamera. Leste rundt på internett å mange steder stod det at Nikon D80 var ett bedre valg om du ser bort fra pris. Så da er spørsmålet, hvilket kamera burde jeg velge, hvilke pakke (18-55 linsen til canon litt liten brennvidde?) og hvor burde jeg kjøpe mitt kamera. edit: og en ting til er størrelse, har holdt i ett 400D og det er jo ikke så stort at du kan klage, D80 betydelig større og tyngre? Tester på internett er ikke så grei å bruke akkurat på størrelse, blir feil siden alle har særtrekk ved utformingen. takker for alle svar Endret 7. desember 2006 av wildangr Lenke til kommentar
neb Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Sitter i akkurat den samme situasjonen. *abbonere på tråden* Lenke til kommentar
wildangr Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Sitter i akkurat den samme situasjonen. *abbonere på tråden* 7450363[/snapback] ja tror ikke vi er alene egentlig, pris bryr jeg meg egentlig lite om, men burde jo få mest for pengene og ikke for stort og tungt kamera. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) D80 er større og tyngre ja, og det er litt betydelig. Men samtidig har det større og bedre grep, dette øker stabiliteten betraktelig! Jeg har selv skutt litt med et 350D med og uten batterigrep,da med et 70-200 F4L objektiv, og jeg syntes jeg fikk vondt i hendene av å bruke det. Jeg har selv ikke noen store hender, men trivest mye bedre med mitt eget Minolta Maxxum 5D. Jeg har også testet D70s med 70-200 F2.8 og 18-70 Kitzoom, noe som var mye bedre. Grepet var større, kamera satt bedre i hendene og det var mer behagelig å bruke. Så jeg selv ville satset på Nikon, men det er KUN pga grepet, resten er like bra på Canon mener da jeg. Edith: Grep er utrolig viktig på kamera mener da jeg, og ganske mange andre Endret 7. desember 2006 av Litejk Lenke til kommentar
simpson Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Her er et bilde av 400D, D80 og Sony A100 ved siden av hverandre. Det er vel det beste inntrykket man kan få av størrelsen på de forskjellige kameraene uten å besøke en butikk for å tafse på dem. Personlig foretrekker jeg grepet på D80 fremfor 400D. Jeg synes 400D blir for spinkel. Hvis man er ute etter et så lite kamera som mulig så er Olympus E-400 markedets minste digitale speilrefleks. Sjekk gjerne denne tråden (men det har dere vel gjerne gjort). EDIT: Jeg har prøvd en kompis sitt 400D og jeg fikk også litt vondt i hendene etter en stund, som Litejk fikk av 350D. Det er vel hovedsakelig ergonomi som skiller de ulike kameraene. Bare å prøve hva man liker selv. Endret 7. desember 2006 av simpson Lenke til kommentar
wildangr Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Her er et bilde av 400D, D80 og Sony A100 ved siden av hverandre. Det er vel det beste inntrykket man kan få av størrelsen på de forskjellige kameraene uten å besøke en butikk for å tafse på dem. Personlig foretrekker jeg grepet på D80 fremfor 400D. Jeg synes 400D blir for spinkel. Hvis man er ute etter et så lite kamera som mulig så er Olympus E-400 markedets minste digitale speilrefleks. Sjekk gjerne denne tråden (men det har dere vel gjerne gjort). EDIT: Jeg har prøvd en kompis sitt 400D og jeg fikk også litt vondt i hendene etter en stund, som Litejk fikk av 350D. Det er vel hovedsakelig ergonomi som skiller de ulike kameraene. Bare å prøve hva man liker selv. 7450792[/snapback] takk for ditt og personen over sitt svar:) hjalp meg egentlig veldig mye, var å tafset på 400D i dag, hadde ikke D80 der jeg var å kikket. Bildet med størrelsene viser at canon har prøvd å lage ett mest mulig kompakt kamera som mulig, tror kansje de har sett på dette fremfor ergonomien. Nei vanskelig valg Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Du kan jo også tenke på D70S og da, det er langt fra et dårlig kamera, og det er billigere enn d80 Lenke til kommentar
wildangr Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Du kan jo også tenke på D70S og da, det er langt fra et dårlig kamera, og det er billigere enn d80 7451092[/snapback] vi heter det samme baklengs=) tipper du heter kjetil egentlig eller så er det tilfeldig? men uansett ja har vurdert det, men satser heller på det nyeste og tenker heller mindre på prisen når jeg først skal innvistere. Finnes det ikke noen pakker med 400D med litt bedre objektiv til en pris rundt 10000? Lenke til kommentar
pettstra Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 Var i akkurat samme situasjon som deg for en uke side. Etter å ha vært i fotobutikken bestemte jeg meg til slutt for 400D. Kameraet er mindre og lettere enn D80, samt litt lite for mine hender. Men etter å ha brukt kompaktkameraer i 25 år tror (og håper) jeg at dette vil bli en vanesak. Kameraet får kjempekritikker for bildekvalitet, og er antakelig avansert nok for meg i flere år fremover. Finnes det ikke noen pakker med 400D med litt bedre objektiv til en pris rundt 10000? Jeg bestilte kamerahus for seg og en Tamron 17-50mm separat. Dette objektivet får gode kritikker her på forumet, og på flere nettsteder som har testet dette. Prisen kom på i underkant av kr. 10000. Bruk prisguiden.no for å se hvem som har på lager. Lykke til med valget. Jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger :-) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. desember 2006 Del Skrevet 8. desember 2006 en uansett ja har vurdert det, men satser heller på det nyeste og tenker heller mindre på prisen når jeg først skal innvistere. Finnes det ikke noen pakker med 400D med litt bedre objektiv til en pris rundt 10000? Bare "løst" sammensatt... Tamron 17-50 f/2.8 er et godt alternativ, Sigma 17-70 f/2.8-4.5 funker også greit på Canon (men på Nikon bør du heller velge Nikon 18-70). Ellers bør du absolutt ta i en D70s før du bestemmer deg for å forkaste den. Joda, eldre teknologi, men utrolig mye bedre ergonomi, synes jeg... Dessuten er kit-objektivet av mye høyere kvalitet, og bildekvaliteten står ikke mye tilbake for 400D heller. Bør sjekke ut D80 også, den søkeren er helt utrolig! Når du har tatt i en av disse Nikonene, forstår du hvorfor mange anser 350D og 400D som "billig plast"... Pentax K10D er også et kamera du bør vurdere, med 18-55 koster denne også under 10 lapper. Med den langt bedre 16-45 f/4 koster den drøye 11, som er en svært bra pris. Da har du forøvrig like god søker som D80, men et større hus og værtetning. Nyere teknologi/kamera får du vel heller ikke i dag :o) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå