Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke bootet etter bios

Anbefalte innlegg

Heisann! Har fått et stort problem nå. PC-en vil ikke starte opp.

Kan starte med å skrive litt om oppsettet.

Har 2 X Raptor i Dual Boot

Asus 5W DH Deluxe Hovedkort

2 X 1 CRUCIAL DDR 2 DDR RAM

600W PSU

Drev å spilte BF2 her forleden dag, og skulle bevege meg vekk fra PCen som står under bordet. Kom bort i den med kneet og da låste hele PC-en seg. Når jeg da restartet ville ingenting virke. Den booter opp, og kommer seg forbi oppstartsbildet til biosen. Men skjermbildet blir bare svart, og det står en strek oppi og blinker.

Har prøvd omtrent alt som står i "læreboken", men PC-en vil ikke boote opp.

Har byttet ut både strømkabler og S-ata kabler til diskene.

Har "teitet" igjen alle kabler, uten at det hjelper.

Har også flashet bios til siste versjon, resatt CMOS-en uten hell.

Men nå begynner jeg å gå seriøst tom for ideer. Skal det virkelig være nødvendig for meg å formatere og installere på nytt? Hadde akkurat overført noen nye bilder jeg har tatt av datteren min, og det er dritkjipt å miste det.

Har Knoppix, men er ikke noe kløpper på Linux, og får kun lesetilgang til alt, men ikke skrivetilgang til USB-pennen jeg har. Den er forresten i FAT 16, mens Raptordiskene som står i RAID, er NTFS.

Noen som har gode forslag å komme med?

Bhead

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men hvis jeg ikke vil formatere og installere på nytt? Hvis jeg er dritlei av å reinstallere PC-er? Hvis jeg ønsker å få brukt den PC-en jeg har uten en eventuell reinstallering?

Men jeg trenger ikke hjelp til om jeg kan formatere og reinstallere. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som er årsaken til problemet.

Og annet off kørse.

Bhead

Lenke til kommentar

I Knoppix mener jeg å huske at skrivetilgang til NTFS (hvertfall) er disablet

by default.

Knoppix kan kun lese fra NTFS, og det er vel heller ikke, så vidt jeg kan huske anbefalt å prøve å skrive til en NTFS partisjon fra Linux.

Jeg må innrømme at jeg har litt problem med å forstå problemet, så la oss se om jeg har forstått det riktig :

1. Du kan ikke starte windows, maskinen låser seg med en markør blinkende oppe i (venstre) hjørnet etter at maskinen er ferdig med POST, og har startet å laste OS.

2. Du får ingen feilmeldinger, og systemet restartes ikke automatisk.

3. Du kan starte Knoppix fra en Live-CD.

4. Du vil ikke reinstallere.

5. Diskene er lesbare i fra Knoppix Live cd, men du får ikke skrivetilgang til USB pennen, slik at du får sikkerhetskopiert bildene ?

Så problemet nå er :

1. Du har lyst å kunne kopiere bildene som ligger på disken, slik at du ikke mister de i en evt reinstallasjon/krasj ?

2. Du vil prøve å reparere problemet ?

Beklager at dette ikke er noe svar i seg selv, men jeg må bare ha litt oversikt over situasjonen.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jepp det er helt riktig. Nei, jeg vil ikke nødvendigvis reparere problemet. Men ønsker å berge bildene som er på disken, og i tillegg noen andre filer som ligger der.

Har en minnepenn som har den enorme kapasitet av 1 hel gigabyte, så jeg må legge inn på og tømme minnepennen ca 40 ganger tipper jeg.

Egentlig er det jo flere problemer. Problemet at datamaskinen ikke vil boote. Problemet at jeg ikke får skrivetilgang til minnepennen.

Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Da håper jeg at jeg har funnet svaret for deg : (Hvertfall for backup'en sin del, anser det som mest kritisk akkurat nå)

Etter en liten runde på Google fant jeg en beskrivelse av åssen få skrivetilgang til USBpennen din.

Følg denne linken her :

Ok, I've booted Knoppix, now how do I rescue the data?

Svar 2, 3, 4 og 6 er nok mest relevant for deg.

Håper dette hjelper.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...