Crossy Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Hei igjen folkens =) Har blitt en del poster på forumet i det siste, og det er fordi anlegget i bilen begynner å ta form, og har da en del jeg lurer på nå prøver jeg å finne ut hvordan jeg skal plassere utstyret på en spon-plate i bagasjerommet.. Det jeg lurer på er om det er mulighet for å få støy hvis en plasserer kondensatoren for nærme forsterkeren? Jeg har tatt mine forhåndsregler når jeg har lagt kablene bakover i bilen, men når jeg kommer til bagasjerommet så blir ting litt mer komplisert, med tanke på lydkabler som går nærme strømkabler o.l. Vennlig Crossy Endret 7. desember 2006 av Crossy Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Nei! En kondensator er en passiv komponent og genererer ikke støy. Det den derimot gjør er å lede støy på plussledningen til jord. En kondensator leder ikke for likestrøm/batterispenning. Derfor kortslutter den ikke kretsen. Vekselspenning slipper igjennom kondensatoren, og jo høyere frekvens jo mindre motstand i kondensatoren. Den fungerer ergo som et ypperlig støyfilter på strømtilførselen i tillegg til at den hjelper til med å stabilisere spenningen... Eller? Hvorvidt det hjelper er en annen diskusjon. Tenk litt på at når kondensatoren er tom må batteriet også fylle opp den i tillegg til å mate forsterkeren med strøm. Om dette emnet er det mange meninger. Lenke til kommentar
Crossy Skrevet 7. desember 2006 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2006 Takker =) Du løste der et lite problem jeg hadde med plasseringen Er det noen standard grense for hvor langt strømkabler må være fra forsterker (og lydkabler)? Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Nei, ikke som jeg vet om. 20-30cm burde holde. Men trekk ihvertfall lyd og strømkabler på hver sin side av bilen bakover til bagasjerommet, og legg strømkabelen på den siden det allerede ligger kabler til baklys osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå