Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kredittkjøp og problemer med banken. rettigheter?


Christian86

Anbefalte innlegg

Kjøpte en 8800 som viste seg å være alt annet enn en 8800. Det er en dels japansk og dels engelsk versjon, hvorpå det viser at varen er brukt, ikke ny.

 

Banken mener jeg skal betale og så får de gi pengene tilbake om jeg vinner gjennom.

Jeg mener at jeg ikke skal måtte betale, at jeg kan holde pengene igjen.

 

 

hva kan jeg egentlig gjøre i en slik reklamasjon?

 

Kan legge til at jeg har bildebevis fra dagen jeg fikk pakken, hvor jeg kan bevise riper i dekslet (som Nokia sier ikke lar seg gjøre), kraftige fettmerker under plasten, japanske tegn i softwaren osv osv..

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da ikke banken sin skyld er det vel? Det er ditt og webshopens business.. desverre..

 

Hvis du lar vær kan slikt gå utover din "kreditt" hos banken. noe som ikke er så kult. Sånt kan ha innvirkning på mulighet til lån o.l.

7450335[/snapback]

 

Kredittkjøpsloven gir meg mulighet til å ta reklamasjon på kredittyter i det tilfellet avtalen viser seg ugyldig (i dette tilfellet når selger bevisst sender noe som ikke er avtalt)

 

Eventuelt også ved reklamasjon osv osv.

 

Banken nekter ikke for at jeg kan reklamere, selv om de ikke hadde den fjerneste anelse på hva de skulle gjøre. Til og med bankklagenemda sier at jeg kan klage, men ingen kan si hva som forventes av bevis osv, da de har hatt så veldig få saker av denne typen.

 

Problemet er at jeg selv ikke har en anelse på hva jeg skal gjøre for å sikre at jeg har bevist min uskyld nok.

 

 

Har hatt en reklamasjon hos mastercard, hvor entercard trakk det av fakturaen inntil det ble avgjort. Men Skandiabanken nekter å gjøre det, og sier jeg får betale og se hva som skjer.

 

Forbrukerrådet sier at jeg kan nekte å betale, og jeg lurer veldig fælt.

 

 

Uansett; så lenge det er strid om beløpet kan det ikke sendes til inkasso eller noe, ergo kan jeg ikke få betalingsanmerkning.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Hvor kjøpte du telefonen? Er den kjøpt i en norsk Webshop?

 

(OT: er det den "eldre" 8800 eller Sirocco?)

7450421[/snapback]

 

ebay, eldre versjon

7450430[/snapback]

Betalte du med et kredittkort? I så fall, hvilket?

7450446[/snapback]

 

Skandiabanken, Visa, rent kredittkort, med kredittgrense. Må ikke misforstås med det normale grå debet kortet til skandiabanken.

Lenke til kommentar
I utganspunktet skal du kontakte selgeren og legge frem dine/ditt krav/kravene. Dersom selger nekter å godta dine krav legges så disse frem for din kredittyter etter kredittkjøpslovens § 8.

7450522[/snapback]

 

selger er utvist av ebay, og har enda å høre fra han på siste henvendelse. Så har gitt opp det.

7450539[/snapback]

Da kontakter du Skandiabanken ASAP og fremmer samme krav. Dersom kravet ditt er omlevering så er nok dette nokså vrient for Skandiabanken å få til (de selger jo ikke mobiler ;)) - men du kan i hvert fall be om prisavslag eller holde tilbake pengene. Men som sagt, det forutsetter at du kontakter Skandiabanken med én gang (såkalt innen rimelig tid). :)

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest, blir kun tapet erstattet dersom du kjøpte fra et firma - ikke hvis du har kjøpt av en privatperson.

7450764[/snapback]

Hvorfor ikke? Forskjellen er vel at det er kjøpsloven som regulerer det opprinnelige kjøpet og ikke forbrukerkjøpsloven - rettighetene trådstarter og jeg sikter til er de lovfestede rettighetene i kredittkjøpsloven.

Lenke til kommentar

Er selgeren norsk? Dersom han ikke var norsk, henvendte selgeren seg mot norske kunder? Hvis nei på begge, kan du like godt glemme norsk reklamasjonsrett og norske kjøpslover eller avtalelover.

 

Du kan ikke stille andre krav mot kredittyter enn de du kunne stilt mot selger. Dersom selger ikke er norsk, må du lese deg opp på lovverket i det landet selger kommer fra.

Lenke til kommentar
Er selgeren norsk? Dersom han ikke var norsk, henvendte selgeren seg mot norske kunder? Hvis nei på begge, kan du like godt glemme norsk reklamasjonsrett og norske kjøpslover eller avtalelover.

 

Du kan ikke stille andre krav mot kredittyter enn de du kunne stilt mot selger. Dersom selger ikke er norsk, må du lese deg opp på lovverket i det landet selger kommer fra.

7451252[/snapback]

 

Jeg er ikke helt med? Er det ikke grunn til å annta at man kan få tilbake penger når man ikke får varen man har avtalt, i så og si alle land? Jeg ville tro det er slik overalt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt med? Er det ikke grunn til å annta at man kan få tilbake penger når man ikke får varen man har avtalt, i så og si alle land? Jeg ville tro det er slik overalt?

 

AtW

7451448[/snapback]

Men det er ikke alle land som åpner for at man kan stille kravet til andre enn selger.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt med? Er det ikke grunn til å annta at man kan få tilbake penger når man ikke får varen man har avtalt, i så og si alle land? Jeg ville tro det er slik overalt?

 

AtW

7451448[/snapback]

Men det er ikke alle land som åpner for at man kan stille kravet til andre enn selger.

7451987[/snapback]

 

Men du sier jo:"Du kan ikke stille andre krav mot kredittyter enn de du kunne stilt mot selger.", det er vel ikke relevant hva landet sier om andre enn selgere? Og kredittkortselskapene må jo holde seg til norsk lov? Åssen kan det ellers ha seg at man kan kreve å få tilbake pengene når det gjelders pillergjeld, selv om det er lov i landet gamblingsiden ligger i?

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke? Forskjellen er vel at det er kjøpsloven som regulerer det opprinnelige kjøpet og ikke forbrukerkjøpsloven - rettighetene trådstarter og jeg sikter til er de lovfestede rettighetene i kredittkjøpsloven.

7450823[/snapback]

Kjøpslov/forbrukerkjøpslov er vel irrelevant for et tilfeldig salg på ebay? (med mindre det er en norsk butikk).

 

Det med at det må være fra et firma leste jeg her:

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...dittkjopsloven8

 

Jeg har også vært borti en svindelsak selv (kredittkortkjøp), og fikk blant annet denne beskjeden:

Vi må ha ordrebekreftelsen fra firmaet for å kunne behandle saken videre.
Lenke til kommentar
I utganspunktet skal du kontakte selgeren og legge frem dine/ditt krav/kravene. Dersom selger nekter å godta dine krav legges så disse frem for din kredittyter etter kredittkjøpslovens § 8.

7450522[/snapback]

selger er utvist av ebay, og har enda å høre fra han på siste henvendelse. Så har gitt opp det.

7450539[/snapback]

Da kontakter du Skandiabanken ASAP og fremmer samme krav. Dersom kravet ditt er omlevering så er nok dette nokså vrient for Skandiabanken å få til (de selger jo ikke mobiler ;)) - men du kan i hvert fall be om prisavslag eller holde tilbake pengene. Men som sagt, det forutsetter at du kontakter Skandiabanken med én gang (såkalt innen rimelig tid). :)

7450618[/snapback]

 

Det har blitt gjort for to dager siden :)

Du kan også prøve å rette kravet mot paypal dersom du benyttet dem.

 

Ørjan...

7450660[/snapback]

 

De sier at jeg vil ha krav på standard 105 $ tror jeg.

 

 

Jeg kjenner ikke paypal så godt, men vil anta det kan bli vanskelig å dokumentere transaksjonene mellom banken og selger på en måte som ikke sansynliggjør svindel, om du da ikke betalte direkte...

7451085[/snapback]

 

Den forstod jeg ikke?

 

Hvorfor ikke? Forskjellen er vel at det er kjøpsloven som regulerer det opprinnelige kjøpet og ikke forbrukerkjøpsloven - rettighetene trådstarter og jeg sikter til er de lovfestede rettighetene i kredittkjøpsloven.

7450823[/snapback]

Kjøpslov/forbrukerkjøpslov er vel irrelevant for et tilfeldig salg på ebay? (med mindre det er en norsk butikk).

 

Det med at det må være fra et firma leste jeg her:

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...dittkjopsloven8

 

Jeg har også vært borti en svindelsak selv (kredittkortkjøp), og fikk blant annet denne beskjeden:

Vi må ha ordrebekreftelsen fra firmaet for å kunne behandle saken videre.

7452184[/snapback]

 

Pengene ble jo betalt til paypal, det er det som dukker opp på kvitteringen, men uansett opptrådde selger som næringsdrivende. Altså at dette ikke var et en gangs salg, men noe han solgte flere av, og at han hele tiden gjentok seg selv i flertall.

Så enten slet han med psykiske problemer, høye tanker om seg selv, eller så ville han prøve å fremstå som en næringsdrivende.

 

Men det er uansett vanskelig for meg å sjekke noe slikt for en person i Canada. Er ikke som om jeg har et brønnøysund reg. å bla i :(.

 

banken har følgelig ikke spurt noe om dette, men jeg vil nok hevde at jeg oppfattet han som det med bakgrunn i opptreden, mengde salg osv.

 

 

da var svarene på plass:

 

forbrukerrådet later å mene at jeg har en sak, juristene hos bankklagenemda var ikke sikre.

 

 

Worst case er at denne kan selges for 1400-1700 kr, for teknisk sett er det en fungerende 8800 med dens funksjoner. dermed blir ikke tapet så stort.

 

ps! merk; jeg kan fint innfri lånet, men jeg er prinsipielt imot å betale for noe jeg ikke får.

 

Dog ser det ut til at jeg i fremtiden skal forholde meg kategorisk til de som er dekket med 500-1000 $. Later å gå bedre det.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...